Är det okej att köra utan körkort?

Är det okej?

• Antal röstningar
    0
Undra om den här killen hade körkort/försäkring/påställt:va

Allvarlig mc-olycka utanför Sigtuna
En mc-förare körde vid 20-tiden på onsdagskvällen i diket utanför Sigtuna på länsväg 273, vid det så kallade Trostakorset.
— De har kört flera motorcyklar i grupp, inte så speciellt fort, men den här förarens framhjul började wobbla, han tappade kontrollen och körde ner i diket, säger Peter Eriksson, stationsbefäl på Norrortspolisen.
Mannen var medvetslös när ambulans kom till platsen, men kvicknade till på sjukhuset.
— Han är misstänkt för drograttfylleri, för när de tog av honom kläderna på sjukhuset hittade de en påse med misstänkt narkotika, säger Eriksson.
Mannen erkände att påsen innehöll amfetamin, men hävdade att han inte hade använt något under dagen.
— Vi har tagit blodprov på honom, så får vi se vad blir av det, säger Peter Eriksson.

TT

Ungefär som dina då grattis :tummenupp

Ah sorry, det är på den nivån? Jag hängde inte med riktigt, men jag kontrar:

"Min pappa är starkare än din!"

Sug på den! :tummenupp

Ps. Säg inte "Moget." för den har jag paxat till nästa svar.

Och vad det gäller dina släpvagnsvikter hit och dit tror jag knappast du blir straffad för annat än överlast om du åker dit.

Som innehavare av BE-behörighet hoppas jag verkligen att dom som saknar det kan bli straffade för olovlig körning. På något sätt.

Men du menar att du efter B-kort i 16 år behöver nästan 10 papp till A-kortet?
Ska man verkligen vara där då, i trafiken?:confused:

Jag gav ungefär samma, så jag tycker inte det är anmärkningsvärt på något sätt. Jag skulle nog räkna med en 10 papp för att få C-behörighet också, om jag skulle vilja ha det.

Last edited:
Jag kan tjafsa och vara meningslös lite till bara för din skull:tummenupp

Ja just ja du hade aldrig ens haft Körkorttillstånd och va skitduktig och så på att köra tvåhjuligt och kännde dig själv så bra att du inte behövde körkort:D

Ja vafan jag får väl göra mig av med körkortet dårå eftersom det inte verkar vara nödvändigt att ha:rolleyes: har ju ioförsig varit av med det ett par gånger men vafan man får ju tillbaks skiten fast det inte behövs:va

Öhh, få se nu, folk åker omkring UTAN körkort och blir inte ens stannade.

Du kör så jävla illa att du blir stannad och avtagen körkortet titt som tätt? :va

(bara för att fortsätta det meningslösa tjafsandet)

Honkiie, när ska vi ut ock åka? :D

Som innehavare av BE-behörighet hoppas jag verkligen att dom som saknar det kan bli straffade för olovlig körning. På något sätt.

Det hoppas jag med, jag hoppas att dom blir offentligt pryglade dom som drar 1500kg med en 82ans Ford Fiesta!

Däremot har jag inget emot att folk drar 1500kg med en stor pickis på B

Så länge dragbilens vikt överstiger släpvagnens, så är det ju bara en fördel ju tyngre dragbil man har..

1500kg bakom en tung pickis är stabilare än 1250 bakom min golf

Last edited:
Tittar man på hur vissa kör på bulten t ex så möter jag hellre 100st körkortslösa piloter. Any day.

Sen finns det ju grader i helvetet. Det är skillnad på en sprutnarkoman på en stulen r1:a, en hormonstinn 23åring med Rossi-komplex på en K8:a som pappa betalat och en 35åring som fulövningskör lite på egen hand på egen hoj.

Och det roligaste är att ingen av dom är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Menar du på allvar att man typ kör bättre utan kk. är det inte bättre alla dessa duktiga utan kort du pratar om skaffar sig ett kk? eller ger fan i att köra.
Jag förstår att du syftar på Potatoespiloter med ''Tittar man på hur vissa kör på bulten'' men allvarligt talat tror jag inte det är många potatoes som är med i bultenstatistiken dom allra flesta som crashar där har ingen ''PMC Tröja''.
Men jag kan förstå att ett möte med 20st, sisten e en sopa piloter kan vara obehagligt.
Men ja menar vi har ju ingen bana:gnissla
Och som svar på sista delen av ditt inlägg kan du ju läsa detta inte överrepresenterade jo ja tackar jag!! hörde detta på radio för ett tag sen vilket gjorde mig uppmärksam på frågan. men alla åker ju såklart inte hoj det är ju bil moppe mm...

RATTFYLLERIETS OMFATTNING
- Varje dag görs 15 000- 20 000 rattfyllerikörningar i Sverige. Det blir 5,8 miljoner om året.
- Varje år dödas cirka 150 människor i Sverige i rattfylleri-relaterade olyckor.
- Varje år skadas cirka 1 800 människor svårt i Sverige i rattfylleri-relaterade olyckor.

Last edited:
Öhh, få se nu, folk åker omkring UTAN körkort och blir inte ens stannade.
Du kör så jävla illa att du blir stannad och avtagen körkortet titt som tätt? :va
(bara för att fortsätta det meningslösa tjafsandet)
Honkiie, när ska vi ut ock åka? :D

Det hoppas jag med, jag hoppas att dom blir offentligt pryglade dom som drar 1500kg med en 82ans Ford Fiesta!
Däremot har jag inget emot att folk drar 1500kg med en stor pickis på B
Så länge dragbilens vikt överstiger släpvagnens, så är det ju bara en fördel ju tyngre dragbil man har..

1500kg bakom en tung pickis är stabilare än 1250 bakom min golf

Du va mig en elak jävel !:D må renarna ta dig när du sover;)
Jo visst kör folk utan kk utan att bli stannade men ta och kom till sthlm en kväll när polisen satt in en hel tomtearme' för att snärja stackars hojåkare.
De du det vore en upplevelse som du sent skulle glömma:yoparty

Sen skulle det ju va skönt att ha dig att hänga på när snutjaget kommer.
Ja menar eftersom jag kör så illa, jag antar att du e grym på att kryssa mellan bilar i rusningstrafik på essingeleden:yoparty

Osså kan du sluta tjat om dina släpvagnsvikter, köp en LGF skylt o häng bakpå såere lagligt :tummenupp

Du va mig en elak jävel !:D må renarna ta dig när du sover;)

Osså kan du sluta tjat om dina släpvagnsvikter, köp en LGF skylt o häng bakpå såere lagligt :tummenupp

Jorå, men du tog mina elakheter på rätt sätt IAF :D

Angående släpvagnsvikterna så var det ju riktat till han som hoppades att folk blev straffade för det.

LGF skylt skulle nog kunna funka, hur fäster man dom enklast så dom inte blåser bort när man ligger och käkar mil i 110 med biltrailern? :tummenupp

nej... då skulle ju inte körkort finnas...

Menar du på allvar att man typ kör bättre utan kk. är det inte bättre alla dessa duktiga utan kort du pratar om skaffar sig ett kk? eller ger fan i att köra.
Jag förstår att du syftar på Potatoespiloter med ''Tittar man på hur vissa kör på bulten'' men allvarligt talat tror jag inte det är många potatoes som är med i bultenstatistiken dom allra flesta som crashar där har ingen ''PMC Tröja''.
Men jag kan förstå att ett möte med 20st, sisten e en sopa piloter kan vara obehagligt.
Men ja menar vi har ju ingen bana:gnissla
Och som svar på sista delen av ditt inlägg kan du ju läsa detta inte överrepresenterade jo ja tackar jag!! hörde detta på radio för ett tag sen vilket gjorde mig uppmärksam på frågan. men alla åker ju såklart inte hoj det är ju bil moppe mm...

RATTFYLLERIETS OMFATTNING
- Varje dag görs 15 000- 20 000 rattfyllerikörningar i Sverige. Det blir 5,8 miljoner om året.
- Varje år dödas cirka 150 människor i Sverige i rattfylleri-relaterade olyckor.
- Varje år skadas cirka 1 800 människor svårt i Sverige i rattfylleri-relaterade olyckor.

Det beror på vad du menar med "bättre"?
Lagligare (bortsett från det olagliga i att köra utan kk): Ja.
Ta kurvor i 160 med knäskrap: Nej.

Jag vet att ni potatisar kan köra, det är inte det det handlar om. Det jag menar är att jag möter ju hellre en 35årig kk-lös fulövningskörare som puttrar fram än kysser dig på min sida vägen i 2x160km/h i en kurva på bulten.

Det jag skrev var ju att kk-lösa inte är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Sen att det såklart är fler pundare/alkisar utan kort som kör åt pipan eller åker dit är ju inte så konstigt, men där är ju problemet droger/alkohol, inte att de just är kk-lösa.
Det är ju rätt många med kk som åker dit för rattfylla oxå :)

Jag kommer aldrig påstå att jag tycker att det är RÄTT att köra utan kort, men om nån tar en lugn och sansad repa på sin egen, försäkrade, hoj i övningssyfte så har inte jag några probs med det :)

Om det nu är som du skriver att det viktigaste är trafikvana och ha vanligt b-kort. Vari ligger problemt att skaffa ett giltigt A-Kort om man är så jävla duktig. Beror det på snålhet dummhet eller att man ätit flugsvamp:va

1 Jag bor i norrland så jag tänker inte ta mig till sveavägen......bla bla bla...

Skulle gärna vilja höra ditt svar på den frågan istället...

Förstår folk som fulövningskör lite just p.g.a att det kanske inte alltid är lätt att matcha med handledare och allt men vad är sen problemet att då boka en tid och köra upp? Eller är det så att du helt enkelt misslyckats?

Tycker mest att det är pinsamt att ha ett stort MC intresse och inte ens bemödar sig fixa lappen.

Skulle gärna vilja höra ditt svar på den frågan istället...

Förstår folk som fulövningskör lite just p.g.a att det kanske inte alltid är lätt att matcha med handledare och allt men vad är sen problemet att då boka en tid och köra upp? Eller är det så att du helt enkelt misslyckats?

Tycker mest att det är pinsamt att ha ett stort MC intresse och inte ens bemödar sig fixa lappen.

Problemet är att jag inte bryr mig det minsta, bra svar va? Det är samma svar på frågan om hur mycket jag bryr mig om du tycker det är pinsamt att ha ett stort mc intresse och ens bemödar mig om att fixa lappen. :tummenupp

Problemet är att jag inte bryr mig det minsta, bra svar va? Det är samma svar på frågan om hur mycket jag bryr mig om du tycker det är pinsamt att ha ett stort mc intresse och ens bemödar mig om att fixa lappen. :tummenupp

Var inte en fråga, bara min åsikt. Varför har du B-kort då?

:va Ibland blir man bara rädd, visst vet jag av personer som kör utan körkort. Och de går ju alltid att dela upp de med att dom som aldrig har haft är farligare än de som har haft och fått de indraget, och viss en som aldrig har haft körkort är farligare i trafiken oavsett om personen anser att denna är säkrare än den som har körkort.
Men jag anser nog att om man nu får kortet indraget och dom inte ger en förmildring pga jobb och familj får man då inte skylla sig själv för att ha vare för tung på gasen :va

Jag är inte nån ängel som ligger i lagligt tempo till 100% men så tror jag de är för de flesta.

Som nån sa här så visst är de jobbigt att köra bulten eller bogan pga dessa möten i sitt egna spår på sin sida av vägen. Nu ska man inte peka finger till bara ett mc gäng...de finns så många som inte har med dom att göra som gör de också.
Jag vet med mej att de finns dom som skiter i allt och alla bara för de anser sig bäst.
Men så vet jag att de finns många som är duktiga förare och som man bli avis och imponerad av för de kör så bra.

Domen är väll mest för mej att har du inte körkort så kan de vara smart att låta bli bil och mc tills du har de åter.

Köra med droger eller alkohol i kroppen är bara dumt och helt onödigt. Lämna bilen ta en taxi då. (är du i sthlm finns de bra buss, tunnelbana och pendel.)

Men om du hade fulövningskört ett par år så hade du ju lärt dig ju under tiden, trafikregler kan du väl ha läst på internet.

Skaffa körkort jävla snyltare. Jag skiter i hur duktiga ni tycker att ni är på att köra, har ni inget körkort ,har ni inget på vägarna att göra.

Men om du hade fulövningskört ett par år så hade du ju lärt dig ju under tiden, trafikregler kan du väl ha läst på internet.

Nej jag tyckte det var bättre att ta körkortet för att lära mig ordentligt, när man bor häromkring så behöver man nämligen köra väldigt mycket bil och dessutom är det ett stort plus när man söker jobb. :tummenupp

Som nån sa här så visst är de jobbigt att köra bulten eller bogan pga dessa möten i sitt egna spår på sin sida av vägen. Nu ska man inte peka finger till bara ett mc gäng...de finns så många som inte har med dom att göra som gör de också.
Jag vet med mej att de finns dom som skiter i allt och alla bara för de anser sig bäst.
Men så vet jag att de finns många som är duktiga förare och som man bli avis och imponerad av för de kör så bra.

Det var inget "peka finger" eller avundsjuka till just potatoes, det var bara ett exempel eftersom dom kör ganska "aktivt" och att debattören just var medlem där :)
Dessutom blev jag, och bilarna jag låg bakom, omkörda på just bulten av ett gäng potatisar i rätt hyfsade hastigheter med solen i ryggen mitt i en skymd s-kurva. Den ende som lugnade sig var den siste killen som körde en mer glidaraktig hoj.
Egentligen skiter väl jag i hur de kör, men eftersom jag är en grinig jävel så blev jag mest sur för att jag blev omkörd :D

Inte nog med det, utan tidigare på kvällen låg jag på en annan lång raka i s-täljetrakten och eldade ur min gamla surgixxer. Där ligger man som en ihopfälld fällkniv över tanken och känner att man är en av de snabbaste raketerna i världen, i en bit över 200, och helt plötsligt så brölar det bara till bredvid mig och det kommer en hjälte på en jädra KTM och kör om mig! I uprätt sittställning!!! :mad:
Inte undra på att man blir grinig och sur :D

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...