Är det okej att AGA sitt barn?

För att de kan säga till ungarna att gå hem om de inte uppför sig, och då utesluts de från något de vill göra.

Vilket innebär att man som förälder måste engagera sig i sina barn och skapa gemensamma interessen samt framför allt tillbringa tid tillsammans.

Låter jobbigt, blir ju mindre golf då.

Nej jag vill få fram att du bara vet vad dom berättat för dig.

Finns det inte ett uns i dig som ens tänker tanken att dom försöker rättfärdiga sina egna handlingar genom att påstå att det behövdes och gjorde nytta?

Nytta gjorde de tydligen de gånger. Känns som du tror att man levde olycklig som barn ju. Men nej så är det inte du.
Men tycker du och jag säger stopp, tycker inte vi kommer någonstans. Jag tycker si och du så. Var inte orolig jag gör ingen illa om du kommer gå och tänka på det.

Tänk så mycket en fysisk beröring betyder för ett barn, hålla hand, ge en kram, stryka med handen på huvudet eller kinden. Allt ses som en positiv beröring av ett barn. Tänk då vad en fysisk tillrättavisning kan innebära, vad du tycker inte känns hårt kan kännas väldigt hårt för barnet.

Blev själv "fysiskt tillrättavisad" när jag var liten, ser inget positivt ur det överhuvudtaget.

Det är väl ungefär samma sak med vuxna människor, när orden inte räcker till kommer knytnävarna. Än har inte slag och bråk löst några konflikter eller gjort människor till bra personer.

Vill inte mina barn ska vara rädda för mig, eller vara ögontjänare.

Tänk så mycket en fysisk beröring betyder för ett barn, hålla hand, ge en kram, stryka med handen på huvudet eller kinden. Allt ses som en positiv beröring av ett barn. Tänk då vad en fysisk tillrättavisning kan innebära, vad du tycker inte känns hårt kan kännas väldigt hårt för barnet.

Blev själv "fysiskt tillrättavisad" när jag var liten, ser inget positivt ur det överhuvudtaget.

Det är väl ungefär samma sak med vuxna människor, när orden inte räcker till kommer knytnävarna. Än har inte slag och bråk löst några konflikter eller gjort människor till bra personer.

Vill inte mina barn ska vara rädda för mig, eller vara ögontjänare.

Kanske är därför vi skandinaver anses mjäkiga och fega och ryggradslösa av en omvärld som praktiserar aga som ett standardinstrument i uppfostran och undervisning.

Naturligtvis är inte rutinmässig misshandel konstruktivt alls, MEN jag kan ändå inte låta bli att tänka på hur mina egna mor och farföräldrar blev uppfostrade med den tidens pedagogik. Ändå blev dom de ärligaste och mest rättskaffens man kan tänka sig och talade med värme om sina föräldrar i hela sitt liv. Dom sade att dom aldrig fått en hurring utan att förtjäna det.

Nåväl, jag ska inga barn ha, så denna svåra fråga slipper jag att tackla gudbevars.

En annan tanke... Jag jobbar som systemadmin inom det offentliga och hade ett ärende på en skola häromdagen. Jag satt på andra sidan rummet där arabisk undervisning pågick. Nu låter ju arabiska ganska aggresivt och barskt, men hur barsk han var kan jag inte avgöra. Saken är den i all fall att ungarna i den klassen satt knäpptysta och lyssnade som ljus. Detta ser jag aldrig i någon svensk klass, där flamsas det och kastas pennor och suddgummin. Konstant hörs hur en stressad lärare höjer rösten och skriker, men i princip utan någon längre framgång.

Vad tror ni detta beror på? Aga? eller helt enkelt en annan uppfostringsmetodik där respekt för vuxna är mer framträdande?
Att det är kulturellt betingat är jag övertygad om, eftersom jag aldrig sett en arabisk unge flamsa på lektioner med en arabisk lärare oavsett om läraren varit manlig eller kvinnlig.

Kanske är därför vi skandinaver anses mjäkiga och fega och ryggradslösa av en omvärld som praktiserar aga som ett standardinstrument i uppfostran och undervisning.

Eller så finns det en anledning till att vi är ett av få länder utan krig eller stora konflikter på många år.

En klick AFA-pack som sannolikt fick stryk hemma undantaget så lever vi oerhört problemfritt jämfört med alla de länder du refererar tll.

Naturligtvis är inte rutinmässig misshandel konstruktivt alls, MEN jag kan ändå inte låta bli att tänka på hur mina egna mor och farföräldrar blev uppfostrade med den tidens pedagogik. Ändå blev dom de ärligaste och mest rättskaffens man kan tänka sig och talade med värme om sina föräldrar i hela sitt liv. Dom sade att dom aldrig fått en hurring utan att förtjäna det.

Nåväl, jag ska inga barn ha, så denna svåra fråga slipper jag att tackla gudbevars.

En annan tanke... Jag jobbar som systemadmin inom det offentliga och hade ett ärende på en skola häromdagen. Jag satt på andra sidan rummet där arabisk undervisning pågick. Nu låter ju arabiska ganska aggresivt och barskt, men hur barsk han var kan jag inte avgöra. Saken är den i all fall att ungarna i den klassen satt knäpptysta och lyssnade som ljus. Detta ser jag aldrig i någon svensk klass, där flamsas det och kastas pennor och suddgummin. Konstant hörs hur en stressad lärare höjer rösten och skriker, men i princip utan någon längre framgång.

Vad tror ni detta beror på? Aga? eller helt enkelt en annan uppfostringsmetodik där respekt för vuxna är mer framträdande?
Att det är kulturellt betingat är jag övertygad om, eftersom jag aldrig sett en arabisk unge flamsa på lektioner med en arabisk lärare oavsett om läraren varit manlig eller kvinnlig.

Intressant att du talar om samma barn som folk spyr galla över i största allmänhet, du vet bräner bilar, snor hojar, misshandlar och våldtar svenska tjejer, kastar sten på brandbilar, bråkar vid lekplatser osv. osv.

Men det är ju bra att dom har respekt för sina lärare iallafall, för gemene man anser ju att dom brister kraftigt i respekt för vårat samhälle i stort.

Intressant att du talar om samma barn som folk spyr galla över i största allmänhet, du vet bräner bilar, snor hojar, misshandlar och våldtar svenska tjejer, kastar sten på brandbilar, bråkar vid lekplatser osv. osv.

Men det är ju bra att dom har respekt för sina lärare iallafall, för gemene man anser ju att dom brister kraftigt i respekt för vårat samhälle i stort.

Ja, egentligen undrar ju jag om det finns en generell skillnad i respekt för arabiska lärare kontra svenska. Nu är dessa elever för all del på låg/mellanstadienivå men skillnaderna som syns är stora för mig som kommer utifrån och "gästar" lektionerna.

Ja, egentligen undrar ju jag om det finns en generell skillnad i respekt för arabiska lärare kontra svenska. Nu är dessa elever för all del på låg/mellanstadienivå men skillnaderna som syns är stora för mig som kommer utifrån och "gästar" lektionerna.

Vilket ju skulle innebära att barn känner rädsla och respekt för dom som slår men inte resterande befolkning?

Intressant att du talar om samma barn .

Ja, egentligen undrar ju jag om det finns en generell skillnad

Eller så kan det helt enkelt vara så att det inte är "samma barn"...
Det kanske är så att de förvisso har samma ursprung som en del stenkastarungar men att likheterna tar slut där...
Det kan ju vara så att det är rätt stora skillnader mellan "de skötsamma arabernas" uppfostran och "stenkastararabernas" föräldrainsats...

Eller så finns det en anledning till att vi är ett av få länder utan krig eller stora konflikter på många år.

En klick AFA-pack som sannolikt fick stryk hemma undantaget så lever vi oerhört problemfritt jämfört med alla de länder du refererar tll.

Så kan det vara. Dock så lär vi ju sammantaget ändra oss i detta, för jag tror ärligt talat inte att vår lagstiftning väger tyngre för människor med andra seder och bruk än just dessa. Om AGA frekvent används i vissa kretsar i samhället så lär ju alla "drabbas" av detta, givet att AGA nu förutsättningslöst leder till pånyttfödelse av våld.

Så det är bättre att skrämma eleverna till tystnad, än att ha pedagogiska lärare som får eleverna att lyssna?
Och ja, man kan få ALLA* elever att sitta och lyssna, genom att ha en intressant undervisning.
De lärarna som hade(/har) min respekt var de som lyckades med det.

*Vad jag har upplevt iaf.

Så det är bättre att skrämma eleverna till tystnad, än att ha pedagogiska lärare som får eleverna att lyssna?
Och ja, man kan få ALLA* elever att sitta och lyssna, genom att ha en intressant undervisning.

Tja, huvudsaken är väl att få bort de störande miffona så de som är intresserande kan lära sig.
Om det görs genom att göra dem intresserade, skicka ut dem från klassrummet eller skrämma dem till tystnad har väl olika fördelar och nackdelar. Den bästa är väl att få dem intresserade, nu är däremot lärare ofta jävligt dåliga på det. Att skicka ut dem ur klassrummet är dåligt, eftersom att man då bara helt enkelt gör dem till "någon annans" problem.
Skrämma dem till tystnad har iaf fördelarna att de inte är någon annans problem, och att de som är intresserade inte blir störda.

I mitt jobb har jag stött på rätt så många våldsbenägna personer och på rak arm kan jag inte påminna mig en enda som inte fått "pedagogisk" eller "kärleksfull" aga som barn.
Egentligen inte konstigt då våld är ett inlärt beteende och det finns inte så många effektiva sätt att lära sig beteende. Effektivast är att utföra det själv, näst effektivast att utsättas för det.
Dessutom är våld oftast usel pedagogik då det inte lär barnet vad du vill att det ska göra, bara vad du önskar att det inte gör.

Å andra sidan tillhör jag de som kan förstå att även snälla och på alla sätt bra föräldrar ibland kan gå över gränsen. Min mamma slog min bror i rumpan en gång under hela uppväxten när han för andra gången samma dag satt på fönsterbläcket på fjärde våningen. Jag kan förstå reaktionen... Men då pratar vi rädsla, inte ilska!

Å en viktig poäng är ju vad typ av person man vill ens barn ska bli: Lydigt utifrån makt och kontroll eller lydigt utifrån respekt och förståelse.

Att debattera på SH är som att försöka pissa i motvind :D

VAR !!! Har jag sagt att det är bättre att skrämma elever till tystnad?? Det är intressant att notera hur man genom att berätta vad man sett hux flux sympatiserar och förespråkar det sedda. SKÄRPNING FÖR BÖVELN !!! :gnissla

En anledning till vår fredliga tillvaro i det här landet kan ju vara att vi viker oss för allt likt gräset för vinden. Adolf H fick köra sina tågtransporter genom hela landet, ryssen fick köra ubåt i skärgården, CIA får flyga tveksamma fångtransporter till länder där tortyr nyttjas från våra flyghamnar och så vidare. Eftersom man redan får göra som man vill här utan motstånd, så behöver de ju inte kriga med oss.

En anledning till vår fredliga tillvaro i det här landet kan ju vara att vi viker oss för allt likt gräset för vinden. Adolf H fick köra sina tågtransporter genom hela landet, ryssen fick köra ubåt i skärgården, CIA får flyga tveksamma fångtransporter till länder där tortyr nyttjas från våra flyghamnar och så vidare. Eftersom man redan får göra som man vill här utan motstånd, så behöver de ju inte kriga med oss.

Ja, ska du ändå lägga ut texten på det viset, så kan du ju dessutom nämna utlämningen av balter 1945.

Å en viktig poäng är ju vad typ av person man vill ens barn ska bli: Lydigt utifrån makt och kontroll eller lydigt utifrån respekt och förståelse.

Vilket också utgör skillnaden mellan barnauppfostran och världens relation till arabvärlden!

Well made point :tummenupp
------------------------------------------------------

Last edited:
Kanske beror det på att i utlandet får barn lära sig att visa respekt för äldre, inte bara sina föräldrar utan alla äldre och i synnerhet de ännu äldre. Min uppfattning av svenska barns tanke om tex mor/farföräldrar här i sverige är att de är en kassa ko som en dag ska ge ungarna fett me cash eller andra tillgångar.Säger inte att ALLA tror så, men många.

Jag har ända sen jag varit liten haft väldigt stor respekt för äldre människor. Har inte när jag varit liten kunnat säga kärring eller gubbe till äldre folk då jag haft min mormor i tankarna som jag har väldigt mycket respekt för. Jag låter äldre gå före, reser mig upp så de kan få sätta sig osv osv. Det är inget någon har bankat in i mig utan så har man helt enkelt fått lära sig sen man varit liten. Äldre har levt längre och är förhoppningsvis lite klokare och ska därför visas lite mer respekt. :)

Vet inte om jag gått helt ur kurs nu, är jävligt trött i skallen! hehe.....

Kanske beror det på att i utlandet får barn lära sig att visa respekt för äldre, inte bara sina föräldrar utan alla äldre och i synnerhet de ännu äldre. Min uppfattning av svenska barns tanke om tex mor/farföräldrar här i sverige är att de är en kassa ko som en dag ska ge ungarna fett me cash eller andra tillgångar.Säger inte att ALLA tror så, men många.

Jag har ända sen jag varit liten haft väldigt stor respekt för äldre människor. Har inte när jag varit liten kunnat säga kärring eller gubbe till äldre folk då jag haft min mormor i tankarna som jag har väldigt mycket respekt för. Jag låter äldre gå före, reser mig upp så de kan få sätta sig osv osv. Det är inget någon har bankat in i mig utan så har man helt enkelt fått lära sig sen man varit liten. Äldre har levt längre och är förhoppningsvis lite klokare och ska därför visas lite mer respekt. :)

Vet inte om jag gått helt ur kurs nu, är jävligt trött i skallen! hehe.....

Du verkar ju vara en artig och välartad tös :) Ja, det ligger kanske en del i det du säger. Det är ju faktiskt så att Sverige är extremt när det gäller förmågan att förkasta äldres erfarenhet och endast stirra sig blint på ungdom. Då är det ju inte konstigt om respekt för äldre försvinner om de endast ses som en belastning. Detta kommer naturligtvis att straffa sig i längden då unga oerfarna människor hela tiden måste uppfinna hjulet själva om och om igen istället för att slippa misstagen med hjälp av de äldre som redan gjort dessa.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman