Är det slut på säljsäsongen?

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
annonserade min er6n för vettigt pris (billigaste -16) i 2 veckor inte ett svar! verkar vara tvärdött! fick åka till en handlare och ta ett skitbud så nu är den såld och ny mt 09 inhandlad


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Det är aldrig "fel" tillfälle att sälja hoj.
Men det kan vara så att vissa köpare inte är intresserade av att köpa hoj mitt i vintern.
Vilket pekar på den grundläggande principen i en marknadsekonomi:
Balansen mellan tillgång och efterfrågan.

Får du inte sålt, då är priset för högt.
Kommer du tillräckligt lågt i pris, då finns det alltid en köpare... :hihi

För egen del har jag köpt motorcyklar både mitt i sommaren och två dagar före julafton i -22 grader.

Just nu är det mycket hojar till salu = stor konkurrens.
Säljer du mitt i vintern finns inte lika många av samma typ ute på marknaden = mindre konkurrens (läs: Svårare för köparen att jämföra priser).

Och sedan kanske det finns flera köpare än mig som fungerar så här: När man suttit ett par månader utan att köra hoj, då bränner det lite mer i köp-nerven... :tummenupp
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Som Josef skrev lite längre upp, nu börjar köpsäsongen =)

De som köper hoj nu när hösten knackar på dörren vet oftast vilken hoj de vill ha.

Så det handlar bara om att rätt köpare (eller i mitt fall, rätt objekt) skall komma ut på marknaden.

På våren kan det vara lite mer slumpartat "Oj vad jag blev sugen på att åka hoj, nu ska vi se vad det finns för objekt på min tänkta budget" (och så köper man kanske en ER6 som man sedan säljer till hösten men ingen vill ha då)

Medan hösten (för mig) är mer "Nu ska vi se om just DEN modellen är på marknaden och budget är inte lika viktigt" (och så köper man en Ducati ST4S eller något annat lite mer sällsynt, men man ägnar inte tex ER6 ens en blick)

Själv tycker jag det är kanon att köpa vid denna tid på året - något bättre pris och jag har lite säsong kvar att åka på samt hela vintern att meka på.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Allting handlar om priset. Köpte en hoj igår. Priset var rätt och under min körning från Malmö till Växjö så var det 8st som hade ringt honom och var intresserade. Men den följde med mig hem. Winning!

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vill man sälja snabbt sätt ett lågt pris. Men vill ha ett vettigt pris så tar det tid.
1 - 2 månader eller tom längre är ju inget konstigt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
När jag annonserar på Blocket inser jag att jag satt fel pris om det inte ringer strax innan jag får mailet att annonsen kommit ut.
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
När jag annonserar på Blocket inser jag att jag satt fel pris om det inte ringer strax innan jag får mailet att annonsen kommit ut.
Båda fordonen jag sålt har det ringt någon på inom 30 min. Moppen var såld 16 timmar efter att jag la upp annonsen. Alla verkar tro att deras saker är stöpta i guld. Är det inte borta inom en vecka har man gjort fel.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Jag kollar lite på Blocket för tillfället på hoj och det som jag finner både lite märkligt men även irriterande är att en del säljare tror de ska ha nära nypris för sina maskiner. Låt säga tex. att säljaren begär 45.000kr för en maskin som gått runt 650 mil, också kan man få samma maskin ny för 49.900kr. Hur tänker man då? Sedan finns det de som av någon anledning relaterar till hojens nypris i annonsen, varför undrar jag, det är ju tillgång och efterfrågan som sätter begagnatpriserna, väl. :)
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Har försökt hitta en sporthoj i fint skick med låga mil och oskruvad men det är inte lätt.

Generellt verkar det finnas väldigt få sporthojar till salu jämfört med nakenhojar. Z750, Z800 och Z1000 kommer det ju ut 3-4 per dag med låga mil och bra skick. :/
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Har försökt hitta en sporthoj i fint skick med låga mil och oskruvad men det är inte lätt.

Generellt verkar det finnas väldigt få sporthojar till salu jämfört med nakenhojar. Z750, Z800 och Z1000 kommer det ju ut 3-4 per dag med låga mil och bra skick. :/

Definera låga mil.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Under 1000 mil, helst såklart 300-500 mil.

Söker du en såpass ny sporthoj - som verkligen bara gått några hundra mil, så hamnar du i ett utbudsvakuum som uppstått av det faktum att nyfordonsförsäljningen i sporthojssegmentet stagnerat.

...och för min del köper jag hellre en hoj som har en ärlig vägmätare och som är servad därefter, än en hoj med ett lågt miltal på mätaren, men en helt okänd servicehistorik i förhållande till vad den verkligen rullat.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Söker du en såpass ny sporthoj - som verkligen bara gått några hundra mil, så hamnar du i ett utbudsvakuum som uppstått av det faktum att nyfordonsförsäljningen i sporthojssegmentet stagnerat.

...och för min del köper jag hellre en hoj som har en ärlig vägmätare och som är servad därefter, än en hoj med ett lågt miltal på mätaren, men en helt okänd servicehistorik i förhållande till vad den verkligen rullat.

Absolut, så är det. Kollar dock alla hojar och det är inte mycket som kommer ut i form av supersport.
 

jamterik

Medlem
Gick med
7 Dec 2011
Ort
Halmstad
Hoj
2002 BMW K1200RS
Köpte och sålde i mitten av Januari, gick utmärkt. Som sagt allt är en fråga om "Rätt" pris.
 

YEEEAAAHHH

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
No hoj
Båda fordonen jag sålt har det ringt någon på inom 30 min. Moppen var såld 16 timmar efter att jag la upp annonsen. Alla verkar tro att deras saker är stöpta i guld. Är det inte borta inom en vecka har man gjort fel.
Av egen erfarenhet så stämmer det inte. Jag har sålt hojar och det lönar sig att vänta om man inte är i behov av pengar på en gång.

T.ex den första veckan kan det vara väldigt dött, sen efter några veckor ibland månader kan folk börja höra av sig.
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Av egen erfarenhet så stämmer det inte. Jag har sålt hojar och det lönar sig att vänta om man inte är i behov av pengar på en gång.

T.ex den första veckan kan det vara väldigt dött, sen efter några veckor ibland månader kan folk börja höra av sig.

Stämmer enligt min erfarenhet också, har en hoj ute nu och tvärdött förutom ett skambud första veckorna. Nu har jag tre olika som är intresserade. Får se om den går eller jag väntar till våren.


EDIT: Och där gick den iväg :)
 
Last edited:

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Personligen undviker jag annonser som legat på blocket mer än en gång, antingen så fattar inte säljaren (tjejer och gubbar i regel) att priset är löjligt högt eller så är det något annat som gjort att hojen inte blivit såld. Oftast att begärt pris ligger typ 1% under nypris.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top