Är det TVUNGET att ha luftburk?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tja! Är det verkligen tvunget att ha luftburk på min knarr? Har hört det ett flertal gånger att förgasartypen kräver vacuumet som fås genom att ha luftburk. Men jag ar sett folk på tuben som har koniska filter med likadana gasare. Anledningen att jag frågar är att gummina till luften är så jävla gamla och styva på min hoj att det är ett rent helvete att få på dem igen om man tar av dem. Hade vart så jävla skönt att slippa den skiten varje gång man vill riva ner lite. Och jag lägger hellre pengar på roligare och ballare luftfilter än att köpa nya fräsha och säkert svindyra orginaldelar.
 
Nej, du behöver inte ha på din hoj.

???

Vakuum gasare funkar ju tämligen ...inte alls utan motstånd.

Så JA du lär behöva luftburken för att det ska fungera nå vidare.

Alternativet är ju att köpa en annan brygga och sätta dit. Typ Mikuni RS 34 eller liknande!
 
???

Vakuum gasare funkar ju tämligen ...inte alls utan motstånd.

Så JA du lär behöva luftburken för att det ska fungera nå vidare.

Alternativet är ju att köpa en annan brygga och sätta dit. Typ Mikuni RS 34 eller liknande!

Det undrar jag med. Känns som att detta är något man lärt sig inte fungerar, men de som provar verkar anse att det visst går med lite inställningar.
 
Det undrar jag med. Känns som att detta är något man lärt sig inte fungerar, men de som provar verkar anse att det visst går med lite inställningar.

Grejen är väl den att "med lite inställningar" kan betyda grått hår och vredesutbrott om man inte har kunskapen sen innan. Klart att hojen lär ju "gå", men om den kommer gå bra/bättre utan boxen efter ombestyckning är ju en annan femma.
 
Jag har aldrig sett någon som fått CV förgasare att gå lika bra utan luftburk som med, detta trots många timmar och mycket pengar i bestyckningsgrejer. Vill du åka med konfilter köp en brygga med trottelförgasare.
 
Hur dåligt är "inte lika bra" då? Med den här gamla rishögen jagar jag inte direkt fullgaskörningar på europavägar så ett tapp på ett dussin hästar skulle jag lätt offra.
 
Det går men är svårt som Boris säger. Jag har tagit upp inkommande hål i luftburkar till vacumfuggar vilket är nästan samma sak som att ta bort luftburk helt. Det krävdes många timmar att få dem gå hyfsat. Som ex så måste man sätta i mjukare fjäder alt kapa fjäder som trycker ner vacumtrotteln och munstycken måste bytas xxx ant ggr.

Om man bara tar bort luftburken får man stupningar och trotteln går inte upp till full gas pga avsaknad av vacum. Den blir helt okörbar och mest troligt går den snålt och bränner sönder utblåsventiler.

Jag har bestyckat enormt många hojar även med turbo och jag klarar inte av att få en vacumfugge gå bra utan luftburk.
 
Last edited:
Hur dåligt är "inte lika bra" då? Med den här gamla rishögen jagar jag inte direkt fullgaskörningar på europavägar så ett tapp på ett dussin hästar skulle jag lätt offra.

Fullgas brukar inte vara problemet om den väl lyfter fullt utan det som strular är dellast så att cykeln får trist gång vid normal körning på småvägar.

Frågar du mig så är det en jäkligt dålig deal att lägga en tusing på luftfilter, ytterligare en på bestyckningsgrejer och resultatet blir ändå sämre än ursprunget.
 
Last edited:
Det går men är svårt som Boris säger. Jag har tagit upp inkommande hål i luftburkar till vacumfuggar vilket är nästan samma sak som att ta bort luftburk helt. Det krävdes många timmar att få dem gå hyfsat. Som ex så måste man sätta i mjukare fjäder alt kapa fjäder som trycker ner vacumtrotteln och munstycken måste bytas xxx ant ggr.

Om man bara tar bort luftburken får man stupningar och trotteln går inte upp till full gas pga avsaknad av vacum. Den blir helt okörbar och mest troligt går den snålt och bränner sönder utblåsventiler.

Jag har bestyckat enormt många hojar även med turbo och jag klarar inte av att få en vacumfugge gå bra utan luftburk.

Aj då, låter som att jag trots allt borde överge idén då.. Pallar nog inte byta förgasarrad, skulle kosta mer än vad hojen är värd typ.
 
Luftburk är väl bra i alla lägen om man vill slippa turbulens på insugsluften.
 
Min ls650 går fint med konfilter efter lite bestyckning.
En kollega monterade konfilter på en z650 och den gick kanon den också.
Så den beror nog lite på vad det är för hoj och förgasare.
 
Vilken hoj gäller det?
Hojen i under mitt nickname.

Och nästa vecka kör du en lustgasmatad Turbobusa ZXR 800 och blir därefter för evigt idiotförklarad av alla som läser här i denna tråd...

Det finns numera åtskilliga trådar här i Teknikforumet som är mer eller mindre obegripliga därför att trådstartaren inte uppgett vilken hoj frågan gäller.

De skribenter som velat framstå som ytterst förvirrade har skrivit frågor som rör grannens hoj utan att uppge detta... Polletten börjar ramla ner hos de flesta läsare först nånstans vid tionde inlägget.
 
TVUNGET skulle jag väl inte svara, men du får ett bra mycket bättre register. Inte mycket skillnad på höga varv och fullgas.
 
Som JAG förstår din undran så är det problemet med "gummina" till förgasarna som ger dig "gråa hår", och då väljer jag att svara på det "problemet" istället för att svara på allt annat.

Jag renoverade en "systermodell" till din CBX750, nämligen en CB 650 "Nighthawk" som också har vacumgasare och "gummianslutningar till Toppen och till Luftburken".
Den hade stått i c:a 20år i en lada efter en vurpa, och åldrats med allt vad det innebär för bla. gummidetaljer.

När det var dags att återmontera förgasarna på motorn gjordes detta med ett antal steg:
- 1. Gummianslutningarna "kokades i vatten till c:a 40-45 grader, precis så att man kan hålla dom i handen.
- 2. Sedan monterades gummianslutningarna på Förgasarbryggan, utan att klammorna drogs helt färdigt.
- 3. En "Värmepistol" användes vid monteringen för att hålla temperaturen uppe i gummianslutningarna.
- 4. Sen var det bara att börja från ena sidan med första Gummianslutningen:
- Värma, sen trycka på så långt det gick tills nr 2 tog emot.
- Värma nr 2, sen trycka på så långt det gick tills nr 3 tog emot.
- Värma nr 3, sen trycka på så långt det gick tills nr 4 tog emot.
- Värma nr 4, sen trycka på så att samtliga kommit på plats och skruva åt klammorna.

Även gummina som sitter limmade i luftburken, monterades med hjälp av "Värmepistolen".
Och det var egentligen dessa som du hade problem med, men hoppas du nytta av tipset" ändå.

/KentW
 
Som JAG förstår din undran så är det problemet med "gummina" till förgasarna som ger dig "gråa hår", och då väljer jag att svara på det "problemet" istället för att svara på allt annat.

Jag renoverade en "systermodell" till din CBX750, nämligen en CB 650 "Nighthawk" som också har vacumgasare och "gummianslutningar till Toppen och till Luftburken".
Den hade stått i c:a 20år i en lada efter en vurpa, och åldrats med allt vad det innebär för bla. gummidetaljer.

När det var dags att återmontera förgasarna på motorn gjordes detta med ett antal steg:
- 1. Gummianslutningarna "kokades i vatten till c:a 40-45 grader, precis så att man kan hålla dom i handen.
- 2. Sedan monterades gummianslutningarna på Förgasarbryggan, utan att klammorna drogs helt färdigt.
- 3. En "Värmepistol" användes vid monteringen för att hålla temperaturen uppe i gummianslutningarna.
- 4. Sen var det bara att börja från ena sidan med första Gummianslutningen:
- Värma, sen trycka på så långt det gick tills nr 2 tog emot.
- Värma nr 2, sen trycka på så långt det gick tills nr 3 tog emot.
- Värma nr 3, sen trycka på så långt det gick tills nr 4 tog emot.
- Värma nr 4, sen trycka på så att samtliga kommit på plats och skruva åt klammorna.

Även gummina som sitter limmade i luftburken, monterades med hjälp av "Värmepistolen".
Och det var egentligen dessa som du hade problem med, men hoppas du nytta av tipset" ändå.

/KentW

Tack för tipset, och det är så jag gjort själv. Med tillägget att jag sprutat på diskmedel på gummidelarna för att de ska glida rätt lättare. Men det är ändå ett alldeles orimligt arbete för att koppla på något så simpelt, som egentligen ska vara tjoff, flopp, klart.
 
Gummianslutningarna gör egentligen "två jobb" genom att dels "täta" mellan topp och förgasare, men samtidigt också fungera som upphängning av förgasarna, lite hjälp till detta gör också luftburken då den oftast har en fästpunkt på ovansidan som skruvas direkt i ramen.
Vitt vaselin är ett bättre smörjmedel eftersom det inte torkar ut gummit, diskmedel är till för att "ta bort" fett.

/KentW
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top