För er som inte läst tråden om att min hoj inte startar så kommer det en resumé här i kursivt.
Jag har garagekört hela vintern och startat kanske 10 ggr, tutat runt i det stora garaget i 5 min, burnat lite på låga varv, garagesvängt osv... larvat mig för att hindra abstinensen. Ibland har den startat direkt, ibland mindre direkt. Ibland lite choke, ibland mycket.. samma med gasen.
MEN! Idag när jag skulle starta den, för att faktiskt köra ute för första gången i år, så startar den ej. Startmotorn o bateriet var precis som vanligt och gick runt... jag hade halv choke o ingen gas, men "we we we we we we we".... startar inte... Den ligger liksom o puttrar precis som den ska gå igång, men gör aldrig det... Jag testar gasa lite, inget, mycket... samma med choken... ingen, medium mycket... Men den startar liksom inte. Bateriet dog efter 15 sekunder, sen får jag vänta 20 min och testa igen då batteriet laddat upp sig själv. Jag har nu gjort såhär 4 ggr, och till och med försökt putta igång den i ettans växel med en polare... men den puttrar bara och tänder aldrig ordentligt.
-Sen laddade jag batteriet och satte i det imorse; Samma sak. Ville inte igång! Följande är vad jag gjort ikväll.
Jag har precis spenderat 2 timmar i garaget med att ta bort sidokåporna, tankkåpan, sätet, tanken, luftburken... allt enligt vad folk sagt för att komma åt tändstiften. Det är då jag ser en massa jävla skit under luftburken som jag inte kunde identifiera. Oändligt med slangar, små dosor, gummipackningsliknande saker och skit. Där ville jag inte rota. Jag satte mig då ner brevid hojen och suckade lite, och såg att tändstiften pekar 45 grader upp/frammåt... Jag har trott att det var 45 grader bakåt! Jag ser nu att det lättaste verkar vara att ta bort kylare och kylarfläkten, om man nu ens behöver det... Jag kom åt att ta bort gummiskydden/tädningsanordningen från samtliga tändstift, UTAN att ta bort kylare/fläkt. Ska ut på claes ohlsson och köpa en flexibel tändstiftsnyckel och förhoppningsvis kunna byta dom utan att ta bort kylare och fläkt. Alla sa jag ska ta bort tank och luftburk, men det underlättar verkligen inte då det ändå blir från fel vinkel... Är det så olika från hoj till hoj?
Nu sitter den iaf ihop igen som den satt från början. Men nu ska ni höra! Altså, jag testade starta "för skoj" skull efter allt mekande, och då gick den igång, fast lät altså väldigt stum... ungefär som när man gasar fullt på en kall motor, den liksom lät "kvävd" och bara brummade på 1000 varv i nåra sekunder... Sen dog den. Jag testade samma procedur nåra gnger men den startade inte. Sen hände samma sak igen, jag fick liv i den! Men när jag då chokeade liiite och gasade liiite så dog den naturligtvis igen. Nu är frågan; Är det tändstiften som felet ligger i? Skulle den kunna gå igång ö.h.t om det var det som var felet? Det lät som den var "täpt i näsan" liksom... Aja... Nu är det färdigskruvat för idag. Uppskattar svar om vad det kan vara. För er som inte känner till bakgrunden till skruvandet så är det så att jag kört runt i garaget i vinter och larvat mig, så efter 10 gångers starter i garaget så startade den helt enkelt inte.
Men huvudfrågan; kan det vara tändstiften,0 som det är loppor på, eller som slutat funka... TROTTS att den startade och gick lite? Kanske den bara gick på 3 cylindrar för att en är kaputt?
Jag har garagekört hela vintern och startat kanske 10 ggr, tutat runt i det stora garaget i 5 min, burnat lite på låga varv, garagesvängt osv... larvat mig för att hindra abstinensen. Ibland har den startat direkt, ibland mindre direkt. Ibland lite choke, ibland mycket.. samma med gasen.
MEN! Idag när jag skulle starta den, för att faktiskt köra ute för första gången i år, så startar den ej. Startmotorn o bateriet var precis som vanligt och gick runt... jag hade halv choke o ingen gas, men "we we we we we we we".... startar inte... Den ligger liksom o puttrar precis som den ska gå igång, men gör aldrig det... Jag testar gasa lite, inget, mycket... samma med choken... ingen, medium mycket... Men den startar liksom inte. Bateriet dog efter 15 sekunder, sen får jag vänta 20 min och testa igen då batteriet laddat upp sig själv. Jag har nu gjort såhär 4 ggr, och till och med försökt putta igång den i ettans växel med en polare... men den puttrar bara och tänder aldrig ordentligt.
-Sen laddade jag batteriet och satte i det imorse; Samma sak. Ville inte igång! Följande är vad jag gjort ikväll.
Jag har precis spenderat 2 timmar i garaget med att ta bort sidokåporna, tankkåpan, sätet, tanken, luftburken... allt enligt vad folk sagt för att komma åt tändstiften. Det är då jag ser en massa jävla skit under luftburken som jag inte kunde identifiera. Oändligt med slangar, små dosor, gummipackningsliknande saker och skit. Där ville jag inte rota. Jag satte mig då ner brevid hojen och suckade lite, och såg att tändstiften pekar 45 grader upp/frammåt... Jag har trott att det var 45 grader bakåt! Jag ser nu att det lättaste verkar vara att ta bort kylare och kylarfläkten, om man nu ens behöver det... Jag kom åt att ta bort gummiskydden/tädningsanordningen från samtliga tändstift, UTAN att ta bort kylare/fläkt. Ska ut på claes ohlsson och köpa en flexibel tändstiftsnyckel och förhoppningsvis kunna byta dom utan att ta bort kylare och fläkt. Alla sa jag ska ta bort tank och luftburk, men det underlättar verkligen inte då det ändå blir från fel vinkel... Är det så olika från hoj till hoj?
Nu sitter den iaf ihop igen som den satt från början. Men nu ska ni höra! Altså, jag testade starta "för skoj" skull efter allt mekande, och då gick den igång, fast lät altså väldigt stum... ungefär som när man gasar fullt på en kall motor, den liksom lät "kvävd" och bara brummade på 1000 varv i nåra sekunder... Sen dog den. Jag testade samma procedur nåra gnger men den startade inte. Sen hände samma sak igen, jag fick liv i den! Men när jag då chokeade liiite och gasade liiite så dog den naturligtvis igen. Nu är frågan; Är det tändstiften som felet ligger i? Skulle den kunna gå igång ö.h.t om det var det som var felet? Det lät som den var "täpt i näsan" liksom... Aja... Nu är det färdigskruvat för idag. Uppskattar svar om vad det kan vara. För er som inte känner till bakgrunden till skruvandet så är det så att jag kört runt i garaget i vinter och larvat mig, så efter 10 gångers starter i garaget så startade den helt enkelt inte.
Men huvudfrågan; kan det vara tändstiften,0 som det är loppor på, eller som slutat funka... TROTTS att den startade och gick lite? Kanske den bara gick på 3 cylindrar för att en är kaputt?
Last edited: