Är det nödvändigt med tel.jack?

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
I mitt hus, en utbyggd sommarstuga, finns det inget telefonjack...
Tror/tycker ni att det är nåt att lägga pengar på?
Med dagens teknik känns det lite överfördigt, det är finns ju både Boxer, mobilt bredband och mobiltelefoner. Fler och fler säger dessutom upp sitt fasta abonnemang.. MEN....

Det känns som en stor stugvarning att inte ha ett telefonjack, jag kan ju liksom inte välja... Ett snabbt bredband är ju bara att glömma....(?)

Hur skulle ni göra?
Mvh Curly

Beror väl lite på kostnaden. Aldrig fel att ha tele jack, men som du säger så med dagens teknik behövs det inte. Är det ingen större kostnad skulle jag skaffat det annars skulle jag låta bli :)

Jag har inte haft fast telifån sen -01. Bara en massa extra fakturor. Nu har företag dessutom kommit på att kan man ha "inte ha fast telifån" som affärsidé. Väldigt märkligt.

Jag har tagit bort våra telejack i vårt radhus... vi har iptelefoni och trådlös lur vilket räcker.

I en sommarstuga så hade jag nog inte dragit in det om jag inte behövt det...

Finns ingen som helst anledning att ha telefonjack. Förutom snabbt internet då och det är väl ändå det viktigaste som finns där man bor? Har du inte fiber så måste du genast skaffa ett telefonjack.

Trådlåning: Telefonjack i en affärslokal

Lånar tråden lite (jag hoppas CurlySue inte hänger mig alltför högt :)) då den fick mig att tänka på en sak som en kompis frågat...

Om man hyr en lokal där försäljningsverksamhet ska bedrivas, kan man då kräva att hyresvärden ska ha installerat ett telefonjack där?

Och om hyresvärden inte vill installera ett, kan man då gå vidare med sitt krav (om det nu är så att hyreslokaler SKA innehålla ett telefonjack)?

Jag har inte haft fast telefon sen -98 klarat mig utmärkt utan, när jag rustade min lägenhet tog jag bort alla telejack, (mest för att det var utanpåliggande kablar och telejack) jag känner också en som flyttat ut till en gammal sommarstuga utan telefon, dom har mobilt bredband, mobiltelefon och boxer. Dom drog inte in fast telefoni pga att telia ville ha mellan 6-10000! (vet inte om det stämmer)

Babsmaskin på gsm och mobiler.

Det svarar ju dock inte på din fråga. Jag är inte insatt som sådant men i sh anda ger jag dig en gissning. Nej du kan inte ställa den typen av krav. Naturligtvis kan man ju alltid deala om det.

Om inte hyresvärden vill även om man pröjsar för det? vad är det för hyresvärd? Som privatperson hade jag gått till hyresnämnden och rådfrågat men som företagare vet jag inte riktigt vänder sig med den typen av frågor :(

Lånar tråden lite (jag hoppas CurlySue inte hänger mig alltför högt :)) då den fick mig att tänka på en sak som en kompis frågat...

Om man hyr en lokal där försäljningsverksamhet ska bedrivas, kan man då kräva att hyresvärden ska ha installerat ett telefonjack där?

Och om hyresvärden inte vill installera ett, kan man då gå vidare med sitt krav (om det nu är så att hyreslokaler SKA innehålla ett telefonjack)?

@CurlySue: Det beror väl lite på vad du tänkt använda bredbandet till? Att ladda hem stora filer, eller om man dagligen tittar på en massa Youtube-filmer, då kanske inte mobilt bredband är förstahandsvalet?

En variant om du har en snäll granne, som inte är nyfiken i en strut var du surfar, att du kan köpa in dig på hans/hennes/deras trådlösa nätverk, om sådant finns?

Babsmaskin på gsm och mobiler.

Det svarar ju dock inte på din fråga. Jag är inte insatt som sådant men i sh anda ger jag dig en gissning. Nej du kan inte ställa den typen av krav. Naturligtvis kan man ju alltid deala om det.

Om inte hyresvärden vill även om man pröjsar för det? vad är det för hyresvärd? Som privatperson hade jag gått till hyresnämnden och rådfrågat men som företagare vet jag inte riktigt vänder sig med den typen av frågor :(

Visst finns det alternativ till fast telejack, men på hyreslokaler måste väl vissa minimikrav kunna ställas, så som att fast elinstallation fungerar?

I min lilla värld är sådant som monteras dit, som inte kan tas med vid en flytt och är en del av lokalen, hyresvärdens ansvar, som till exempel ett telefonjack...

Last edited:
Farsan har telestolpen utanför fönstret i sin stuga.
Telia ville ha 30 000kr för installation :tummenupp

Själv har jag torp med mobilt"bredband".
Tror det är enda stället i Sverige med endast Gprstäckning.

Måste sitta i ett fönster på övervåningen för att kunna surfa i tokslö hastighet.

Om det inte börjar bli dåligt väder då förstås, för då funkar det inte alls :gnissla

Visst finns det alternativ till fast telejack, men på hyreslokaler måste väl vissa minimikrav kunna ställas, så som att fast elinstallation fungerar?

I min lilla värld är sådant som monteras dit, som inte kan tas med vid en flytt och är en del av lokalen, hyresvärdens ansvar, som till exempel ett telefonjack...

Finns det tele linje indraget kan du nog kräva att den ska va fungerande, men finns ingen indragen kan du inte kräva att det ska dras in.

Javisst, om det ser ut såhär =) Bara för att vända lite på tankegångarna, jag skulle hellre betal för dragning av "lina" än telefonjack.

Bifogat

• neintack.jpg
    neintack.jpg
    3.1 KB · Visningar: 604

Måste sitta i ett fönster på övervåningen för att kunna surfa i tokslö hastighet.

Om det inte börjar bli dåligt väder då förstås, för då funkar det inte alls :gnissla

Att ha en telestolpe utanför fönstret betyder inte att det finns kapacitet hela vägen från telestation. Det kan vara fullt i telestation, mellan telestation och första plint, mellan första och andra... osv osv osv.

Javisst, om det ser ut såhär =) Bara för att vända lite på tankegångarna, jag skulle hellre betal för dragning av "lina" än telefonjack.

Är inte dragning av fiber (antar att det är det du menar) betydligt dyrare? Spec ute på landet?

Är inte dragning av fiber (antar att det är det du menar) betydligt dyrare? Spec ute på landet?

Med största sannolikhet är den det fast med den förmodade fördelen av konkurens och en bättre produkt. Är ju väldigt olika vad som finns att tillgå för rimliga pengar men tanken var som så att man inte snöar in på en sak utan att ens kontrollera alternativen.

Jag håller med Zappen. Finns ingen anledning att dra om du bara vill ha det för numrets skull. Om det inte är så att du omöjligt kan vara utan.

Behöver du ett fastnätsnummer så finns det idag lösningar med att få det till mobilen.

Brute: Du kan inte dra in en fiber till en byggnad där sedan flera lev är med och konkurrerar. Det du får göra är att beställa en lina med tillhörande tjänst från nån OP. Om ens någon levererar ut till din sommarstuga så lär räkningen inte bli billig.

Ice.net Använder gamla mobilnätet. Så skulle nog fungera bra ute hos dig. En kompis som bor i Abisko använder det och tycker det fungerar skitbra.

Vänta nu. Läste första inlägget igen.
EDIT: Trodde alltså först att det var till sommarstugan, förstod nu att du bor där.

Självklart skall du dra in en ledning. Eftersom du uppenbarligen längtar efter lite speed i bredbandet(annars hade du väl inte skrvit).

Gällande fiberspåret... kolla med föreningen (om ni har nån) hur intresset är. Lättare om man är måååååånga.

Ingen tvingar dig att ha fast telefon. Fixa in en ledning, säg upp telefonen men behåll ADSL bredband.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti