Är det okej att bli irriterad över uteblivna tjänster?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Som rubriken lyder undrar jag om det är i sin ordning att bli sur, arg eller på annat vis irriterad över tjänster som blivit utlovade men av någon anledning uteblir?

Ett exempel på detta kan vara om någon erbjuder dig skjuts, och sedan anländer för att plocka upp dig senare än de sagt.
I de fallen har i alla fall jag svårt att bli sur då jag ändå anser att de är schyssta som hjälper till, men det beror såklart på hur bråttom man har och var man ska åka.

Ett annat exempel som är aktuellt för mig i dagsläget är att jag blev erbjuden att låna ett verktyg över helgen som skulle underlätta för lite arbete i hemmet.
Personen som skulle låna ut det skulle höra av sig och komma förbi under kvällen igår, men gjorde inte det. Jag ringde och påminde honom vid 18-tiden igår, även om det kändes en aning dumt och tjatigt, men trots detta så har jag inte hört något mer ifrån honom.

Nu sitter jag här och blir mer och mer irriterad över detta då jag inte ens bad om att få låna verktyget, utan han erbjöd sig att låna ut det helt på egen hand. Jag visste inte ens att han hade nämnda verktyg och jag var helt inställd på att köpa ett eget då de inte kostar många kronor.

Jag har även i det här fallet, trots att jag känner mig irriterad, svårt att ringa personen och ifrågasätta varför han inte hört av sig. Borde jag kanske göra det?
Det ska väl nämnas också att vi inte är jättetajta vänner, det är mer en kompis till en kompis det handlar om. Det känns så mycket enklare att åka och köpa ett eget verktyg precis som jag tänkt göra från början.


(Eller så kan jag spendera halva dagen med att skriva onödiga inlägg på Sporthoj.com och inte få något gjort över huvud taget. :glömdet )
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Med tiden lär man sig helt enkelt vilka polare man kan lita på när det gäller sånt där. Alla är olika, inte värt att slösa energi på. En del strulputtar älskar man som dom är, andra kör man bara på ignore.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Håller med psxcare.

Det finns såna som alltid ställer upp, och såna man vet att de skulle ställt upp om de hade något att tillföra. Det är ovärderligt, och såna försöker man alltid att ställa upp på tillbaka.

Sen finns dom som faktiskt skulle kunna hjälpa till, t ex för att de har ett verktyg, kan nånting eller vad det nu kan vara.. men som inte orkar lyfta ett finger om det inte direkt gynnar dom. De senare är det bättre att bara ignorera och inte be om hjälp ö ht.. slutar bara med frustration.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Håller med psxcare.

Det finns såna som alltid ställer upp, och såna man vet att de skulle ställt upp om de hade något att tillföra. Det är ovärderligt, och såna försöker man alltid att ställa upp på tillbaka.

Sen finns dom som faktiskt skulle kunna hjälpa till, t ex för att de har ett verktyg, kan nånting eller vad det nu kan vara.. men som inte orkar lyfta ett finger om det inte direkt gynnar dom. De senare är det bättre att bara ignorera och inte be om hjälp ö ht.. slutar bara med frustration.

Håller också med och ber själv väldigt sällan om hjälp då jag hellre gör allt själv, även om jag i vissa fall borde låta bli. Är nog mycket en generationsfråga, och jag är mer av "kan-själv"-typen.
Men i det här fallet bad jag faktiskt inte ens om något, vi bara pratade om vad jag skulle göra i helgen varpå han erbjöd sig att låna ut prylen.

Men nu är det skitsamma, har precis varit och handlat det jag behöver så nu är det bara att köra.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Ajfan, känner igen mig i den där beskrivningen.

Är expert på att glömma bort saker även om jag skrivit det på tio ställen.
Men EN påminnelse brukar räcka.
Sålänge den inte kommer två timmar efter uttalad tid i form av "varfaen är du?!"

ÅAS brukar jag påpeka att jag kan behöva en påminnelse :rodnar

Något jag personligen värderar högt är dock att säga till i god tid om man får förhinder.
Det försöker jag följa så långt som det är mänskligt möjligt.
Finns inget värre än att stå stressad med t.ex. flyttbilen utanför och på utsatt tid trillar det in tre sms "ajuste, jag hade glömt bort manikyren/navelluddsspolningen/guldfiskterapin jag hade idag" :mad:

/rant
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Näej, inte pga att tjänsten uteblir. Däremot kan man fan förvänta sig att folk hör av sig vid ändrade planer.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
De som bara tar och aldrig ger är slitsamma. Opålitlighet som du beskriver kan göra en helt lack.

Sådant är nu livet dessvärre...
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Det är klart man kan bli förbannad över en sådan sak. Hade han inte framhärdat i att du skulle låna hans verktyg hade du ju köpt ett eget vid en tidpunkt som passade dig, och varit på god väg i ditt arbete.

Jävla sabotör! :)

Problemet är ju egentligen att det inte är en så bra polare. Hade det varit det så hade du ju bara kunnat ringa och fråga varför han är dum i huvet, om han vill ha bögstryk, och när fan han ska komma med prylarna.

Skit i det, och åk och köp krejjer.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ajfan, känner igen mig i den där beskrivningen.

Är expert på att glömma bort saker även om jag skrivit det på tio ställen.
Men EN påminnelse brukar räcka.
Sålänge den inte kommer två timmar efter uttalad tid i form av "varfaen är du?!"

ÅAS brukar jag påpeka att jag kan behöva en påminnelse :rodnar

Det DÄR kan jag störa mig på. Idag har alla en mobil med kalenderfunktion. Använd den! Har några typer på jobbet som drar det där "påminn mig"-kortet emellanåt. Aldrig i livet säger jag, det är inte min uppgift att strukturera upp ditt liv.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det DÄR kan jag störa mig på. Idag har alla en mobil med kalenderfunktion. Använd den! Har några typer på jobbet som drar det där "påminn mig"-kortet emellanåt. Aldrig i livet säger jag, det är inte min uppgift att strukturera upp ditt liv.

Fast när någon vill ha något av mig, är det då helt befängt av mig att begära en påminnelse?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Fast när någon vill ha något av mig, är det då helt befängt av mig att begära en påminnelse?

I grunden tycker jag var och en ansvarar för att komma ihåg vad man överenskommit med någon. I praktiken kommer ju påminnelser ändå, beroende på hur viktig frågan är, vanligtvis från den som står med efterfrågan.

Helt befängt, nej det skulle jag inte säga.

Det är lite lathet i att bete sig så bara.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
I grunden tycker jag var och en ansvarar för att komma ihåg vad man överenskommit med någon. I praktiken kommer ju påminnelser ändå, beroende på hur viktig frågan är, vanligtvis från den som står med efterfrågan.

Helt befängt, nej det skulle jag inte säga.

Det är lite lathet i att bete sig så bara.

Nej, det är ett sätt att visa att man inte prioriterar att avsätta tid och resurser, och i samma veva lämna över ansvaret till den som begär tjänsten.:tummenupp

Naturligtvis beroende på vem det är.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Lättja. Förr eller senare går lånet åt andra hållet.

Som sagt, naturligtvis beroende på vem det är...

Skulle jag få tillbaka alla mina tjänster, eller för den delen allt jag lånat ut, skulle jag inte behöva göra så mycket resten av livet.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
När jag fick kids för 4 år sedan blev jag tvungen att sålla rätt hårt i min umgängeskrets. Man hann/hinner helt enkelt inte umgås med alla längre. Kvar blev bara de "riktiga" polarna. Fick rata alla "bekanta", men de har ändå inte hört av sig, så agnarna sållades från vetet ganska effektivt.

Själv ber jag sällan om hjälp, men hjälper gärna till. De får gångerna man verkligen behöver hjälp så märker man vilka man kan räkna med......

Edit: Det finns folk HÄR som faktiskt hjälpt mig vid ett eller flera tillfällen, trots att jag inte ens känner dom eller träffat dom tidigare. DET är bra folk det och jag försöker vara lika dan. What goes around.....

Håller med psxcare.

Det finns såna som alltid ställer upp, och såna man vet att de skulle ställt upp om de hade något att tillföra. Det är ovärderligt, och såna försöker man alltid att ställa upp på tillbaka.

Sen finns dom som faktiskt skulle kunna hjälpa till, t ex för att de har ett verktyg, kan nånting eller vad det nu kan vara.. men som inte orkar lyfta ett finger om det inte direkt gynnar dom. De senare är det bättre att bara ignorera och inte be om hjälp ö ht.. slutar bara med frustration.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det hänger väl helt ihop med vad tjänsten i sig är och vilket sammanhanget är.
Om jag är på jobbet och inte har lust att åka kollektivt hem och min bil/hoj är på verkstad och någon polare erbjuder sig att plocka upp mig på väg hem från sitt jobb så kan jag knappast gnälla om det blir en halvtimme senare. Likaså om jag bara ska åka med till affären för att köpa lite mjölk.

Om jag däremot ska få skjuts till Arlanda för att åka på en djävligt dyr resa och den som skall skjutsa mig inte behagar dyka upp i tid så skulle jag bli rätt tjurig om denne inte meddelat innan att det uppstått någon form av förhinder.

Det beror med andra ord helt på hur tidskritisk eller viktig tjänsten i sig är och vad det får för följder om tjänsten uteblir (Alternativt tjänsten är försenad)

I ditt exempel med verktyget så skulle jag nog vara lite irriterad. Inte för att jag kräver att få låna om du har något. Däremot så kan det ju innebära förseningar eller merarbete för mig om jag istället för att plocka upp ett verktyg på affären för en hunka på vägen hem från jobbet istället ska åka hem och sitta och vänta på ett verktyg som aldrig kommer för att till sist få åka en extra runda till affären och fixa det. Då försvinner lätt några timmar i onödan. Och då har ju personen genom att erbjuda en tjänst som uteblir slösat med min tid. Tid som jag hade sparat om han aldrig ens erbjudit sig att låna ut verktyget.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Håller med Steffo (TDM for life ;) )

Sabbar det min planering kan jag bli irriterad men jag litar sällan på andra när det gäller viktiga saker. Behöver jag låna något så åker jag och hämtar det i förväg isåfall. Behöver jag skjuts så drar jag till med en tid som ligger rätt långt innan jag skulle kört själv.

Mer spelrum om det hänger på någon annan helt enkelt.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Det DÄR kan jag störa mig på. Idag har alla en mobil med kalenderfunktion. Använd den! Har några typer på jobbet som drar det där "påminn mig"-kortet emellanåt. Aldrig i livet säger jag, det är inte min uppgift att strukturera upp ditt liv.

Telifån är det sällan jag har med mig. Är gammaldags på det viset. De går bara sönder.

Men sen är det ju oftast så att jag egentligen inte har tid men kan tänkas ställa upp ändå, mot att jag får en påminnelse dagen innan. Tycker inte det är så fruktansvärt mycket begärt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Håller med Steffo (TDM for life ;) )

Sabbar det min planering kan jag bli irriterad men jag litar sällan på andra när det gäller viktiga saker. Behöver jag låna något så åker jag och hämtar det i förväg isåfall. Behöver jag skjuts så drar jag till med en tid som ligger rätt långt innan jag skulle kört själv.

Mer spelrum om det hänger på någon annan helt enkelt.

Ja. TDM är en höjdarhoj på många sätt faktiskt.
Nu har jag ju tyvärr inte min TDM kvar sedan en vänlig, pizzaätande, körkortslös förare av en lätt lastbil bestämde sig för att det var onödigt att stanna bakom den där bilen på huddingevägen som stannat för att vänta på vänstersväng. Tyvärr hade vi bestämt att det var bra att stanna med våra bågar så han klippte både min och kompisens hoj bakifrån som båda blev inlösta. Så jag letar nytt. Men annars hade jag nog haft kvar den.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Efter att jag blev totalblåst av en arbetskollega som erbjöds sig att fixa min hoj så litar jag endast på mina närmsta vänner numer.
Jag skulle ställa upp om det så var mitt i natten om en av mina vänner behövde min hjälp, det är därför de är just mina vänner för jag vet att jag kan räkna med samma sak tillbaka. Har man folk i sin närhet som sviker en om och om igen så sållar man bort dem istället så man slipper ödsla tid och energi på dem.

Om jag var du skulle jag ringa och fråga varför han inte har hört av sig och att du kunde ha fixat detta själv på annat sätt om du bara vetat att han inte kunde hålla vad han lovade. :4skrika
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top