Är det värt att köpa krockad CBR650R

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena, har hittat en CBR650R som varit med om en krock. Motorn startar tydligen, men jag vet inte så mycket mer om den än så länge. Vad jag undrar nu är om det är "värt" att köpa den och fixa upp den i bra skick, samt vilka potentiella fallgropar som finns. Finns här någon med erfarenheter kring detta? Bifogar bilder på hojen.
 

Bifogat

  • honda1.jpeg
    honda1.jpeg
    85.6 KB · Visningar: 71
  • honda2.jpeg
    honda2.jpeg
    81.8 KB · Visningar: 63
  • honda3.jpeg
    honda3.jpeg
    76.5 KB · Visningar: 61
  • honda4.jpeg
    honda4.jpeg
    79.2 KB · Visningar: 60
  • honda5.jpeg
    honda5.jpeg
    94.1 KB · Visningar: 55
  • honda6.jpeg
    honda6.jpeg
    89.5 KB · Visningar: 55
  • honda7.jpeg
    honda7.jpeg
    91.3 KB · Visningar: 55
  • honda8.jpeg
    honda8.jpeg
    90.8 KB · Visningar: 63
  • honda9.jpeg
    honda9.jpeg
    79.3 KB · Visningar: 67
Det ser ju ut som om styrhuvudet gett sig ut på äventyr, och beroende på hur illa det är så kan det vara en hel del jobb att fixa det, så mycket att du kan behöva byta ram och hålls. Så, ta en titt personligen för att bedöma hur trasigt felet är men jag gissar på att det är rambyte eller svetsa som är startpunkten för den där.

Ja, om du inte tänker plocka motorn och använda den till nåt skoj bygge istället då.
 
Det ser ju ut som om styrhuvudet gett sig ut på äventyr, och beroende på hur illa det är så kan det vara en hel del jobb att fixa det, så mycket att du kan behöva byta ram och hålls. Så, ta en titt personligen för att bedöma hur trasigt felet är men jag gissar på att det är rambyte eller svetsa som är startpunkten för den där.

Ja, om du inte tänker plocka motorn och använda den till nåt skoj bygge istället då.
Tänker att det blir svårt för mig att inspektera ramen på plats. Dels för att huvudet är av, men också för att jag inte har den typen av erfarenhet. Kan ju kolla efter sprickor och sådär, men inte för skevheter.

Hehe, nä. Han vill ha 5.400 € för den.
 
har du ingen möjlighet att kolla om rammen är sned...så nej
det ser ut som många dyra rep på den
i värsta fall som ulvhamne säger är rammen kass o likaså framgaflen + kylare o kåpor + allt det andra
 
Tjena, har hittat en CBR650R som varit med om en krock. Motorn startar tydligen, men jag vet inte så mycket mer om den än så länge. Vad jag undrar nu är om det är "värt" att köpa den och fixa upp den i bra skick, samt vilka potentiella fallgropar som finns. Finns här någon med erfarenheter kring detta? Bifogar bilder på hojen.



Den där är hårt tagen framifrån.

Goda chanser att krafterna fortplantat sig från styrhuvudet och bakåt in i ramen.

Mycket plast gången, finns knappast kinaplast tillgänglig.

Genom vilken kanal säljs den?
Jag har inte sett den på Mobile.de.

Rent generellt kan man säga att allt som är lätt att reparera köps loss från försäkringsbolag av verkstaden där den står och sparas till lågsäsong för att skapa jobb i den egna verkstaden.

Krockade hojar med mer omfattande jobb / dyra-svåråtkomliga delar säljs österut där kostnadsläget är lägre.
Dessa hojar säljs oftas via kontakter och hinner inte ut på annons innan de är borta.

Att en såpass ny, krockad hoj hamnar ute på allmän annons tyder på att säljaren själv inte ser ekonomi i att reparera den till vintern, men även att polackerna har svårt att se ekonomi i jobbet. Därför ligger den ute på annons.

You do the math. Om dessa två grupper inte kan räkna hem jobbet, kan du...?





Edit:

Hittade den även på Mobile - säljaren är en bilhandlare.



Min uppfattning: firman har köpt in den på spekulation men märker att det är mer att göra än väntat på den och säljer den för att slippa gå back.


Finger weg!
 
Last edited:
Jag hade inte lagt mina pengar på den. Risken finns att du får köpa en ny ram och då kunde du likväl köpt en hel.
 
Den där är hårt tagen framifrån.

Goda chanser att krafterna fortplantat sig från styrhuvudet och bakåt in i ramen.

Mycket plast gången, finns knappast kinaplast tillgänglig.

Genom vilken kanal säljs den?
Jag har inte sett den på Mobile.de.

Rent generellt kan man säga att allt som är lätt att reparera köps loss från försäkringsbolag av verkstaden där den står och sparas till lågsäsong för att skapa jobb i den egna verkstaden.

Krockade hojar med mer omfattande jobb / dyra-svåråtkomliga delar säljs österut där kostnadsläget är lägre.
Dessa hojar säljs oftas via kontakter och hinner inte ut på annons innan de är borta.

Att en såpass ny, krockad hoj hamnar ute på allmän annons tyder på att Stahl själva inte ser ekonomi i att reparera den till vintern, men även att polackerna har svårt att se ekonomi i jobbet. Därför ligger den ute på annons.

You do the math. Om dessa två grupper inte kan räkna hem jobbet, kan du...?
Den ligger på willhaben. Österrikiska blocket, typ. https://www.willhaben.at/iad/gebrauchtwagen/d/motorrad/honda-cbr-650r-2022-3800km-634239595

Det var ett insiktsfullt inlägg, tackar och bockar. Jag har ju inte problem med att arbeta mycket på den, min arbetstid på den är liksom gratis. Kostnad för reservdelar däremot... Så om man blir tvungen att lägga ned 400 timmar på den men sparar 20 000kr så kan det ändå vara värt det för mig.
 
Om du köper originaldelar så kostar bara helkåpan garanterat 20k. Men låt säga att ramen INTE är skadad så behöver du styrhuvud, framgafflar och framhjul. De ser inte skadade ut på bilderna men de lär vara det. Det är 10k bara där.
Jag har själv renoverat hojar tidigare och det viktigaste när man gör det är att man handlar billigt när man köper den skadade hojen. Denna skulle vara minst 10k billigare för att man ska kunna reparera den för en rimlig kostnad. Och det är då förutsatt att man INTE behöver en ram.
 
Den ligger på willhaben. Österrikiska blocket, typ. https://www.willhaben.at/iad/gebrauchtwagen/d/motorrad/honda-cbr-650r-2022-3800km-634239595

Det var ett insiktsfullt inlägg, tackar och bockar. Jag har ju inte problem med att arbeta mycket på den, min arbetstid på den är liksom gratis. Kostnad för reservdelar däremot... Så om man blir tvungen att lägga ned 400 timmar på den men sparar 20 000kr så kan det ändå vara värt det för mig.

Har lagt till följande i posten ovan:


Edit:

Hittade den även på Mobile - säljaren är en bilhandlare.




Min uppfattning: firman har köpt in den på spekulation men märker att det är mer att göra än väntat på den och säljer den för att slippa gå back.


Finger weg!
 
Om du köper originaldelar så kostar bara helkåpan garanterat 20k. Men låt säga att ramen INTE är skadad så behöver du styrhuvud, framgafflar och framhjul. De ser inte skadade ut på bilderna men de lär vara det. Det är 10k bara där.
Jag har själv renoverat hojar tidigare och det viktigaste när man gör det är att man handlar billigt när man köper den skadade hojen. Denna skulle vara minst 10k billigare för att man ska kunna reparera den för en rimlig kostnad. Och det är då förutsatt att man INTE behöver en ram.
Jo jag tänkte pruta ned den till ~4000 €. Kan vara värt att poängtera. Kåporna behöver inte vara original, så de kan man nog få tag i för 10k ungefär (inkl. importavgifter och tull)

Men det är som ni säger, står lite och faller på ramen. Finns det några knep man kan använda för att kolla om den är skadad/sned?
 
Har lagt till följande i posten ovan:


Edit:

Hittade den även på Mobile - säljaren är en bilhandlare.




Min uppfattning: firman har köpt in den på spekulation men märker att det är mer att göra än väntat på den och säljer den för att slippa gå back.


Finger weg!
Aha, visste inte vad mobile var. Är det tyska blocket alltså? Är ju intressant för mig som ändå bor i Österrike numera.
 
Tänker att det blir svårt för mig att inspektera ramen på plats. Dels för att huvudet är av, men också för att jag inte har den typen av erfarenhet. Kan ju kolla efter sprickor och sådär, men inte för skevheter.

Hehe, nä. Han vill ha 5.400 € för den.
Det är en ”supersport” tydligen. ? 5400 eur är ett rån. Det är ju över 60 lax sek. Lägg till 30k -10k i prut så har du en finfin 2022 här. https://www.blocket.se/annons/skane/honda_cbr650r/108668839
 
Aha, visste inte vad mobile var. Är det tyska blocket alltså? Är ju intressant för mig som ändå bor i Österrike numera.


Mobile.de är specialiserade på fordon och täcker upp även andra länder i Europa.

Bra marknadsplats för att hålla koll på trender och prisutveckling.
 
har du ingen möjlighet att kolla om rammen är sned...så nej
det ser ut som många dyra rep på den
i värsta fall som ulvhamne säger är rammen kass o likaså framgaflen + kylare o kåpor + allt det andra

Många är rädda för just ramen, men och vet inte vad det går att köpa en begagnad ram för. Men det är nog all plast som är stora kostnaden. Minns jag rätt gjorde du och jag ett kastbyte mer en GSXR 750 och en ZX10R? Den Kawwan var rejält smälld när jag köpte den och ramen var av. Men hjul gafflar och kylare hade klarat sig bra.
 
Det är en ”supersport” tydligen. ? 5400 eur är ett rån. Det är ju över 60 lax sek. Lägg till 30k -10k i prut så har du en finfin 2022 här. https://www.blocket.se/annons/skane/honda_cbr650r/108668839
Hehe, ja det är sant men i Österrike har vi lite speciella skatter och registreringsavgifter som gör import av fordon väldigt dyrt. Men jag har har faktiskt spanat på den tidigare. Det skiljer sig ändå ungefär 15000 kronor från om jag köper en sprillans ny här nere eller om jag importerar den du länkade. Dock med skillnaden att man får en sprillans ny förstås.
 
Hehe, ja det är sant men i Österrike har vi lite speciella skatter och registreringsavgifter som gör import av fordon väldigt dyrt. Men jag har har faktiskt spanat på den tidigare. Det skiljer sig ändå ungefär 15000 kronor från om jag köper en sprillans ny här nere eller om jag importerar den du länkade. Dock med skillnaden att man får en sprillans ny förstås.
Du kan ju även få en 2019 för 60-70k
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top