Är det okej att AGA sitt barn?

Det är inte ok att aga sina barn .
Jag åkte på stryk när jag va liten ,alltså tillumed så liten som mina tvillingar är idag å dom fyller 4 år snart.
Det är inte ok att slå sina barn!!!!
Jag uppfostrar mina barn med ord.
Skickar in dom på rummet sätter dom på en stol samt tar ifrån dom leksaker.
Men aldrig aldrig att skulle slå mina egna barn.

Som många har sagt innan så är det ju självklart inte okej, utan visar istället på den vuxnes brister som förälder. Att känna sig maktlös som förälder är ju en del av föräldraskapet, och det är verkligen inte lätt att hantera. Önskad effekt kan ju knappast uppnås med våld, på längre sikt.

Ser inte felet med att ta någon i örat eller dask på röven (med kläder på naturligtvis). Vissa barn behöver mer än ord för att förstå innebörden av det goda livet.

Så blev våra föräldrar mycket sämre behandlade än var vi blir ? Mådde våra föräldrar mycket sämre när de var små och blev agade på riktigt ? Av sina föräldrar, lärare, okända. Ja gjorde de fel så fick de sig en lusing. Men idag har vi inga lusingar som tur är . Men om jag skulle haft unge och gett en klapp på baken när de hittar på hyss så lär de inte bli helt instabila i sitt liv.

Det jag inte tyckte var ok var piskrapp eller slå hårt så barnet far illa.

Så du har pratat med många av våra föräldrar om uppfostringsmetoden dom utsattes för? Dom berättade att dom inte led och att dom inte fick några problem av det?

Så när anser du att din "klapp" på baken skall administreras, när dom inte lyssnar på dig? För du vet väl att barn kan fara illa även om du inte slår dom, vad tror du händer om du får slå dom oxå?

Ser inte felet med att ta någon i örat eller dask på röven (med kläder på naturligtvis). Vissa barn behöver mer än ord för att förstå innebörden av det goda livet.

Du fick visst bra med prygel när du var liten efter som du begriper att det är en bra metod?

Last edited:
Det gör mig faktiskt lite ledsen att se att så många (för många) tycker att det är ok. Idag, 2011 :(...

Tanken på att mina framtida barns kompisar ska få däng hemma är nästan overklig.

Så du har pratat med många av våra föräldrar om uppfostringsmetoden dom utsattes för? Dom berättade att dom inte led och att dom inte fick några problem av det?

Så när anser du att din "klapp" på baken skall administreras, när dom inte lyssnar på dig? För du vet väl att barn kan fara illa även om du inte slår dom, vad tror du händer om du får slå dom oxå?

Får höra de rätt ofta av våra pensionärer då de berättat sina historier själva. De tycker själva att de är för slappt med uppfostran idag och de kan jag hålla med om. Men långt ifrån som de hade på sin tid när de fick sig en rejäl jävel.

Klappen anser jag är ok när de gör något riktigt riktigt fel. Inte bara för att de inte lyder en eller kastar saker på golvet eller är lite småbusig. Slår de till någon annan unge eller än värre i mina ögon om de slår eller kastar sten på tex en katt då är de en liten klapp och rejäl tillsägelse.
Tyvärr hade jag sådana ungar här som kastade sten på bilar, de var väl i typ 8 års åldern.

Men sen var de en händelse i vintras med mitt brorsbarn som var ute och hade snöbollskrig med sin kompis 8 bast båda pågarna. De råkar kasta så de träffar en bil på gatan och föraren blir flytosig och springer efter och ska bokstavligt pryla ungarna. De är för mycket.

Så de ska inte vara för en skitsak de ska få lite smisk. Om du förstår hur jag menar.

Nu tycker säkert många att jag inte ska ha barn bla bla bla, de kan folk bespara sig för jag har faktiskt inte planerat att skaffa nån heller. Men jag ser skillnad på misshandel och uppfostran. :arsele

Får höra de rätt ofta av våra pensionärer då de berättat sina historier själva. De tycker själva att de är för slappt med uppfostran idag och de kan jag hålla med om. Men långt ifrån som de hade på sin tid när de fick sig en rejäl jävel.

Klappen anser jag är ok när de gör något riktigt riktigt fel. Inte bara för att de inte lyder en eller kastar saker på golvet eller är lite småbusig. Slår de till någon annan unge eller än värre i mina ögon om de slår eller kastar sten på tex en katt då är de en liten klapp och rejäl tillsägelse.
Tyvärr hade jag sådana ungar här som kastade sten på bilar, de var väl i typ 8 års åldern.

Men sen var de en händelse i vintras med mitt brorsbarn som var ute och hade snöbollskrig med sin kompis 8 bast båda pågarna. De råkar kasta så de träffar en bil på gatan och föraren blir flytosig och springer efter och ska bokstavligt pryla ungarna. De är för mycket.

Så de ska inte vara för en skitsak de ska få lite smisk. Om du förstår hur jag menar.

Nu tycker säkert många att jag inte ska ha barn bla bla bla, de kan folk bespara sig för jag har faktiskt inte planerat att skaffa nån heller. Men jag ser skillnad på misshandel och uppfostran. :arsele

Du har säker goda avsikter med din planerade misshandel, men tror du verkligen att du är så intelligent och smart att du kan utföra det på ett sätt som aldrig, under några omständigheter, skulle kunna förorsaka skada?

Hur kan man använda grannarnas ligistungar som argument för att acceptera aga?!
Problemet med grannarnas respektlösa, stenkastande och kattplågande snorungar är ju inte avsaknaden av smisk utan avsaknaden av konsekvent och genomtänkt uppfostran på daglig basis. En dask i röven två dagar i veckan skulle lixom inte hjälpa dessa ungar på samma sätt som ungar som dagligen får en genomtänkt uppfostran, med klara och tydliga ramar och regler, aldrig kommer behöva en dask...

Lite nyfiken på om ni som tycker att aga är ok själva fick aga som små? Och tvärtom?
Jag har aldrig fått en fysisk bestraffning och för mig är aga helt otänkbart.

Att känna sig maktlös som förälder är ju en del av föräldraskapet,
Otroligt fint och klokt skrivet! :Bugar

Nej inte speciellt mycket men dom få gångerna det inträffade så tog man lärdom. Tror inte taget om örat ingår i AGA överhuvudtaget då huvudämnet är SMISK!

Skall jag tolka det som att din totala kunskap om aga har uppstått genom att någon någon gång drog dig i örat?

Hur kan man använda grannarnas ligistungar som argument för att acceptera aga?!
Problemet med grannarnas respektlösa, stenkastande och kattplågande snorungar är ju inte avsaknaden av smisk utan avsaknaden av konsekvent och genomtänkt uppfostran på daglig basis. En dask i röven två dagar i veckan skulle lixom inte hjälpa dessa ungar på samma sätt som ungar som får en genom tänkt uppfostran med klara och tydliga ramar aldrig kommer behöva en dask...

Gissar på att alla dessa blatteungar som kastar sten och bränner bilar har fått sig mer än en hurvel i sina dagar.

Last edited:
4137762073.jpg

Det är självklart inte ok att aga sina barn men ibland är man bra jävla sugen.... :(
Tur att det finns andra metoder än stryk!

Gissar på att alla dessa blatteungar som kastar sten och bränner bilar har fått sig mer än en hurvel i sina dagar.

Ja, med största säkerhet. Problemet är snarare att det inte finns någon vuxen som sätter ramar och regler i mellantiden.

Tur att det finns andra metoder än stryk!

Ja, waterboarding funkar skitbra för oss. Lillkorv blir from som ett lamm så snart jag kastar en blick bort mot vattenkannan...
:tungan

Last edited:
Om det är en "ensam mamma" som gör det anser iaf sociala myndigheter att det är ok. Ett tungt argument de kör med är att; "det var kanske inte så farligt".

Ett annat exempel är förhållandet som sprack pga av moderns psykiska sjukdom vilken gjorde att hon gjorde utfall mot både fadern, (med kniv när denne sov bl a), såväl som mot barnen. Han lyckades flytta med dem, socialen klev dock in och styrde upp det hela. Vips var de nu allena med sin plågoande. Motiveringen? "Hon kan må ännu sämre av att vara skild från barnen och hennes tillstånd förvärras". Way to go, soc!:tummenupp

Den snubben är inte sig själv idag.

Uppfostran består av hot och mutor.. Så enkelt är de! ;)

Om det är en "ensam mamma" som gör det anser iaf sociala myndigheter att det är ok. Ett tungt argument de kör med är att; "det var kanske inte så farligt".

Ett annat exempel är förhållandet som sprack pga av moderns psykiska sjukdom vilken gjorde att hon gjorde utfall mot både fadern, (med kniv när denne sov bl a), såväl som mot barnen. Han lyckades flytta med dem, socialen klev dock in och styrde upp det hela. Vips var de nu allena med sin plågoande. Motiveringen? "Hon kan må ännu sämre av att vara skild från barnen och hennes tillstånd förvärras". Way to go, soc!:tummenupp

Den snubben är inte sig själv idag.

Jag levde under många år med en kvinna som inte var helt mentalt stabil.. Det hela slutade med att hon tog sitt liv vilket gör att jag nu är en ensamstående pappa till vår son 5,5år gammal men en vilja av stål!
Innebär de att jag får slå honom då?? :tungan

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma