Är det normalt att kröken blir rödglödgad suzuki dr350 års mod 91

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Startade upp nin suzuki dr350 års mod 91 i kväll, lät den stå på tomgång nån minut för att motorn skulle bli varm, såg då att kröken var rödglödgad, första gången jag sett det
den är ju luftkyld men ska verkligen kröken lysa rött, annars ser kröken ut som ny ingen bortbränd färg eller blånerad, när kröken är kall är den helt svart, som den vore ny,hojen har bara gått 415 mil.

sägs att stånkor går fort varm på tomgång.
syns spec bra nu när vintern kommer och de är mörkare ute.

kan ju lägga till att det är en 4T hmm kröken låter ju annars som det var en en 2T krök jag menade, dåligt formulera av mig :huvet

ok får se över bestyckningen, då den bluddrar när jag gasar på högre varv

Ge fan i att låta den stå på tomgång i ett par minuter så löser det sig nog. Den ska köras varm med låg belastning.

får tänka på det nu vet jag tackar :tummenupp

Såhär såg kröken ut från bakre cylindern på min RC8 efter några minuter på tomgång.

20130101_151618_zpsb2c884c0.jpg

Inget konstigt alls eftersom mer bränsle = mer kylning och på tomgång spottas det inte in speciellt mycket bränsle.

ja presic så såg det ut på min suzuki dr 350 i går när den stått ett tag på tomgång
då är det normalt :)

Storebror DR650 lider av samma problem. Om det nu är ett problem. I alla fall vanligt att kröken glöder i mörker, speciellt om den är i standardutförande. Den blir bättre med öppnare system och ombestyckning av förgasarna. För DR350 kan du läsa en del på tex maximum-suzuki forumet.

ok tackar för tipset:tummenupp ja den har original avgassystem, sen vet jag att bestyckningen borde ses över
ska försöka fixa det i vår eller nu under vintern :)

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort