Är det okej att köra utan körkort?

Är det okej?

• Antal röstningar
    0
Jag anser att det inte är OK att köra utan körkort. Av flera anledningar.

Om någon av mina vänner fick för sig att dra ut på båge utan körkort så skulle jag berätta min åsikt och jag skulle blåvägra att åka med den personen. Till stor del av den enkla anledningen att händer något så sitter man i ganska djupt klister och jag vill motverka att någon av mina vänner sätter sig i den sitsen.

För det andra så är det grejen med att om man har tagit körkort så har man faktiskt bevisat att man besitter en viss kunskap om trafikreglerna och men har visat att man har en viss förmåga att hantera en motorcykel. Har man inte körkort så har man inte visat att man kan hantera en motorcykel. Det är tillräckligt farligt att befinna sig ute i trafiken med körkortsutbildning i ryggen. Dessutom finns ju risken att man faktiskt skadar någon annan än bara sig själv.

Jag har vänner som kört motorcykel utan körkort och jag har själv gjort det för en herrans massa år sedan men det betyder inte att jag anser att det är OK. Det betyder bara att jag gjort något som jag kommit att inse är korkat.

Jag är personligen ganska övertygad om att en väldigt stor del av dom som är ute och kör utan körkort gör det eftersom dom är ganska övertygade om att dom aldrig skulle klara en uppkörning. För om man är övertygad om att klara det så förstår jag inte varför man skulle låta bli. Kostnaden för ett teoriprov och en uppkörning är försumbar i förhållande till vad dom flesta lägger ut på skyddsutrustning, hojköp, försäkringar och bensin. Och med ett körkort måste man inte vara paniskt rädd för att bli stoppad av polisen hela tiden.

Och det är skillnad på att köra för fort och att köra utan körkort. Kör man för fort så är det en förseelse som kan ge ett fast bötesbelopp. Kör man utan körkort så är det vårdslöshet i trafik vilket är ett brott som kan bestraffas med fängelse.

Man behöver inte ha det, och OM man inte har det så går trafiförsäkringsföreningen in och betalar skadorna som har orsakats av det stulna, oförsäkrade fordonet, har man en giltig trafikförsäkring är det den som gäller.

Näe, du säger att försäkringen inte gäller så att det därför skulle vara jättedumt att köra utan körkort, försäkringen gäller, så där föll det argumentet.

Vad ska jag göra nästa gång jag behöver dra en 1500kg släp och har en bil som får dra max 1250kg oavsett behörighet, och en som får dra 3 ton om man har BE?
Tycker du att det är bättre att dra 250kg för mycket med en golf, eller att köra en stor stark pickis som egentligen kräver BE?

Jag vet vad jag tycker!

Menar du på att man ska köra utan försäkring eller är du bara irriterad på att jag inte läst på reglerna perfekt? Eller är du sur på att jag är förbannat irriterad på folk som kör utan kk/förs.

Mycket möjligt att några av mina argument faller men sensmoralen blir densamma.

Trafikförsäkringsföreningen är ju till för att täcka upp för folk som skiter i att försäkra/smiter eller av annan anledning inte gjort rätt för sig.
Och vem får betala den notan i slutändan?
Så i mina ögon har man ingen försäkring när TTF går in snarare en nödförsäkring som andra betalt. Desutom blir man ju enligt tidigare pekpinnegubbe ersättningskylldig mot TTF/FB om man inte har rent mjöl i påsen. Men och andra sidan hur många av dom som blir ersättningskylldiga har råd att betala notan.

Och vad det gäller dina släpvagnsvikter hit och dit tror jag knappast du blir straffad för annat än överlast om du åker dit.

Nej nu får nån annan ta över det menlösa tjafset i denna tråd, Bye Bye!

GoNatt!!

Last edited:
Att köra utan kort är naturligtvis INTE ok.

Sen att fortkörning numera allt oftare leder till indragning är så fjantigt, eftersom ett indraget körkort oftast är ett värre straff för en familjeförsörjare än en penningbot.
Ska man hårddra det så KAN ett indraget körkort leda till att folk blir hemlösa då de inte kan jobba, får kicken, osv osv...
Långsökt? Ja kanske, men inte omöjligt.
Hur står det straffet i paritet mot misshandel osv?
Väldigt väldigt högt vill jag säga.
SÅ att folk som fått "en månad" kör sin bil ändå i ren desperation kan jag ha viss förståeles för om de inte kan ta sig till jobbet på annat sätt. DÅ kör de ofta väldigt defensivt oxå för att inte ånyo fastna i polisens gap.

Men att vildköra motorcykel helt utan körkort, det är inte bara ansvarslöst, det ser jag som ett hot mot dig mig och alla runtomkring.
Alltifrån smitningsbenägenheten vid olycka, till den dåliga renomme´det ger mc-kollektivet.
Och det blir ytterligare en lök på laxen för oss när politikerna får vatten på kvarnen för att helt förbjuda mc-åkandet.

Men du var ju hemskt duktig på att tjafsa och vara meningslös, det kan bli svårt att axla den uppgiften efter dig. :mattias

Jag kan tjafsa och vara meningslös lite till bara för din skull:tummenupp

Ja just ja du hade aldrig ens haft Körkorttillstånd och va skitduktig och så på att köra tvåhjuligt och kännde dig själv så bra att du inte behövde körkort:D

Ja vafan jag får väl göra mig av med körkortet dårå eftersom det inte verkar vara nödvändigt att ha:rolleyes: har ju ioförsig varit av med det ett par gånger men vafan man får ju tillbaks skiten fast det inte behövs:va

Jag kan tjafsa och vara meningslös lite till bara för din skull:tummenupp

Ja just ja du hade aldrig ens haft Körkorttillstånd och va skitduktig och så på att köra tvåhjuligt och kännde dig själv så bra att du inte behövde körkort:D

Ja vafan jag får väl göra mig av med körkortet dårå eftersom det inte verkar vara nödvändigt att ha:rolleyes: har ju ioförsig varit av med det ett par gånger men vafan man får ju tillbaks skiten fast det inte behövs:va

Det viktigaste med att köra motorcykel är att ha trafikvana och det får man av vanligt körkort också. Tror knappast att körskolan lär dig hur du framför ditt fordon i hastigheterna som du kör.

Sen irriterar jag mig på att du verkar tycka att din idé om att pundare och drägg kör utan körkort fungerar åt båda hållen. Visst kör pundare och tjuvar utan körkort men bara för att man kör utan körkort blir man inte pundare eller tjuv.

Kan tillägga att när jag ringde runt för att försäkra hojen så frågade jag alla försäkringsbolag om vad som gällde om jag kör utan körkort och alla sa exakt samma sak att trafikförsäkringen gäller alltid.

Trafikförsäkringsföreningen är ju till för att täcka upp för folk som skiter i att försäkra/smiter eller av annan anledning inte gjort rätt för sig. Och vem får betala den notan i slutändan?

Dom som har sitt fordon påställt utan trafikförsäkring.

Det viktigaste med att köra motorcykel är att ha trafikvana och det får man av vanligt körkort också. Tror knappast att körskolan lär dig hur du framför ditt fordon i hastigheterna som du kör.

Jag kan hålla med om att trafikskolan inte lär ut värst mycket riktig mc-körning, men hela poängen med skrivning, och uppkörning är att man mäts mot en någorlunda rättvis måttstock (visst, kontrollanterna på uppkörningen har säkerligen en egen syn på vad de släpper genom, men upplevs någon osäker på bågen blir det nog inget kort den dagen).

Tycker ni som kör utan kort, att var och en själv är kapabel nog att bedöma sin egen skicklighet, och att vi av den enda anledningen kan vifta bort körkortets betydelse?

Sedan lär jag fråga återigen, för någon som är helt spjutsäker på trafikregler, och kan spaka båge utan problem, då kostar kortet lite över ett par tusenlappar, är det inte värt det (klarar man inte krypkörningen med sin sporthoj får man väl helt sonika hyra/låna en båge)?

:)

Jag menar...vad är problemet?

/J

Det är inte okej...
Att folk gör det öht... *suck*

Men håller till viss del med om att har man haft det o blivit av med det för en kort stund så är det försvarbart att man åker till o från jobbet el liknande om det inte finns andra valmöjlighete...

Sen irriterar jag mig på att du verkar tycka att din idé om att pundare och drägg kör utan körkort fungerar åt båda hållen. Visst kör pundare och tjuvar utan körkort men bara för att man kör utan körkort blir man inte pundare eller tjuv.

Kan tillägga att när jag ringde runt för att försäkra hojen så frågade jag alla försäkringsbolag om vad som gällde om jag kör utan körkort och alla sa exakt samma sak att trafikförsäkringen gäller alltid.

Jag håller med helt och hållet, med tillägget att det så klart är bra att ha körkort av en rad skäl men att det i sig inte bevisar ett skit. Jag lovar att jag varje dag hellre samkör med honkiie än med min morsa. Inte för att hon är otrevlig utan för att jag inte litar på hennes körkunskaper, körkort eller inte.

Och så länge kk-utbildningen är så JÄVLA dålig så har jag ingen vidare tilltro till den. Vilket jävla skämt den är egentligen, man kunde precis lika bra kvitterat ut ReTtAn och lärt sig själv.

Jag har inte kört sick-sack kring koner på allmän väg än, och garagevändningen kan jag inte alls längre men jag tror ändå jag kör bättre än jag gjorde för 7 år sedan då jag tog lappen.

Samma sak med bil egentligen.

Men poängen kvarstår - att få ut sitt körkort, med andra ord uppkörning och skrivning handlar om en kontroll av att du är redo för trafiken, utbildningen är en sak (och där håller jag med om att det kan förbättras)...men det är väl inte riktigt det vi pratar om här välan? :)

/J

Last edited:
Tycker inte det är okej att brassa runt utan lapp men jag bryr mig inte heller så mycket om folk som gör det. Har åkt med flera kompisar som inte haft lappen och "övningskört" med oss andra som har kk. Det är deras huvudvärk om nu något skulle hända eller blir stoppad av polisen.

Men vänta nu här... Jag får ärligt talat inte ihop det här tankesättet.

- Först anser man sig kunna respektera en lag som säger att man måste ha korrekt behörighet för att framföra ett fordon i trafik, dvs det är fel att köra "om man aldrig haft behörigheten".
- Men om man brutit en lag och blivit av med behörigheten, då är det helt plötsligt ok att bryta lagen som säger att man måste ha behörighet?

I min lilla glasbubbla till värld så står man för vad man gjort, kör jag bort mitt KK genom egna korkade beslut eller ren och skär klantighet/chanstagning så får jag väl vackert vara utan det då.

Hur långt jag har till affären, jobbets krav på körkort, att ungarna inte kan träna utan skjuts och allt det där måste jag väl ändå väga in i beslutet att köra så jag riskerar körkortet? Eller?

<duckar för moralkärringattackerna>
/Danne

Men poängen kvarstår - att få ut sitt körkort, med andra ord uppkörning och skrivning handlar om en kontroll av att du är redo för trafiken, utbildningen är en sak (och där håller jag med om att det kan förbättras)...men det är väl inte riktigt det vi pratar om här välan? :)

/J

Jag tycker det är ett väldigt dåligt mått på hur redo man är för trafiken faktiskt, nu råkar det vara det enda vi har så jag får väl acceptera det men jag tycker inte det är lika viktigt som vissa andra tydligen tycker.

I samma anda öppnar jag nu en ny, liknande burk med mask att gräva i :)

Vi ska till skottland med ett mindre gäng i jobbet i sommar, alla vill runt på whiskyprovningar på vår lediga tid och förslaget var att vi hyr bil för att hinna med så många som möjligt.

Min kommentar var, gärna det, men jag åker inte en centimeter i en bil där föraren tagit ens en centiliter whisky.
Det blev knäpptyst i rummet i säkert 5 minuter innan någon sa "ja då måste vi väl acceptera det, hur ska vi göra då?".

Jag blev helt paff av det bemötandet, för mig är det självklart.

Hur många har en annan drink 'n drive mentalitet i ett annat land där eventuellt lagen formellt tillåter mer än i sverige? Vissa har det helt uppenbart...
/Danne

Hur många har en annan drink 'n drive mentalitet i ett annat land där eventuellt lagen formellt tillåter mer än i sverige?

Jag får nog erkänna att jag har en fot i det lägret också. :)

Tror inte man blir så farlig av att dricka litet och köra, det där är överdriven propaganda av Vägverket för att de ska få större anslag och få fortsätta låtsas att de utför ett viktigt arbete.

I samma anda öppnar jag nu en ny, liknande burk med mask att gräva i :)

Vi ska till skottland med ett mindre gäng i jobbet i sommar, alla vill runt på whiskyprovningar på vår lediga tid och förslaget var att vi hyr bil för att hinna med så många som möjligt.

Min kommentar var, gärna det, men jag åker inte en centimeter i en bil där föraren tagit ens en centiliter whisky.
Det blev knäpptyst i rummet i säkert 5 minuter innan någon sa "ja då måste vi väl acceptera det, hur ska vi göra då?".

Jag blev helt paff av det bemötandet, för mig är det självklart.

Hur många har en annan drink 'n drive mentalitet i ett annat land där eventuellt lagen formellt tillåter mer än i sverige? Vissa har det helt uppenbart...
/Danne

Det är skrämmande hur många människor anser det okej att sätta sig bakom ratten/styret med alkohol i kroppen... :(
För mig är det helt otänkbart...

Själv byggde jag upp a-kortet till något totalt onåbart, men brakade genom det på två månader med seriös genomgång av teorin från grunden på skola (även fast jag har haft B i 16 år...men det gav nytta) - det var betydligt enklare än jag trott i alla dessa år..
Körde på skola, hyrde hoj - gjorde det seriöst värre och det landade under 10 lock ink. "allt" - det är fan så billigt för det nöje det ger mig.

Snyt er, kamma till luggen och väx upp - det är inte coolt alls att spela lite "outlaw". :arsele

/J

Vad inkl. "allt"? Det låter jääävligt dyrt med tanke på att du haft B-kort så länge, jag klarade mitt a-kort som 16åring på under 6 papp, och då hyrde jag ändå hoj och tog nåra få lektioner i både körning och teori.
B-kortet tog jag helt privat på första försöken.

Men du menar att du efter B-kort i 16 år behöver nästan 10 papp till A-kortet?
Ska man verkligen vara där då, i trafiken?:confused:

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...