Är det varmt nog ute att köra utan glykol nu?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har en racekittad hoj (som även leks med på gata ibland) ståendes i kallgarage i Anderstorpstrakten i Småland. Som bekant är det ett gäng minusgrader upp mot 10h vissa nätter även om dagarna är varmare än nollan. Helgen efter denna har jag en bandag i licensgrupp, och inför den måste glykolen ur kylsystemet, och rent vatten med pumpsmörjning i.

Är det rimligt säkert att låta hojen stå inomhus i icke-uppvärmt garage med bentonggolv utan risk för att kylsystemet fryser from 20 april, eller måste jag genomgå eländet med att tömma ur systemet efter körningen igen?

Tänker du låta den stå där om vi på forumet gissar att det inte blir minusgrader i ditt garage eller vaddå?

Tänker du låta den stå där om vi på forumet gissar att det inte blir minusgrader i ditt garage eller vaddå?

Exakt så. Jag vill ha en åsikt i frågan då jag inte har riktig koll på hurpass mycket värmen från grunden håller ute kylan. Enda föremål som jag vet aldrig fryser därinne är en 5L-dunk med kranvatten, men den är å andra sidan mer bastant än ett tunnt mc-kyl.

Kan du inte bara skaffa en enkel frostvakt lägga under motorn. Jag köpte en sån för flera år sedan på Jula tror jag det var. Funkar forfarande toppen.

Tänk på att man har glykolen för tre olika saker i ett kylssytem. D.v.s frostskydd, korrosionsskydd och att se till att kylvätskan får en högre kokpunkt.

Du kan tömma ur glykolen! Det kommer bara bli varmare nu, speciellt i Anderstorps trakten. Den tjugonde april kommer det däremot regna väldigt mycket så rekommenderar dig att sätta på regndäcken redan nu. Mvh Oskar

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT