Är det svårt att byta däck själv?

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
GSXR 1000 K5
Är det svårt att byta däck själv? Vad ska man se upp med (jag vet att man ska vara försiktig med bromsskivorna)? Vad behöver jag för verktyg? Nån som har några bra knep och trix att tipsa om? Jag såg nån träkonstruktion som någon hade för att lägga däcket på, tänkte spika ihop nåt liknande.

Det är mycket enkelt när man har fått till tekniken. Här har du en del tips http://www.clarity.net/~adam/tire-changing.html

Åh jösses. Alltså jag har däck-krängarkit och balanseringsbock liggandes men det verkar vara en fasligt massa jobb.. för något en firma tar 150-200:- att göra. Då är väl dessutom risken mindra att man får en däng på bromskivorna eller ett nock i fälgkanten?! :näsblod

//KaliZ

Åh jösses. Alltså jag har däck-krängarkit och balanseringsbock liggandes men det verkar vara en fasligt massa jobb.. för något en firma tar 150-200:- att göra. Då är väl dessutom risken mindra att man får en däng på bromskivorna eller ett nock i fälgkanten?! :näsblod

//KaliZ

Håller med, det får nog bli firma den här gången, problemet är att jag ska till kinnekulle och köra två dagar och bakdäcket jag har skulle nog klara ena dagen men inte två. Helst skulle jag ju köra ena dagen på det gamla och sen byta till dag två, men det får nog bli nya ostar på innan jag åker dit.

Man skulle kanske kunna få hjälp av någon där som kan byta för nån hundring eller nåt:rolleyes: .

Är det en fälg du är rädd om så ta bort bromsskivorna, det underlättar ofantligt mycket, trälåda behövs inte, ta en ordentlig gummimatta som underlägg, det räcker!

Finns en däckmaskin inne i verkstaden på Kinnekulle Ring
Kolla om det finns tillgång till verkstaden för den maskinen brukar man få låna utan större problem.

Suzuki har fälgskyddskit i originalsortimentet. Funkar bra. 200 spänn e en bra timpeng.

verktygen du behöver införskaffa för däckbytet kostar ungefär som 5-6 däckbyten hos en firma. Räkna med att det tar ca 1 timme av svett och hatkänslor första gången du gör det :)

verktygen du behöver införskaffa för däckbytet kostar ungefär som 5-6 däckbyten hos en firma. Räkna med att det tar ca 1 timme av svett och hatkänslor första gången du gör det :)

Biltema Däckjärn 3 st kostnar typ 150 kr.
Två träbitar att ha som underlägg ca 10 kr.
Avkrängare byggs enkelt mtrl kostnad 200 kr. Alternativt att man stampar av däcket med hälen eller lägger en planka som man hoppar på Kostnad: nästan ingenting.
Skita i balanseringen 0 kr.

Efter 2-5 däckbyten så går det ruskigt fort.

Lycka till / Oskar

Biltema Däckjärn 3 st kostnar typ 150 kr.
Två träbitar att ha som underlägg ca 10 kr.
Avkrängare byggs enkelt mtrl kostnad 200 kr. Alternativt att man stampar av däcket med hälen eller lägger en planka som man hoppar på Kostnad: nästan ingenting.
Skita i balanseringen 0 kr.

Efter 2-5 däckbyten så går det ruskigt fort.

Lycka till / Oskar
Låter som Igelhammars ideer :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!