Är det nån som är duktig på GSX 1100 RW motorer???

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Hallå!
Jag har en GSXR 1100 från 93 som har börgar att gå uselt!
Blödrar mellan 3/4000rpm verkar nästan som om den dör på en cylinder ibland!
Kan detta bero på tändstiften eller är det munstycken eller nålarna som är dåliga och slitna??
Snälla hjälp!!!!!!!!
Är ingen mekanikerguru själv!! :kocko

Jimmy.F skrev:
Hallå!
Kan detta bero på tändstiften eller är det munstycken eller nålarna som är dåliga och slitna??
Snälla hjälp!!!!!!!!

Tjena!
Kan vara lite av varje.
Börja med att byta stiften, se till att det är ny färsk soppa.
Har den stått länge? Eller kom felet bara huxflux?

/fredde

Jimmy.F skrev:
Hallå!
Snälla hjälp!!!!!!!!

När hände det? Samband med service? Har du tagit bort tändstift? Luftburk?? El något annat?

Jag hade långfelsökning på min hoj med liknande karaktär, jag kollade o mätte upp,tändkablar och tändspolar, kollade bytte tändstift, tömde ur soppan kollade soppakranen, allt var ok.

Mitt fel var att jag kopplat in 2 luftslangar fel i Luftburken(hade 2 mindre samt 2 större i överkanten, en mindre i botten som gick upp till topplocken, samt en grövre i botten, någon ventilation) När jag skiftade 2 mindre övre så gick den perfekt!!

freddexwing skrev:
Tjena!
Kan vara lite av varje.
Börja med att byta stiften, se till att det är ny färsk soppa.
Har den stått länge? Eller kom felet bara huxflux?

/fredde

Jag köpte hojen i mars.
Har åkt ca 300 mil sen dess.
Bytte olia och filter när jag köpte den och tändstift 100 mil senare!
Ca: 50 mil efter att jag bytt stiften så började hojen gå konstigt!
Det sitter ett 4-1 Yoshimura avgassystem på hojen och jag tror att förgasarna är bestyckade men vet inte säkert!!

Jimmy.F skrev:
Jag köpte hojen i mars.
Det sitter ett 4-1 Yoshimura avgassystem på hojen och jag tror att förgasarna är bestyckade men vet inte säkert!!

Har du köpt likadanna stift? Noga om du köpa andra att du fått rätt hårdhet, annars kan den gå bra ett tag och skit sedan(vet en saab som fick felaktiga stift, de bytta allt som gick att byta, insprutingen kollade /bytte tändingsdetaljer, luftfilter mm, bara felaktiga stift, och det var saabverkstaden själva som bytt på bilen) Det var inget stift som "slog" i el ramlade på backen vid monteringen, så det spruckit i porslinet lite?

Har hojen krånglat i 150mil för dig?? Eftersom du åkt 300 mil, bytte olja direkt o 100 mil senare stiften som började krånga efter 50 mil.

Last edited:
sporTlovEr skrev:
Har du köpt likadanna stift? Noga om du köpa andra att du fått rätt hårdhet, annars kan den gå bra ett tag och skit sedan(vet en saab som fick felaktiga stift, de bytta allt som gick att byta, insprutingen kollade /bytte tändingsdetaljer, luftfilter mm, bara felaktiga stift, och det var saabverkstaden själva som bytt på bilen) Det var inget stift som "slog" i el ramlade på backen vid monteringen, så det spruckit i porslinet lite?

Har hojen krånglat i 150 mil för dig?? Eftersom du åkt 300 mil, bytte olja 100 mil senare o stift 50 mil, efter det.

Hojen har gott felfritt i 250 mil och krånglat mer och mer de senaste 50milen!
Jag fick andra stift men det var på Avamc här i stockholm och dom borde ju veta vilka stift det skall vara!?!

Jimmy.F skrev:
Jag köpte hojen i mars.

Ok, kolla att det inte är en tändkabel som glappar. Drag halvhårt i dem, de ska inte lossna, hmm halvhårt, hur hårt är det? Typ den kraft som krävs för att dra ut en stickkontakt i väggen... :)

Jimmy.F skrev:
Hojen har gott felfritt i 250 mil och krånglat mer och mer de senaste 50milen!
Jag fick andra stift men det var på Avamc här i stockholm och dom borde ju veta vilka stift det skall vara!?!

Skulle nog ändå kolla upp så det är motsvarande hårdhet, tror det finns jämförelsetabeller, de kan ha "missat".

freddexwing skrev:
Ok, kolla att det inte är en tändkabel som glappar. Drag halvhårt i dem, de ska inte lossna, hmm halvhårt, hur hårt är det? Typ den kraft som krävs för att dra ut en stickkontakt i väggen... :)

Tändhattarna sitter gängade i tändkablarna på min hoj.
Låsnade när jag tog bort de gamla stiften!
Men borde inte cykeln gå skit hela tiden om det är fel på kablarna??
Jag är bara elektriker så jag vet inte??

Jimmy.F skrev:
Tändhattarna sitter gängade i tändkablarna på min hoj.
Låsnade när jag tog bort de gamla stiften!
Men borde inte cykeln gå skit hela tiden om det är fel på kablarna??
Jag är bara elektriker så jag vet inte??

Skall jag skruva tillbaka de gamla stiften och se hur den går då??
Är det värt mödan eller skall jag åka och köpa 4 nya igen?? :huvet

Jimmy.F skrev:
Skall jag skruva tillbaka de gamla stiften och se hur den går då??
Är det värt mödan eller skall jag åka och köpa 4 nya igen?? :huvet

Sitt still i båten till Andersbrink kommer!
Då får du svar på alla dina frågor.
Han är guru på Suka.

Dr.Bike skrev:
Sitt still i båten till Andersbrink kommer!
Då får du svar på alla dina frågor.
Han är guru på Suka.
Ingen annan än Andersbrink som vet?? :4skrika

Va? :tomten :D

Du har förmodligen ett gammalt slitet Dynojet-kit installerat där emulsionsrören och trottelnålarna är slitna. Om problemet är värre när hojen är varm så är det med 99% chans att det är slitna förgasardelar. Du kan fixa det temorärt genom att välja en storlek mindre på lågfartsmunstyckena och sänka trottelnålen ett eller två hack. Den permanenta lösningen är att byta emulsionsrör och trottelnålar till original och gå upp i bänk och justera in förgasarna.

Att ha tändningsrelaterade problem enbart vid 4000 är högst osannorlikt. Tändningsproblem yttrar sig mest vid varvtalet där du har mest vrid (högst förbränningstryck), dvs vid runt 7200 varv.

/anders - som prexis nysses (10 minuters sen) sålde sin gamla Pontiac TransSport SE 3.8L - och jag tänker INTE köpa ett Dynojet-kit för de pengarna, va så säkra! :hihi

<edit>Om din stift har surat igen, värm dem körsbärsröda på isolatorn så blir de som nya igen - du behöver inte köpa nya tändstift</edit>

Jimmy.F skrev:
Ingen annan än Andersbrink som vet?? :4skrika

andersbrink skrev:
Va? :tomten :D

Du har förmodligen ett gammalt slitet Dynojet-kit installerat där emulsionsrören och trottelnålarna är slitna. Om problemet är värre när hojen är varm så är det med 99% chans att det är slitna förgasardelar. Du kan fixa det temorärt genom att välja en storlek mindre på lågfartsmunstyckena och sänka trottelnålen ett eller två hack. Den permanenta lösningen är att byta emulsionsrör och trottelnålar till original och gå upp i bänk och justera in förgasarna.

Att ha tändningsrelaterade problem enbart vid 4000 är högst osannorlikt. Tändningsproblem yttrar sig mest vid varvtalet där du har mest vrid (högst förbränningstryck), dvs vid runt 7200 varv.

/anders - som prexis nysses (10 minuters sen) sålde sin gamla Pontiac TransSport SE 3.8L - och jag tänker INTE köpa ett Dynojet-kit för de pengarna, va så säkra! :hihi

<edit>Om din stift har surat igen, värm dem körsbärsröda på isolatorn så blir de som nya igen - du behöver inte köpa nya tändstift</edit>

Tack! :tummenupp
Kändes som om andersbrink skruvat lite förr!! :bow

Jimmy.F skrev:
Tack! :tummenupp
Kändes som om andersbrink skruvat lite förr!! :bow

Han har nog skruvat "nån" liten skruv förr ja...
Och hade INTE trasigt Meccano som liten.

Ett lika funkis tips när vi ändå talar igensurade tändstift:
Låt dem bara ligga.
Det tar nån vecka eller så, men de "gaskar upp sig"

F-n vet vad som händer med sura sttift, förutom att de surar ner sig förståss *skratt* är ju att de verkar få ändrade elektriska egenskaper.
säkert nåt jox med alla kemikalier på isolatorfoten i kombination med soppan...

Nån kemist här?

En akutåtgärd är att dränka dem i startgas och elda på dem så de torkar.

Kanske en ny tråd: Delrenovera dina stift... :hihi

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back