Är det olagligt att cykla på bakhjulet?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Som topicen lyder, är det olagligt att cykla på bakhjulet. När jag är ute och cyklar och ser en cop åka förbi så kan jag inte låta bli att slanga lite. Hittills har dom inte stoppat mig iaf. :va Jag chansar att det är olagligt men att dom inte prioriterar denna hemska typ av trafikbrott.

Skulle det nu vara omöjligt att få en reaktion på detta så försök nästa gång igen, fast denna gång iklädd kanindräkt med hängöron och kulmage samt ett kulört penisfodral.

Dom stoppade mig en gång när jag låg och gled på bakhjulet en gång med cykeln. Han sa att jag inte fick göra så, men sade det iaf med en liten glimt i ögat och leende på läppen. Så jag antar att man egentligen inte får göra det, men är väl inte högsta prio att straffa! :)

Borde ju vara samma sak som att slanga med en hoj... "vårdslöshet i trafik" går det ju som. Visst låter det löjligt att på en cykel få ett sånt åtal, men det är ju samma sak där. Längre bromssträcka, sämre sikt, sämre manöverförmåga osv osv... men det tas ju inte på samma allvar som när det utförs med en mc.

Är det för att en mc väger 100kg mer eller? :va

Dessutom så kanske den genomsnittlige cyklisten som slangar iaf ligger på en hastighet under 20kmh och håller sig på en cykelbana eller långt till höger på vägen.

Dessutom så kanske den genomsnittlige cyklisten som slangar iaf ligger på en hastighet under 20kmh och håller sig på en cykelbana eller långt till höger på vägen.

Och? Prova att slanga i 20 blås på en glest trafikerad väg och du kommer fortfarande få "vårdslöshet i trafik" om du möter på en "vanlig" polis.

Att hålla sig på en cykelbana istället för en väg är väl lika illa det (med cykel alltså).. där går ju småbarn etc etc.

Att hålla sig på en cykelbana istället för en väg är väl lika illa det (med cykel alltså).. där går ju småbarn etc etc.

Joo.. Men om man har mer vett i skallen än Al bundy så drar man inte upp framhjulet bredvid någon småknatte.

Jag vet inte hur det ser ut hos dig, men här är inte cykelvägarna smockfulla med folk iallafall, och om nu någon skulle cykla förbi en person på bakhjulet och stötta in i denna så får han sig en utskällning sen är det nog med det.

Man behöver inte behandla allt i världen som om det vore på största allvar.

Som Magnus Betnér säger: "Men slappna aaaav!"

Då skulle det egentligen vara samma med noviser på inlines. Väsentlig skada kan tillfogas en stackars ofrälst, påbörnad av en gröngöling på rulldojjor.

Joo.. Men om man har mer vett i skallen än Al bundy så drar man inte upp framhjulet bredvid någon småknatte.

Jag vet inte hur det ser ut hos dig, men här är inte cykelvägarna smockfulla med folk iallafall, och om nu någon skulle cykla förbi en person på bakhjulet och stötta in i denna så får han sig en utskällning sen är det nog med det.

Man behöver inte behandla allt i världen som om det vore på största allvar.

Som Magnus Betnér säger: "Men slappna aaaav!"

En olycka är inget man söker efter... man drar alltså inte upp mc´n (om man inte heter Al Bundy) mitt i ett Pride-tåg, utan man gör det när man har god sikt och bra förhållanden, men olyckan kan ändå vara framme... "-Oj, jag såg inte... -Oj, jag trodde inte att... -Oj, jag hann inte..."

Jag drog parallellen med MC eftersom det är väldigt likt. Titeln "vårdslöshet i trafik" är ganska luddig och är väldigt individuell uppfattad.

Allt är inte svart på vitt, även om lagen är det, det jag försöker göra är att ta fram lite olika synvinklar och tankar runt det denna tråd handlar om: Är det olagligt att cykla på bakhjulet?

Jag tror att det är det, jag tror att det är samma, enligt lagen, anklaglelse som när man tar upp mc´n på slangen. Men att det kanppt prioriteras av blå.

/Robe

Hur blire´ när man slangar på cykelbanor med en motorcykel då :va

galleri

Borde ju vara samma sak som att slanga med en hoj... "vårdslöshet i trafik" går det ju som. Visst låter det löjligt att på en cykel få ett sånt åtal, men det är ju samma sak där. Längre bromssträcka, sämre sikt, sämre manöverförmåga osv osv... men det tas ju inte på samma allvar som när det utförs med en mc.

Egentligen är det inte olagligt att köra på bakhjulet med vare sig motorcykel eller vanlig cykel.
Du får köra på framhjulet, bakhjulet eller båda. Det som avgör är om man framför sitt fordon på ett säkert sätt. Är det fritt och inga övriga trafikanter i närheten är det sålunda lagligt att köra på bakhjulet.

Problemet är att det är den enskilde polismannen som avgör huruvida framförandet var omdömesgillt eller vårdslöst. En dålig dag eller helt enkelt en grinig polis som hatar motorcyklister för att han hade trasiga kläder när han var liten så skriver dom det som vårdslöshet.

Ganska många poliser tycker för övrigt att det inte är vårdslöst att köra på bakhjulet med motorcykel. En vanlig cykel ställer inte till med lika mycket skada vid en olycka så därför bryr dom sig inte alls.

Har det inget med att fordonet ska vara motordrivet att göra också. :va

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back