Kanske beror det på att i utlandet får barn lära sig att visa respekt för äldre, inte bara sina föräldrar utan alla äldre och i synnerhet de ännu äldre.
Ja, och där(på många platser iaf) är det ofta även en självklarhet för alla vuxna att se till att tillrättavisa och "uppfostra" alla barn.
I Sverige vågar man knappt säga till små ligistungar eftersom det är stor risk att det kommer nån stött pappa och gastar om att man skall hålla sig borta från deras ungar. Många vuxna knyter även näven i fickan och håller käft när de ser snorisar som missköter sig och istället för att tillrättavisa dem på plats på en gång nöjer de sig med att beklaga sig i fikarummet och på fejjan:
- "Fy fan vilka djävla skitungar jag såg idag. Grannens ungar stod och sparkade på några cyklar utanför porten. Jag blev så förbannad att jag stirrade på dem när jag gick förbi!"
Det är ju faktiskt så att Sverige är extremt när det gäller förmågan att förkasta äldres erfarenhet och endast stirra sig blint på ungdom....
Vi har sedan institutionssveriges uppkomst varit överlyckliga av att ha möjlighet att packa in våra gamla på hem så vi slipper bry oss om dem när vi mycket hellre förverkligar oss själva. I många länder där den möjligheten saknas är de äldre istället en fast punkt i många barns uppväxt eftersom det alltid finns någon farmor eller mormor som bor tillsammans med familjerna..
Last edited: