Är det rimligt (Licens) ?

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Ja är det rimligt att betala 3350:- för licensen?
Och varför är det alltid A förararna som ska betala mest?
Varför ska inte alla vara med och dela på det?
 
Ne är mitt första svar, men sen har jag för mig att Svemo skrivit i sinna protokoll att ekonomin är ansträngd och då måste ju pengarna in någon stans :confused:

björn
 
Ne är mitt första svar, men sen har jag för mig att Svemo skrivit i sinna protokoll att ekonomin är ansträngd och då måste ju pengarna in någon stans :confused:

björn

Och då blir min första tanke :tummenupp Klart jag vill hjälpa Svemo!
 
Njaa...

Jag tycker det är rimligt, OM det går till nåt vettigt.
Många av oss förare är lata (eller har inte tid) och engagerar oss varken i klubbar, föreningar, eller SVEMO arbete. Då tycker jag att det känns vettigt att man får betala medlemsavgifter, licensavgifter, osv.

3.350:- är egentligen inte så mycket pengar när man räknar efter vad man lägger ner på en säsong. Skulle man sänka det med en femhundring eller nåt, så skulle man nog inte bli gladare för det.

Däremot så kan man nog ifågasätta vad man får för pengarna. En försäkring (som ändå är rätt värdelös, så man ändå måste ha en egen olycksfallsförsäkring), och en förbundstidning (som även den är värdelös och inte skriver mer än nån sida i månaden om RR).

Tog man bort dom två grejerna från licensen, skulle den säkert gå att få ner nån krona.

Om pengarna oavkortat skulle gå till våra tävlingar, säkerhetsarbetet, och dom eldsjälar som lägger ner en massa tid på förbundet för att vi ska få hålla på med det här. Så skulle det kännas mycket bättre när man betalar den där räkningen.

Jag tycker nog att det är vettigt att en A-förare betalar mer än en Junior i licenspengar också.
 
Njaa...

Jag tycker det är rimligt, OM det går till nåt vettigt.
Många av oss förare är lata (eller har inte tid) och engagerar oss varken i klubbar, föreningar, eller SVEMO arbete. Då tycker jag att det känns vettigt att man får betala medlemsavgifter, licensavgifter, osv.

3.350:- är egentligen inte så mycket pengar när man räknar efter vad man lägger ner på en säsong. Skulle man sänka det med en femhundring eller nåt, så skulle man nog inte bli gladare för det.

Däremot så kan man nog ifågasätta vad man får för pengarna. En försäkring (som ändå är rätt värdelös, så man ändå måste ha en egen olycksfallsförsäkring), och en förbundstidning (som även den är värdelös och inte skriver mer än nån sida i månaden om RR).

Tog man bort dom två grejerna från licensen, skulle den säkert gå att få ner nån krona.

Om pengarna oavkortat skulle gå till våra tävlingar, säkerhetsarbetet, och dom eldsjälar som lägger ner en massa tid på förbundet för att vi ska få hålla på med det här. Så skulle det kännas mycket bättre när man betalar den där räkningen.

Jag tycker nog att det är vettigt att en A-förare betalar mer än en Junior i licenspengar också.

Finns flera att jämföra med, varför billigare till B-förare?
Sen finns det en hel drös som betalar knappt ingenting :gnissla
Gå in på Svemos hemsida och kolla in läget där!

Jag kan också acceptera att betala dessa pengar om det vore lite mer jämspelt mellan parterna, och som du säger gick till säkerheten.
Tidningen hmm, tvång! Det är bedrövligt!!!
 
Ja, du ska vara glad att det räcker med dom där pengarna för att du ska kunna vara kung i baren ett helt år när du står där och viftar med din licens :D

Skämt åsido...problemet är att det ju inte finns någon konkurrens egentligen. Och om jag tror rätt, så skulle försök till att starta en ny organisation för att anordna tävlingar motarbetas och svartlistas från förbundshåll. Så valmöjligheterna är små, även så möjligheterna att få lite hälsosam konkurrens och utvärdering av vad en lämplig kostnadsnivå är. Vi åtnjuter just nu de negativa konsekvenserna av ett ohälsosamt monopol. Å andra sidan är ju rr-världen i Sverige en väldans liten värld, så det finns kanske inte utrymme för så många fler aktörer. Men det vore ju kul att se ett försök till alternativ i alla fall.
 
Vi åtnjuter just nu de negativa konsekvenserna av ett ohälsosamt monopol. Å andra sidan är ju rr-världen i Sverige en väldans liten värld, så det finns kanske inte utrymme för så många fler aktörer. Men det vore ju kul att se ett försök till alternativ i alla fall.

Nu är jag inte en rr-förare men det där var jäkligt sant skrivet. Hur många gånger har man någonsin hört en involverad säga något gott om SVEMO?
Jag har nog aldrig hört det och då har jag ändå varit på banor, läst i det här forumet minst fem år och hängt omkring så att säga.
Och sen är frågan hur bra det är med EN eldsjäl som Mike L styr och ställer så mycket?
 
Ja, du ska vara glad att det räcker med dom där pengarna för att du ska kunna vara kung i baren ett helt år när du står där och viftar med din licens :D

Skämt åsido...problemet är att det ju inte finns någon konkurrens egentligen. Och om jag tror rätt, så skulle försök till att starta en ny organisation för att anordna tävlingar motarbetas och svartlistas från förbundshåll. Så valmöjligheterna är små, även så möjligheterna att få lite hälsosam konkurrens och utvärdering av vad en lämplig kostnadsnivå är. Vi åtnjuter just nu de negativa konsekvenserna av ett ohälsosamt monopol. Å andra sidan är ju rr-världen i Sverige en väldans liten värld, så det finns kanske inte utrymme för så många fler aktörer. Men det vore ju kul att se ett försök till alternativ i alla fall.

Inom bilsporten startades det tydligen ett nytt förbund med LÅGA avgifter om jag inte minns fel... Har försökt att hitta det men klarar inte det. Någon här på forumet har haft uppe länken tidigare...
hjälp, kan någon hitta?
 
Finns flera att jämföra med, varför billigare till B-förare?

A-förare har väl fler klasser att köra sedan är det väl tänkt att arrangörerna ska prioritera A-förarna i depån vad gäller placering t ex samt att SM-klasserna alltid prioriteras vad gäller tidsschema m m, det är t ex alltid supportklasserna som kortas om det strular.
 
A-förare har väl fler klasser att köra sedan är det väl tänkt att arrangörerna ska prioritera A-förarna i depån vad gäller placering t ex samt att SM-klasserna alltid prioriteras vad gäller tidsschema m m, det är t ex alltid supportklasserna som kortas om det strular.

Det borde nog ses över tycker jag, undrar om det inte kraschas lite mer hos B förarna än hos A förarna!
Ja dom hundralapparna bryr jag mej väl inte så mycket om egentligen.
Hur dom tror att det är, A förarna har mer pengar att röra sig med Juh!
Finns en massa andra klasser som skulle betala ett par hundra procent mer.
 
Fast bilsportförsäkringen har aldrig vart särskilt dyr.
Tror SMA drogs igång för att tillstånden för att arrangera tävlingar var höga?

Det sega med rr-försäkringen är att den är jävligt dyr, och betalar jäkligt dåligt, samt att man måste över 5% handikapp för att ens få ersättning. Ett 5%-handikapp kan faktiskt rätt allvarligt, det betalas heller inget för fula ärr etc.
 
Rykten är aldrig bra, fakta är bättre!! Inte specifikt mot Victor men jag blir så trött på folk som inte orkar göra något själva utan lägger all den lilla energi de har på att sprida mer eller mindre sanna rykten och just klaga.

Det enda Luff egentligen gör är att försöka få in pengar till sitt företag och sin egen lön. Att det är racing han jobbar med är nog mest en slump. Skulle nog kunna vara sopåkning eller aktiehandel egentligen. Synd bara för Luff att han valde racing för det är inte lätt att bli rik på oss fattiga förare! ;o)

Eldsjälar är alla andra som gör samma sak (och mer!) utan lön. Det finns många av dem i våra klubbar som gör mer än Luff och utan ekonomisk vinning. 8 timmar vanligt jobb och så 2-3 oavlönat föreningsarbetet efter det, varje dag. För att få ihop en tävling tar de ledigt från jobbet en vecka för att dra elkablar, fixa toaletter och gräva sandfållor. Lön för mödan är nöjda förare, inte pengar...

Att Svemo får skit är ganska så naturligt. Det är ju de som sätter upp reglerna. Lite som att du förmodligen bara hör gott om trafikpolisen och tycker fortkörningsböter är skitskoj!! Men den dagen du behöver hjälp så vill du nog gärna att polisen kommer och det första du gör är nog inte att skälla ut dem.

Utan Svemo ingen RR i sverige. Skoj också att se att flertalet "kända" förare som öppet klagar på svemo är samma "kända" förare som sponsats av Svemo för att starta igång sin internationella karriär. Eller de som inte varit bra nog för att satsas på och blivit utan Svemospons....

Skillnaden på försäkringar mot bilsportens är väl ganska så naturlig. Sitter man i en stålbur och kanar av banan lite så kostar ju personförsäkringarna noll kronor. Kanar vi av och bryter nyckelbenet så är kostnaden ganska så snart nära 100.000:-

Allt Svemo gör är inte perfekt. Försäkringen är kanske inte heller så rolig men istället för att kasta skit öppet till alla (och ibland uppvisa ett ganska så stort oförstånd) så ta och skicka in en skrivelse till Svemo och be dem behandla den på ett möte. Eller ännu bättre, gör något kreativt åt det hela. Prata själv med t ex ett försäkringsbolag och se om du kan få fram ett bättre förslag och lämna sen över det till Svemo. Kan vara bra för vissa att se hur mycket jobb som ibland läggs ner på en bra idé innan det blir något av det hela.

//Micke

Nu är jag inte en rr-förare men det där var jäkligt sant skrivet. Hur många gånger har man någonsin hört en involverad säga något gott om SVEMO?
Jag har nog aldrig hört det och då har jag ändå varit på banor, läst i det här forumet minst fem år och hängt omkring så att säga.
Och sen är frågan hur bra det är med EN eldsjäl som Mike L styr och ställer så mycket?
 
Apropå rimliga licenspriser så har jag precis fixat Endurolicensen....

Kostade 200:- utöver min RR licens.... Det var iaf en positiv överaskning.. :tummenupp



Tror nog att hela licenssystemet med "förbundstidning" och försäkringar borde ses över. Tror att många känner att man inte får så mycket för sina licenspengar eftersom man ändå måste beala en egen försäkring om man vill få nån vettig ersättning vid skador, och ändå inte läser förbundstidningen eftersom den inte skriver så mycket om RR.

Det man ska komma ihåg är att utöver dom två exemplen så jobbar faktiskt väldigt många männsikor i SVEMO, väldigt hårt, för att vi ska få hålla på med de här....
 
Det där är ju likadant som att köpa en R1 -07 för 40 000kr och tro att allt är ok.

Man får vad man betalar för, oavsett vad det gäller.

Det är alltså en dålig försäkring? Sämre än det utomordentliga skydd vi har genom SVEMO? Eller vad är det du säger?
 
Det är alltså en dålig försäkring? Sämre än det utomordentliga skydd vi har genom SVEMO? Eller vad är det du säger?

Men det går inte att jämföra en olycksfallsförsäkring bilsport kontra mc-sport. Vi skadar oss betydligt oftare och värre.
 
Bilförarna betalar väll dessutom mera i startavgift för sina race där en viss del av den avgiften består i att betala försäkringarna för just det racet dom kör. Så ju fler race dom kör ju mer betalar dom på sin försäkring via sin startavgift. Tror det är så. Så att bara jämföra licensbrickans pris blir nog fel..
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top