-Är det verkligen batteriet?

  • Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
För er som inte läst tråden om att min hoj inte startar så kommer det en resumé här i kursivt.

Jag har garagekört hela vintern och startat kanske 10 ggr, tutat runt i det stora garaget i 5 min, burnat lite på låga varv, garagesvängt osv... larvat mig för att hindra abstinensen. Ibland har den startat direkt, ibland mindre direkt. Ibland lite choke, ibland mycket.. samma med gasen.

MEN! Idag när jag skulle starta den, för att faktiskt köra ute för första gången i år, så startar den ej. Startmotorn o bateriet var precis som vanligt och gick runt... jag hade halv choke o ingen gas, men "we we we we we we we".... startar inte... Den ligger liksom o puttrar precis som den ska gå igång, men gör aldrig det... Jag testar gasa lite, inget, mycket... samma med choken... ingen, medium mycket... Men den startar liksom inte. Bateriet dog efter 15 sekunder, sen får jag vänta 20 min och testa igen då batteriet laddat upp sig själv. Jag har nu gjort såhär 4 ggr, och till och med försökt putta igång den i ettans växel med en polare... men den puttrar bara och tänder aldrig ordentligt.


-Sen laddade jag batteriet och satte i det imorse; Samma sak. Ville inte igång! Följande är vad jag gjort ikväll.

Jag har precis spenderat 2 timmar i garaget med att ta bort sidokåporna, tankkåpan, sätet, tanken, luftburken... allt enligt vad folk sagt för att komma åt tändstiften. Det är då jag ser en massa jävla skit under luftburken som jag inte kunde identifiera. Oändligt med slangar, små dosor, gummipackningsliknande saker och skit. Där ville jag inte rota. Jag satte mig då ner brevid hojen och suckade lite, och såg att tändstiften pekar 45 grader upp/frammåt... Jag har trott att det var 45 grader bakåt! Jag ser nu att det lättaste verkar vara att ta bort kylare och kylarfläkten, om man nu ens behöver det... Jag kom åt att ta bort gummiskydden/tädningsanordningen från samtliga tändstift, UTAN att ta bort kylare/fläkt. Ska ut på claes ohlsson och köpa en flexibel tändstiftsnyckel och förhoppningsvis kunna byta dom utan att ta bort kylare och fläkt. Alla sa jag ska ta bort tank och luftburk, men det underlättar verkligen inte då det ändå blir från fel vinkel... Är det så olika från hoj till hoj?
Nu sitter den iaf ihop igen som den satt från början. Men nu ska ni höra! Altså, jag testade starta "för skoj" skull efter allt mekande, och då gick den igång, fast lät altså väldigt stum... ungefär som när man gasar fullt på en kall motor, den liksom lät "kvävd" och bara brummade på 1000 varv i nåra sekunder... Sen dog den. Jag testade samma procedur nåra gnger men den startade inte. Sen hände samma sak igen, jag fick liv i den! Men när jag då chokeade liiite och gasade liiite så dog den naturligtvis igen. Nu är frågan; Är det tändstiften som felet ligger i? Skulle den kunna gå igång ö.h.t om det var det som var felet? Det lät som den var "täpt i näsan" liksom... Aja... Nu är det färdigskruvat för idag. Uppskattar svar om vad det kan vara. För er som inte känner till bakgrunden till skruvandet så är det så att jag kört runt i garaget i vinter och larvat mig, så efter 10 gångers starter i garaget så startade den helt enkelt inte.

Men huvudfrågan; kan det vara tändstiften,0 som det är loppor på, eller som slutat funka... TROTTS att den startade och gick lite? Kanske den bara gick på 3 cylindrar för att en är kaputt?
 
Last edited:
En sak jag varit med om är att soppa flödat genom någon förgasare när hojen stått. In i cylindern och läckt ner i lådan. För mycket vätska i lådan gör att det blir övertryck osv osv. Problem.

Bara något att kolla, behöver inte alls vara så.

/A
 
Kommer du inte åt att byta tändstiften då?
På min Thundercat plockade jag bara bort sidokåporna, trångt men det gick.
Har du kollat om du har en käck, smidig tändstiftsnyckel i verktygsatsen?

/A
 
Dea skrev:
En sak jag varit med om är att soppa flödat genom någon förgasare när hojen stått. In i cylindern och läckt ner i lådan. För mycket vätska i lådan gör att det blir övertryck osv osv. Problem.

Bara något att kolla, behöver inte alls vara så.

/A

Ush sluta, du gör mig nervös. :) Ska testa med att putsa o rengöra stiften först. Men det jag mest undrar är om den skulle kunna starta som den gjorde, svagt, men ändå - om det var fel på tändstiften...
 
Rundningsmärke skrev:
Kommer du inte åt att byta tändstiften då?
På min Thundercat plockade jag bara bort sidokåporna, trångt men det gick.
Har du kollat om du har en käck, smidig tändstiftsnyckel i verktygsatsen?

/A

Nepp! men jag köper en smidig sådan imorrn på claes.
 
Kolla bara oljenivån, gjort på några sekunder. Tog mig en dag innan jag hittade det. Man lär sig...

/A
 
Kanske är en av flottörnålarna som fastnat.
Fast mest låter det som kasst batteri.(den elektroniska tändningen gör motorn väldigt känslig för låg batterispänning)

Mina båda yamas blir jäklit griniga om jag inte startat dom på mer än en månad.
 
Last edited:
UltraMarine skrev:
Kanske är en av flottörnålarna som fastnat.
Fast mest låter det som kasst batteri.(den elektroniska tändningen gör motorn väldigt känslig för låg batterispänning)

Mina båda yamas blir jäklit griniga om jag inte startat dom på mer än en månad.

-Läs tråden... :)
Jag har precis laddat batteriet. Inga problem med det... Väldig kick på det och startmotorn, men det går ändå inte igång. Ska ner o skruva på tändstiften nu. Ciao
 
Genom att ha startat hojen 10 ggr utan att riktigt varmköra den på landsväg utan belastning har du dödat (dvs sotat igen) dina tändstift. Blås på dom med en blå gassvetslåga eller gasolbrännare som att dom blir körsbärsröda på mittenisolatorn och yttre metallringen vid sidoelektroden.
 
Köpte nya tändstift, 400.- för de 4... :gnissla
-NU FUNKAR DEN! :yoparty
Var ute och blåse ur den ordentligt på motorvägen 5 mil... Går kanon!
Tack för tipsen om stiften. :yoparty
 
Kay skrev:
Köpte nya tändstift, 400.- för de 4... :gnissla
-NU FUNKAR DEN! :yoparty
Var ute och blåse ur den ordentligt på motorvägen 5 mil... Går kanon!
Tack för tipsen om stiften. :yoparty

Har exakt samma problem :huvet , har plockat av allt och rengjort. Men inte köpt nya stift. Ska göra det i morgon. Hoppas det löser sig! :gnissla

Förresten vart köpte du stiften?
 
Fredde83 skrev:
Har exakt samma problem :huvet , har plockat av allt och rengjort. Men inte köpt nya stift. Ska göra det i morgon. Hoppas det löser sig! :gnissla

Förresten vart köpte du stiften?

MC-huset! Du ska ha CR9E-stift. Svider i plånkan, men det blir värt vartenda krona när den startar upp... Hade inte riskerat att stoppa in de gamla stiften igen för att få reda på att nåt är kass så det inte startar upp... Det är ju inte smärtfritt att byta dom j-a stiften :D

Ska du me ut o åka i veckan? Vi är nåra härifrån som ska ut om vädret tillåter det. PMa om du e sugen!
 
Last edited:
Kay skrev:
Köpte nya tändstift, 400.- för de 4... :gnissla

Dina gamla tändstift är med 99.99% säkerhet INTE trasiga.
Bränn av isolatorn i mitten och övre delen av gängorna så
att de blir körsbärsröda av värmen från gasolen/svetsen.
Då funkar dom igen, precis som nya tändstift gör.
 
andersbrink skrev:
Dina gamla tändstift är med 99.99% säkerhet INTE trasiga.
Bränn av isolatorn i mitten och övre delen av gängorna så
att de blir körsbärsröda av värmen från gasolen/svetsen.
Då funkar dom igen, precis som nya tändstift gör.

Jo, får testa det nästa gång. Har inte tillgång till någon gasol/svets.
Klart mer ekonomiskt.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top