Är det noga med att kedjan spårar?

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
XV1600
Hur noga är det att bakhjulet sitter rakt efter att man spännt kedjan?.
Om jag roterar hjulet så driver kedjan åt ena hållet på bakdrevet... och fast jag ställer hjulet snett med flit så att kedjan ska driva åt andra hållet så driver kedjan åt samma håll som innan...
När man tittar bakifrån så ser allt rakt ut men tittar man på hur kedjan träffar bakdrevet när hjulet roterar så ser man att den driver åt sidan..
Det finns inga markeringar på baksvingen att gå efter..
När jag ställt bakhjulet så snett att att det inte ser rakt ut så driver inte kedjan åt något håll...men så kan man väll inte åka ? eller??

Det där låter skumt....

Alltså.
Om du siktar in bakhjulet så det sitter i linje med framhjulet så spårar inte kedjan?
Det är inte så att du siktat in hjulet efter svingen?
Det är inte helt säkert att den har samma avstånd på höger och vänster sida om hjulet!

Och svar på din fråga.
Ja det är viktigt!
Spårar den inte ordentligt så är risken överhängande att den hoppar över när den inte är spänd ordentligt...
Åk inte så!

helt seriöst.. kör inte med sned kedja. Då hoppar den!. Som tidigare, har du verkligen ställt hjulet i linje med det främre?. Om hjulet är rakt och kedjan ändå är sne så kanske du har förväxlat olika långa distanser på höger och vänster sida av hjulet. Eller så är din vagga sne uta bara den.

Hygglo skrev:
Hur noga är det att bakhjulet sitter rakt efter att man spännt kedjan?

Det finns bara ett rätt sätt, att kedjan spårar rätt.

Hur vet man det då? Det finns bara ett sätt - att mäta rätt. Laserpekare eller linjal är väl det vanligaste. Jag själv tar bort kedjan från bakdrevet (och kedjeskyddet) och mäter upp med linjal så att linjalen syftar exakt mot framdrevets ytterkant. Mät sen från båda sidor på fälgens kant mot svingen och notera avstånden så har du en referens att utgå från och kan strunta i markeringarna på hjulaxeln.

andersbrink skrev:

Hur vet man det då? Det finns bara ett sätt - att mäta rätt. Laserpekare eller linjal är väl det vanligaste. Jag själv tar bort kedjan från bakdrevet (och kedjeskyddet) och mäter upp med linjal så att linjalen syftar exakt mot framdrevets ytterkant. Mät sen från båda sidor på fälgens kant mot svingen och notera avstånden så har du en referens att utgå från och kan strunta i markeringarna på hjulaxeln.
Om svingen är sned kommer du få olika mått på sidorna om du linjerat in bakdrevet mot framdrevet. Har jag tolkat dej rätt då?

R1 wannabe skrev:
Om svingen är sned kommer du få olika mått på sidorna om du linjerat in bakdrevet mot framdrevet. Har jag tolkat dej rätt då?

Måtten mellan höger och vänster sida kommer förmodligen inte att vara lika med korrekt injusterad kedja, däremot vet du måtten för hur respektive sida ska vara när den är i linje med framdrevet. Dvs först syftar du in bakdrevet mot framdrevet och SEN noterar du måtten. Använd de måtten nästa gång du justerar kedjan.

andersbrink skrev:

Okidoki.. tack för svaren...I mitt fall så sitte drevet lite taskigt till för att komma åt med linjal eller dylikt...
Men om man hissar upp bakhjulet i luften och roterar det och det ser ut att spåra ok... kan man nöja sig med det då eller "måste" man ändå mäta in sig så det blit tätt?

Hygglo skrev:
Okidoki.. tack för svaren...I mitt fall så sitte drevet lite taskigt till för att komma åt med linjal eller dylikt...
Men om man hissar upp bakhjulet i luften och roterar det och det ser ut att spåra ok... kan man nöja sig med det då eller "måste" man ändå mäta in sig så det blit tätt?
du kommer märka om hojen drar konstigt när du släpper styret.

Hur du än vrider och vänder på det så vet du inte om kedjan spårar rätt förrän du verkligen har kollat det.

Hygglo skrev:

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back