Är det svårt att bygga om till motard?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Letar som en galning efter motard i min prisklass som är ca 40-50 tusen men det är ont om dem. Visserligen har jag bara kollat efter dem sen i onsdags då jag fick för mig att skaffa motard :)

Men nu är det ju så att jag har ett par 17" fälgar med däck på och med nästan nya 320mm-skivor på också. Och brembo-ok kan inte vara så svårt att skaffa fram för en tusing eller så. Men hur svårt är det att bygga om en cross/enduro till motard då? Att få hjulen att passa är antagligen inte så svårt men hur fan gör man med bromsoket, man måste väl bygga nån sorts bygel att fästa det i eller? Och kan man använda den "bromsservo" som sitter original?
Och utgår man från tex en WR så är det väl inte så mycket att göra eller är jag helt ute och cyklar? Man kanske kan spara pengar på detta vis och det känns som om jag inte vill betala 10-15k extra bara för ekerhjul :)
Förlorar man mkt prestanda med lv-hjul, jag menar de väger väl rätt friskt jämfört med äkta motardhjul?

Kom med förslag för nu måste jag ha motard innan jag går under av abstinens!!! Har hämtat mina pengar på banken också så nu är impulsköpen väldigt lätta att begå :rolleyes:

LV hjulen lär väga mindre än ekrade diton men oxå vara mindre hållbara. Ska du enbart köra asfalt lär de vara av mindre betydelse ... men kan kanske vara värt å ha i åtanke om du ska köra seriös SM (inge kinky tankar tack) med grus, hopp etc.

Kan vara en ide att kolla om naven passar.. Jag trodde nämligen att SM hjulen från min TTR skulle gå att använda till XR:en, men baknavet från TTR:en gick knappt in mellan svingen på honda o det UTAN distanserna, fanns inte en chans att det skulle funka.

hehe, ja det kan vara värt att kolla det innan kanske :) Får man in en bakfälg som är 5-5,5 på de flesta hojarna tror ni?

Om de väger mindre så är det ju bara bättre för jag ska bara köra gata och inte hoppa eller köra grus.

Dee_cati skrev:
Om de väger mindre så är det ju bara bättre för jag ska bara köra gata och inte hoppa eller köra grus.

Skulle tro att en misslyckad wheelienedsættning eller en fet refug skulle gøra mer skada på fælgen æn vad ett litet hopp skulle gøra...beror ju på hoppet førstås då :tummenupp det går att knæcka ekerfælgar dær med :fakta

5-5.5, ær det vanliga sportdimensionen? 180 eller så? Inget man klæmmer in i en handvændning, såg nånstans på forumet en som skulle ner med en 180 på en SM hoj....snygga bilder på en søndersågad och fett breddad sving :tummenupp

Før 50 K hittar man lætt en færdig motard....kanske får leta lite længre æn två dagar då kanske ;) men dom finns dær....två polare sålde sina før runt den summan inte alltfør længe sen.

Ær det enkelskiva eller dubbelskiva på fælgarna du har....dubbla 320 ær lite overkill på en SM hoj

Denna kan man bergis pruta ner till 40k

Nästan samma som jag har, min är dock ett år nyare men jag prutade ner min från 45 till 43 till 38. Visserligen höst- /vinterpris, men det går att hitta runt 40 om man letar, men inte är det vanligt.
Tyckte själv att det var en lagom prisklass som första motard.

nu är det redan kirrat, kolla min info till höger
<--------------

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back