Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ne är mitt första svar, men sen har jag för mig att Svemo skrivit i sinna protokoll att ekonomin är ansträngd och då måste ju pengarna in någon stans![]()
björn
Njaa...
Jag tycker det är rimligt, OM det går till nåt vettigt.
Många av oss förare är lata (eller har inte tid) och engagerar oss varken i klubbar, föreningar, eller SVEMO arbete. Då tycker jag att det känns vettigt att man får betala medlemsavgifter, licensavgifter, osv.
3.350:- är egentligen inte så mycket pengar när man räknar efter vad man lägger ner på en säsong. Skulle man sänka det med en femhundring eller nåt, så skulle man nog inte bli gladare för det.
Däremot så kan man nog ifågasätta vad man får för pengarna. En försäkring (som ändå är rätt värdelös, så man ändå måste ha en egen olycksfallsförsäkring), och en förbundstidning (som även den är värdelös och inte skriver mer än nån sida i månaden om RR).
Tog man bort dom två grejerna från licensen, skulle den säkert gå att få ner nån krona.
Om pengarna oavkortat skulle gå till våra tävlingar, säkerhetsarbetet, och dom eldsjälar som lägger ner en massa tid på förbundet för att vi ska få hålla på med det här. Så skulle det kännas mycket bättre när man betalar den där räkningen.
Jag tycker nog att det är vettigt att en A-förare betalar mer än en Junior i licenspengar också.
Vi åtnjuter just nu de negativa konsekvenserna av ett ohälsosamt monopol. Å andra sidan är ju rr-världen i Sverige en väldans liten värld, så det finns kanske inte utrymme för så många fler aktörer. Men det vore ju kul att se ett försök till alternativ i alla fall.
Ja, du ska vara glad att det räcker med dom där pengarna för att du ska kunna vara kung i baren ett helt år när du står där och viftar med din licens![]()
Skämt åsido...problemet är att det ju inte finns någon konkurrens egentligen. Och om jag tror rätt, så skulle försök till att starta en ny organisation för att anordna tävlingar motarbetas och svartlistas från förbundshåll. Så valmöjligheterna är små, även så möjligheterna att få lite hälsosam konkurrens och utvärdering av vad en lämplig kostnadsnivå är. Vi åtnjuter just nu de negativa konsekvenserna av ett ohälsosamt monopol. Å andra sidan är ju rr-världen i Sverige en väldans liten värld, så det finns kanske inte utrymme för så många fler aktörer. Men det vore ju kul att se ett försök till alternativ i alla fall.
Inom bilsporten startades det tydligen ett nytt förbund med LÅGA avgifter om jag inte minns fel... Har försökt att hitta det men klarar inte det. Någon här på forumet har haft uppe länken tidigare...
hjälp, kan någon hitta?
SLC tror jag det är www.slc.se
Finns flera att jämföra med, varför billigare till B-förare?
Tänker ni kanske på SMA? Det är startat av samma kille som en gång startade upp SLC, Fredrik Skoghag.
www.svenskamotorsportalliansen.se
http://front.marsh.se/CybersureFrontoffice/brand/sma-slc/
Täcker inte motorcycklar, ännu. Vad jag förstått så är tanken att det även ska omfatta motorcyklar i framtiden.
A-förare har väl fler klasser att köra sedan är det väl tänkt att arrangörerna ska prioritera A-förarna i depån vad gäller placering t ex samt att SM-klasserna alltid prioriteras vad gäller tidsschema m m, det är t ex alltid supportklasserna som kortas om det strular.
Nu är jag inte en rr-förare men det där var jäkligt sant skrivet. Hur många gånger har man någonsin hört en involverad säga något gott om SVEMO?
Jag har nog aldrig hört det och då har jag ändå varit på banor, läst i det här forumet minst fem år och hängt omkring så att säga.
Och sen är frågan hur bra det är med EN eldsjäl som Mike L styr och ställer så mycket?
Det var den jag tänkte på. 300 spänn för försäkring!!!![]()
Det där är ju likadant som att köpa en R1 -07 för 40 000kr och tro att allt är ok.
Man får vad man betalar för, oavsett vad det gäller.
Det är alltså en dålig försäkring? Sämre än det utomordentliga skydd vi har genom SVEMO? Eller vad är det du säger?
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |