Är det okej att köra utan körkort?

Är det okej?

• Antal röstningar
    0
Det är skrämmande hur många människor anser det okej att sätta sig bakom ratten/styret med alkohol i kroppen... :(
För mig är det helt otänkbart...

Ja, det finns flera trafikfenomen som är skrämmande men det är bara ett (eventuellt) vådligt beteende som moraliskt likställs med våldtäkt ungefär.

Vad inkl. "allt"? Det låter jääävligt dyrt med tanke på att du haft B-kort så länge, jag klarade mitt a-kort som 16åring på under 6 papp, och då hyrde jag ändå hoj och tog nåra få lektioner i både körning och teori.
B-kortet tog jag helt privat på första försöken.

Men du menar att du efter B-kort i 16 år behöver nästan 10 papp till A-kortet?
Ska man verkligen vara där då, i trafiken?:confused:

Nej, men det tickar på, jag ville vara säker på att klara uppkörningen, och slippa vara nervös helt enkelt, 2,5 dubbelpass gick åt till att plocka av trafikkörning, alla momenten, och bromsproven, 2 till manöverproven (jag körde inget alls privat, det blev två fikasvängar i stort sett, min handledare blev nedgrävd i arbete).
Kör man via skola, hyr båge och gör det "by the book" är det idag svårt att komma under 10 kan jag lova dig. :)

220:- lämp
150:- handledarpapper (visst var det 150?)
3400:- för teori, 3 enkellektioner, syntest och böcker.
3x900:- för 80 min (ett dubbelpass)
800:- hyra av båge
1500:- uppkörning
200:- tillverkning av kortet+foto

Summa sumarum - 8970:- - rena fyndet får man säga.

Det är ju lite annorlunda att köra en båge i trafik jämfört med bil, men det verkar finnas en del som får det medfött...själv är jag nöjd med att klarat allt på första försöket, och inte behövdes det göras om manöverprov under uppkörningen heller.

Men man är nog inte mogen för trafiken, jag betalade ju alldeles för mycket för mitt körkort. :rolleyes:

/J - edit, kollade kvittona, det köptes 3 dubbelpass

Last edited:
..och när personangreppet är besvarat :FU - tillbaka till ämnet.

Kärnfrågan är ju enkel att komma fram till, vill vi dela vägen med lirare som på egen hand avgjort om de är färdiga för trafiken?

Jag vill det inte.

/J

Last edited:
Tittar man på hur vissa kör på bulten t ex så möter jag hellre 100st körkortslösa piloter. Any day.

Sen finns det ju grader i helvetet. Det är skillnad på en sprutnarkoman på en stulen r1:a, en hormonstinn 23åring med Rossi-komplex på en K8:a som pappa betalat och en 35åring som fulövningskör lite på egen hand på egen hoj.

Och det roligaste är att ingen av dom är överrepresenterade i olycksstatistiken.

..och när personangreppet är besvarat :FU - tillbaka till ämnet.

Kärnfrågan är ju enkel att komma fram till, vill vi dela vägen med lirare som på egen hand avgjort om de är färdiga för trafiken?

Jag vill det inte.

/J

Jag ifrågasatte bara varför dessa pengar när du haft körkort i 16 år, enligt dig så var det ju körkortet som gjorde att man kunde allt. Jag motbevisade bara med att berätta hur mycket jag var tvungen att "öva" när jag var körkortslös och skulle ha mitt kort.

Så om man krasst ska se på det så var jag bättre MC-förare i trafiken som körkortslös 16 åring påväg att ta kortet än vad du var efter 16 år i trafik MED körkort :gnissla

Det viktigaste med att köra motorcykel är att ha trafikvana och det får man av vanligt körkort också. Tror knappast att körskolan lär dig hur du framför ditt fordon i hastigheterna som du kör.

Sen irriterar jag mig på att du verkar tycka att din idé om att pundare och drägg kör utan körkort fungerar åt båda hållen. Visst kör pundare och tjuvar utan körkort men bara för att man kör utan körkort blir man inte pundare eller tjuv.

Kan tillägga att när jag ringde runt för att försäkra hojen så frågade jag alla försäkringsbolag om vad som gällde om jag kör utan körkort och alla sa exakt samma sak att trafikförsäkringen gäller alltid.

Om det nu är som du skriver att det viktigaste är trafikvana och ha vanligt b-kort. Vari ligger problemt att skaffa ett giltigt A-Kort om man är så jävla duktig. Beror det på snålhet dummhet eller att man ätit flugsvamp:va

Om du vill veta hur fort jag kör är du välkommen till sveavägen 17:30 på onsdag. Då kan du få reda på om jag kör lika fort som jag lärde mig på körskolan.

Jag har ingen stans i något av mina inlägg skrivit att man blir pundare/Tjuv av att köra utan körkort! Jag har skrivit att det är mycket vanligt att pundare/Tjuvar kör utan kk samt ställer till med fanstyg i trafiken.
Ta reda på hur stor del av exempelvis singelolyckor där droger/alkohol/kk-lös/olovligkörning är inblandat.

Och vad det gäller försäkring så gäller trafikförs enligt lag även om du inte har kk.
Men tycker du att det är riktigt att du/andra sitter och åker runt utan kk bara för att trafikförs enligt lag gäller?

Det enda du gör då är ju att håna folk som lagt ner energi på att skaffa sig ett körkort. Samt att du riskerar att själv hamna i trångmål resten av livet om du orsakar en olycka.

Man får hoppas att samtliga försäkringsbolag inför en regel som gör det omöjligt att trafikförsäkra utan gällande körkort.

Ta reda på hur stor del av exempelvis singelolyckor där droger/alkohol/kk-lös/olovligkörning är inblandat.

Då kan man ju fundera på vad det är som är farligt, att karln inte hade kk eller om han var drog/alkohol-påverkad?

Skulle tro att de flesta som kör utan kk är inte varken drogpåverkade eller alkoholpåverkade. Det kan ju till och med vara så att det är drogen/alkoholen som gör att just de personerna kör trots avsaknad av kk.

Jag hävdar fortfarande att till och med den sämste av de körkortslösa förarna fortfarande är trafiksäkrare än de flesta körkortsinnehavande piloter man möter på bulten en varm sommardag.
Körkortslösa gör ju sällan omkörning i skymd kurva vid back-krön med solen i ryggen i 160km/h på en smal landsväg.

Tittar man på hur vissa kör på bulten t ex så möter jag hellre 100st körkortslösa piloter. Any day.

Sen finns det ju grader i helvetet. Det är skillnad på en sprutnarkoman på en stulen r1:a, en hormonstinn 23åring med Rossi-komplex på en K8:a som pappa betalat och en 35åring som fulövningskör lite på egen hand på egen hoj.

Och det roligaste är att ingen av dom är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Joråsatte...

Om det nu är som du skriver att det viktigaste är trafikvana och ha vanligt b-kort. Vari ligger problemt att skaffa ett giltigt A-Kort om man är så jävla duktig. Beror det på snålhet dummhet eller att man ätit flugsvamp:va

Om du vill veta hur fort jag kör är du välkommen till sveavägen 17:30 på onsdag. Då kan du få reda på om jag kör lika fort som jag lärde mig på körskolan.

Jag har ingen stans i något av mina inlägg skrivit att man blir pundare/Tjuv av att köra utan körkort! Jag har skrivit att det är mycket vanligt att pundare/Tjuvar kör utan kk samt ställer till med fanstyg i trafiken.

Och vad det gäller försäkring så gäller trafikförs enligt lag även om du inte har kk.
Men tycker du att det är riktigt att du/andra sitter och åker runt utan kk bara för att trafikförs enligt lag gäller?

Det enda du gör då är ju att håna folk som lagt ner energi på att skaffa sig ett körkort. Samt att du riskerar att själv hamna i trångmål resten av livet om du orsakar en olycka.

Man får hoppas att samtliga försäkringsbolag inför en regel som gör det omöjligt att trafikförsäkra utan gällande körkort.

1 Jag bor i norrland så jag tänker inte ta mig till sveavägen.

2. Pundare och tjuvar ställer till med mycket problem men är det på något sätt kopplat till att de inte har körkort? Kanske ligger problemet i att de är just tjuvar/pundare?

3. Jag förstår inte vad som skulle vara oriktigt med det och varför skulle jag hamna i trångmål resten av livet? Vi har väl just kommit överrens om att trafikförsäkringen gäller?

4. Ifall försäkringsbolagen inför en sådan regel så straffar det väl främst alla som är offer så jag tycker det är en dålig idé.

Citat:
Inskickat av Lasker
Trafikförsäkringsföreningen är ju till för att täcka upp för folk som skiter i att försäkra/smiter eller av annan anledning inte gjort rätt för sig. Och vem får betala den notan i slutändan?

Dom som har sitt fordon påställt utan trafikförsäkring.

Tror du att TFF är självförsörjande? du menar att TFF står för alla kostnader som fordon tvångsförsäkrade genom TFF orsakar.
Du menar att dom står för alla materialskador, personskador, rehab och invaliditetsersättningar.

Tror inte vi kommit dit riktigt än trots skatten som lagts på trafikförsäkringen.

Jag har faktiskt ingen aning om TFF är självförsörjande.

1 Jag bor i norrland så jag tänker inte ta mig till sveavägen.

2. Pundare och tjuvar ställer till med mycket problem men är det på något sätt kopplat till att de inte har körkort? Kanske ligger problemet i att de är just tjuvar/pundare?

3. Jag förstår inte vad som skulle vara oriktigt med det och varför skulle jag hamna i trångmål resten av livet? Vi har väl just kommit överrens om att trafikförsäkringen gäller?

4. Ifall försäkringsbolagen inför en sådan regel så straffar det väl främst alla som är offer så jag tycker det är en dålig idé.

1. Aha du bor i Norrland det förklarar allt där finns ju ingen trafik att tala om då behövs inge körkort ju:tummenupp.
2. Tror vi är överens på den punkten, men vemfan vill va lika låg som en pundare.
3. Risken finns ju att du blir stämmd på skadestånd av Försbolaget på grund av att du inte uppfyllt dina åtagande angående körkortsinnehav. Och det kan bli stora summor. Tror knappast det finns nå bolag som gillar att man kör utan kort hur duktig man än är.

4. Det är där Trafikförsäkringsföreningen kommer in med sin tvångsförsäkring av oförsäkrade påställda fordon.

Men nu är jag färdig i denna tråd:hojbusa

Last edited:
Då kan man ju fundera på vad det är som är farligt, att karln inte hade kk eller om han var drog/alkohol-påverkad?

Skulle tro att de flesta som kör utan kk är inte varken drogpåverkade eller alkoholpåverkade. Det kan ju till och med vara så att det är drogen/alkoholen som gör att just de personerna kör trots avsaknad av kk.

Jag hävdar fortfarande att till och med den sämste av de körkortslösa förarna fortfarande är trafiksäkrare än de flesta körkortsinnehavande piloter man möter på bulten en varm sommardag.
Körkortslösa gör ju sällan omkörning i skymd kurva vid back-krön med solen i ryggen i 160km/h på en smal landsväg.

Du tror inte att det kan vara så att det är just folk utan körkort som du möter i din fil på bulten??? Folk som anser att andra människors liv inte är värt ett skit och tycker att de själva är gudar på vägen?????
Och att de minsann är så jäkla bra att de inte behöver visa för vv att de faktiskt har riskmedvetenhet och kunskap om trafiken i huvudet?????

Du tror inte att det kan vara så att det är just folk utan körkort som du möter i din fil på bulten??? Folk som anser att andra människors liv inte är värt ett skit och tycker att de själva är gudar på vägen?????
Och att de minsann är så jäkla bra att de inte behöver visa för vv att de faktiskt har riskmedvetenhet och kunskap om trafiken i huvudet?????

Nej. De jag hade i åtanke kommer ifrån samma klubb som en tidigare debatör i den här tråden, och jag tror nog att de har kort.

Jag har inget emot buskörning, missförstå mig rätt, men jag sitter inte och gnäller på folk som inte har kk när jag själv kör mer olagligt än lagligt heller.
For each his own.

Jag tänker å andra sidan mer på folk som kanske fulkör lite själva i övningskörningssyfte snarare än pundare på stulna r1:or.
Pundarnas problem är ju snarare att de är pundare än att de inte har kk.

Håller med Dreggel till 100%.
Så d så !

Sålänge personen kan köra hyffsat så skulle ja inte bry mig.
Man blir ju inte bättre bara för man har ett plastkort i fickan.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka