Är det vanligt att växlarna krånglar på R6an

Vassingen

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
09. Yamaha r6
Det har hänt två ggr på träning att jag hamnnat i nått ingenmansland mellan 4-3 växel vid nerväxling och det är jävligt obehagligt. Gick omkull som satan på falken i höstas och undrar om jag inte distingt tillräkligt eller om det är fler som har samma problem? Isåfall. Vad kan jag göra åt saken? Jag vill kunna hålla fullt in mot kurvan (så länge jag vågar) utan att behöva tänka på att motorbromsen inte ska funkar..

mvh Tim #92

Trampa hårdare på pedalen.

Har du otur så kan det vara en början på slitage i lådan.

Vet att flera haft problem med R6:ans växellåda på sina racehojar. Har dock ingen aning om det är någon viss årsmodell eller ett generellt problem.

En dum fråga, men är du säker på att du släpper tillbaks "pedalen" ordentligt mellan växlingarna? På en tidigare hoj hade jag växelpetaren lite fel för min fot, så ibland så kom foten mellan så den inte gick tillbaks ordentligt innan jag försökte peta i nästa växel.
Då blev det sådär, man "växlade" men inget hände.. nästan alltid när jag försökte "växla fort"

Eller menar du att det blir som att du hamnar i friläge?

Last edited:
Om det är det läget när det varken är friläge eller växel i och man tror man ska klota innan man får i växel igen och sker vid nerväxling så har det inträffat mig med,mellan 2-3,3-4 har jag för mig,trodde kedjan hoppade första gången.

Har hänt ett par gånger förra året och det enda jag kan säga det berott på är att jag varit för snabb med att släppa kopplingen tillsammans med en lite slöare nedväxling,har alltså snabbåkartempo med kopplingen men är på solsemester med foten. :)

Har iaf kört ett tiotal bandagar efter sista gången och har inga problem med lådan eller råkat ut för det igen så det verkar inte vara något annat fel än bakom styret på min.

Henrik

aldrig märkt,men vissa fotpinnar är svårare att lyfta foten med än andra.typ:valtemoto.pp funkar fint däremot

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8