Är det svårt att göra rent nätstrumps-filtrena själv?

polsk_dockfilm

Missis tjej som kör SM
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
KTM 450cc
Hejsan allihopa!

Jag ska byta de två filtrena i motorn. Men såg också att det fanns två till filter i motorn som man bara gör rent, typ nätstrumps-filter...

Men när jag läser i instruktionsboken så ser det ut, och skrivs, att man ska använda något form av verktyg för att få in dom igen...Är det avancerat att göra rent och sen montera dit dom igen?

Som vanligt är det en KTM 450 EXC!

Kram

EDIT: Kände att jag uttryckte mig lite konstigt. JAg vet hur man byter dom vanliga filtrena, det ä ju dom som är på övre delen av motorn, men dom jag menar sitter typ i botten och görs enbart rent!

Last edited:
Om det är liknande som finns på LC4 motorerna och i LC8 motorn så är det en rund närcylinder med en magnet invändigt i. Jag har doppat dom i fotogen för att göra oljan lättflytande, därefter har jag använt trasa och trycklyft för att få rent från det som fastnat i dom. Har funkat prima.

Förstår att själva rengöringen inte är några problem, men i instruktionsboken står det att man ska ha något typ av verktyg för att kunna stoppa tillbaka filtrena igen!

Det var ett problem, hur man får tillbaka dom igen!

Min erfarenhet om det är det filtret jag tror du menar så behövs det inget verktyg, men känner när filtret är på rätt plats.
Men annars så fungerar en tillräckligt lång skruvmejsel.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back