Är det OK att ligga bakom och tuta under ett race??

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Satt å fundera på hur vida jag skulle koppla spänningen till laptimern på heljusknappen. Så började jag fundera på om jag skulle behålla tuta på hojen. Kan ju vara bra å kunna tuta när folk står å hänger i fastlane. Men så började jag spåna...tänk om man låg tätt bakom nån på ett race å så tutade man konstant i 10 varv. Nog måste man väl kunna få nån ur balans då? Men kan man få nått straff för det???

Får man skrika? En klasskompis väntade tills 5 sekunderskylten kom upp på en 80cc tävling för 100 år sen, sen skrek han "ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖHHH!!!"

Hälften stog kvar när grinden föll. Kan ju va nå att prova.

Skulle jag också gjort, om din kompis kunde överrösta ett startfält med 80 kubikare på fullgas. :skrämd

Antagligen skrek han precis när skylten vändes, då låter det nog inte så farligt, men det var nog bara dom som stog närmast som hörde, jag överdrev nog lite.

Skulle jag också gjort, om din kompis kunde överrösta ett startfält med 80 kubikare på fullgas. :skrämd

Får man skrika? En klasskompis väntade tills 5 sekunderskylten kom upp på en 80cc tävling för 100 år sen, sen skrek han "ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖHHH!!!"

hahahaha :lol

Hahahaha. :D

Jo, det får du. Tutan skall demonteras.

nja enl boken jah har.
sitat "Tutan skall kopplas ur" slut sitat

ska kolla swemo.se och se vad det står i senaste på nätet.

funkar dock ej på jobbet

Skriker gör man ju inom cross å enduro, å det funkar rätt ofta, Bara vråla helvete när man är nog nära han framför in mot en kurva, då brukar det vingla till och man kan köra om obehindrat:D

Jag hade en som vurpade precis framför mig på ett race. Försökte då undvika köra på honnom och svängde ut åt ena sidan. Då var det någon som skrek högt bakom. Hade han inte skrikigt hade jag inte uppfattat att en annan var på väg att köra om mig då som inte hade sett den som vurpade framför mig. Så det räddade oss från att också krascha.

Kanske radiobil vore nåt, då får man tuta och knuffas...

Skriker gör man ju inom cross å enduro, å det funkar rätt ofta, Bara vråla helvete när man är nog nära han framför in mot en kurva, då brukar det vingla till och man kan köra om obehindrat:D

Speciellt endurofolket skriker i tid och otid.

Poängen är att skrika för att långsammare förare ska hålla undan men endurofolket skriker så snart dom ligger bakom någon. Vilket leder till att jag skiter högaktningsfullt i alla enduromuppar som skriker. Tyvärr för ibland råkar det verkligen vara någon snabbare bakom mig.

Det är bara slå upp regelboken som du fick el får när du tar licens.
Det blir 6 mån avstängning om man har tuta monterad. det står i det finstilta på sidan 45 § 117 6 kapitlet.

Det är bara slå upp regelboken som du fick el får när du tar licens.
Det blir 6 mån avstängning om man har tuta monterad. det står i det finstilta på sidan 45 § 117 6 kapitlet.

Earplug hjälper mot alla oljud på banan.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...