Är det normalt att motorcykelns radiator tappar sin färg?

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Hej,
Se vänligen bild på mitt avgasrör efter att jag blev påkörd. Det är skador på de två skyddande höljena (se bild 1 & 3) men även repor och märken på den svarta kåpan (bild 2). Vad tror ni verkstaden gör: byter ut de två kåporna för ca 2000kr och fyller i med färg (om det ens går) vid den svarta ytan, eller byter ut hela röret för ca 5500kr?

5mh0n9.jpg
11jbtr6.jpg
sfv30z.jpg

Tack för svar!
 

Bifogat

  • r9e8ao.jpg
    r9e8ao.jpg
    389.9 KB · Visningar: 223
Last edited:
Det ser ut som att sidokåpan eller ngt annat legat mot kylaren bara. Det kan naturligtvis ha orsakats av att sidokåpan momentant tryckts emot kylaren när hojen träffade marken. Om kylaren inte är bucklad/deformerad eller läcker, så skulle jag inte ta upp det där. Man kan istället fylla i färgen med ett lackstift eller en liten pensel om man är noga. Svart färg finns på sprayburk, bara att rengöra ytan, skaka burken och spraya lite i sprayburkslocket, sedan pensla på skadan. Kontrollera även att närliggande komponenter monteras rätt, dvs att inte sidokåpa eller annat ligger och nöter mot kylaren. Är tex sidokåpans fästen deformerade, så kan det bli så att den hamnar för nära kylaren. Du kan ju be verkstaden kontrollera detta när de reparerar hojen.

Tar du upp att du vill ha färgskadan åtgärdad så kommer det endera inte godkännas, eller så godkänns det, och då utbryter det vansinniga i dagens mc-verkstadsbransch: byte av hela kylaren, plus kylvätska, plus ev fläktar och givare som mekarna inte vill/kan flytta över till nya kylaren, plus arbetstid för montering och avluftning. Med material och arbete kan det bli en merkostnad på över 8000:- att fördelas ut på försäkringstagarna. Allt för en färgskada på en dold detalj.
 
Last edited:
Laddade upp din bild på sporthoj.com och la sedan in bilden i ditt inlägg, så att det bli mer läsbart för andra.

Hoppas du får fler råd och lycka till.

/Jörgen
 
Jag bör ju nämna att jag är väldigt novis inom allt detta och jag vill ju ha allt professionellt gjort, därav frågade jag om detta troligtvis är en skada som uppkommit i samband med olyckan så jag kan ta det vidare mot FB. Jag hade ingen koll på om radiatorer tenderar att tappa färg eller om, som Jörgen nämnde, att någon kåpa troligtvis stötte mot den när den var varm. Så i grund och botten undrar jag om detta uppkommit vid olyckan eller ej.
 
Fixa en svart tuschpenna o dutta dit färg :tummenupp
Att överhuvudtaget ta upp det med FB är bara bortkastad tid för dig o FB.
 
Snart kommer du upptäcka böjda flänsar och stenskott på kylarn ändå. Jag håller med föregående här, detta hade inte jag släpat till fb för bedömning
 
Min begränsade erfarenhet av förhandlingar med försäkringsbolag, är att kriga för de saker som är värt att kriga för... Det lönar sig i längden.

Dvs.. bråkar du om varenda lilla märke / skav /deformering som ev. kanske uppkommit vid olyckstillfället, stänger dom igen som frugan på en MC-mässa.... och släpper inte ens till för sånt som glasklart är uppkommet vid skadetillfället.
Är det (som det ser ut på bilden) en minimal färgflisa som skavts bort, dessutom på ett knappast synligt ställe..... Fixa själv, eller låt det helt enkelt vara.


Jag bråkade som satan om en (3-4mm) repa på sidan av tanken efter jag fått tillbaks hojen efter en stöld.... och visst fick jag den omlackad, men var inte nöjd med omlackningen så tjatade tills jag fick den lackad igen med 100% rätt kulör.......
(VF1000F -84 med silver metalliclack & "mirra" i färgen. Skitsvårt att lacka exakt och enl. firman som gjorde det la dem ner över 20 timmar)

Men fick till slut tillbaks hojen i samma glimrande skick som innan stölden, å var skitnöjd.
Men redan 2-3v senare började 2:ans växel hoppa ur, och NEJ, på den tiden körde jag inte på bakhjulet så det var knappast jag som kört sönder växellådan...... Men enl. Trygg Hansa måste det ha uppkommit efter stölden, då den gick att köra från Mc-verkstaden...

Jag är helt övertygad om att OM jag varit lite mer medgörlig & flexibel vid regleringen, hade TH även fixat växellådan.

Nu trollade Smeds MC i Avesta till det bra på nått sätt, men det kostade mig ändå en bra slant.
 
inspektera fästen och övrigt kring kylaren, dom är i regel ganska klena då dom inte är byggd för att ta upp krafter.

Är fästen rak:
Ring försäkringsbolaget och säga att du upptäckt detta men inte vill byta då det mest troligt inte blir problem, då är du lite säkrad ifall det mot förmodan börjar läka när du börjar köra med hojen igen.

Är fästen sneda:
Ring försäkringsbolaget och kräv ny kylare.
 
Tack för svar allesammans!
NY frågeställning gällande avgasröret. Vad tror ni utfallet blir här?
Möjligt att den passar bättre under ämnet försäkringsfrågor men tyckte det vore onödigt med en ny tråd.
 
Flyttade tråden till Försäkringsfrågor.
Tips till TS: nästa gång, byt inte rubrik och innehåll i förstainlägget, det blir svårare att följa för läsarna när inte trådrubriken längre stämmer med förstainlägget. Sätt hellre in de nya frågorna och bilderna i ett nytt inlägg i samma tråd istället. Eller starta en ny tråd. Det blir lättare att följa för läsarna då. Hoppas du får svar på dina nya frågor!

Lycka till

/J
 
Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top