Är det nån idé att investera i fonder nu?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Som det ser ut idag har jag inte ett öre bundet i nånting annat än rena pengar.
Pengar som bara ligger och skräpar utifall att jag skulle behöva köpa BR-lägenhet. Man vet aldrig hur säkert andrahand är även om förstahandskontraktören "lovar" långtidshyre.

Så, fram tills dess kan mina sparpengar lika gärna ligga i fonder om det kan göra nån nytta, i och med att det kan betraktas som långtidssparande.
Vi utgår att de kommer ligga orörda minst ett år. Och vi kan anta att det rör sig om 100 tusen som ska in, för enkelhetens skull om nån vill dema ett exempel.

Jag såg att nån tjomme startade en tråd om rysslandsfonder och lovade guld och Lappland.
Kändes inte som en kanontråd om man inte sökte efter pajkastning.

Jag är dödens dåligt insatt i världsläget vad gäller ekonomi. Brukar säga att jag inte deltar i lågkonjunkturen. :hihi

Utifrån min situation, är det någon idé att pyssla med sånt nu?

Jag köpte lite fonder i höstas, bla ryssland.. som steg 40% tills sist ja kollade förra veckan! Ganska nöjd :D Jag är också väldigt dåligt insatt, men ja gick till banken och frågade om tips! Placerade in en summa i Swedbanks Roburfonder som stigit me ca: 15% sammanlagt! Och som jag fattar det hela så förväntas det fortsätta stiga med åren framöver. Däremot kommer kunniga antagligen säga att du ska ska köpa egna aktier osv, för banken tar avgifter etc för sina fonder. Men är man väldigt dåligt insatt så är det nog mindre risk att köpa fonder från bank. Man ska ha ganska stor koll på ekonomin, vad som påverkar aktier osv innan man börjar trixa med sånt! Fonder kan vara en bra början, där du lär dig med åren och kikar lite. prövar lite placeringar. Sen kanske kan övergå till att trolla me aktier, då jag antar att man kan göra större vinster än förluster.

Men kom ihåg en sak, köp aldrig aktier/fonder för mer än du har råd att förlora!
Man kan aldrig vara säker!

Så om det stiger 40% är det i grund och botten värt 140 000, minus diverse avgifter och skatt på förtjänsten när man säljer? Inget annat hokus pokus som förstör?

Så om det stiger 40% är det i grund och botten värt 140 000, minus diverse avgifter och skatt på förtjänsten när man säljer? Inget annat hokus pokus som förstör?

Ja tills du realiserar det så får du betala 30% på vinsten. Såvida du inte sparar i en kapitalförsäkring. Skulle jag spara iett år låter KF som ett ganska bra alternativ. Inget jobb med deklaration heller.

Varför inte köpa br nu istället om det ändå är det pengarna ska användas till?

Börsen är oerhört volatil (rörlig och orolig) nu och ett år är kortsiktigt sparande. Jag antar att du inte är beredd att förlora något av dina 100k, vilket innebär att du ska vara försiktig. Över tiden går indexfonder bäst samt så är avgifterna lägre. Alltså, aktiv förvaltning lyckas sällan att slå index över tiden. Om du gapar efter mycket kan du mista...

Om du förväntar dig hög avkastning, var även beredd på att det kan gå ner lika mycket.
En kapitalförsäkring är klokt om du räknar med en avkastning på minst 3,5% eftersom du betalar avkastningsskatt som första jan var 1,05% på hela värdet. Läs villkoren noga då många har inlåsningseffekter samt höga uttagsavgifter.

Annars, som anja frågar: Varför inte köpa en br nu? Eller håller du kanske på att spara ihop ytterligare så att det räcker? Om så är fallet, var ännu mer försiktig i ditt risktagande....

My 2 cents...

Ja tills du realiserar det så får du betala 30% på vinsten. Såvida du inte sparar i en kapitalförsäkring. Skulle jag spara iett år låter KF som ett ganska bra alternativ. Inget jobb med deklaration heller.
Du låser hela eller delar av kapitalet i minst ett år. Hos vissa kan du återköpa (göra uttag) under första året men 30% av ett prisbasbelopp (ca 13 000kr) måste finnas kvar under första året. Någon kan även ha lite lägre belopp då minimibelopp ännu inte finns reglerat i Inkomstskattelagen.
Det är mycket på gång inom kapitalförsäkringsområdet där lagstiftarna vill förändra. Kanske till det bättre, men det kan även bli till det sämre.

Last edited:
Nu när vi är inne på indexfonder igen. Tänk också på att det är olika fiffigt i olika lägen med olika sorters indexfonder. Inbland smakar extralåg avgift gott, men inte lika gott när det fort ska säljas.

Du låser hela eller delar av kapitalet i minst ett år. Hos vissa kan du återköpa (göra uttag) under första året men 30% av ett prisbasbelopp (ca 13 000kr) måste finnas kvar under första året. Någon kan även ha lite lägre belopp då minimibelopp ännu inte finns reglerat i Inkomstskattelagen.
Det är mycket på gång inom kapitalförsäkringsområdet där lagstiftarna vill förändra. Kanske till det bättre, men det kan även bli till det sämre.

Hur stor chans är det att lagstiftarna ändrar till det bättre beträffande kapitalförsäkringar? KF marknadsförs ju som "skatteparadis", fast jag förstår inte riktigt grejen för förra året måste det väl ha varit en guldgruva för staten.

Last edited:
Nu när vi är inne på indexfonder igen. Tänk också på att det är olika fiffigt i olika lägen med olika sorters indexfonder. Inbland smakar extralåg avgift gott, men inte lika gott när det fort ska säljas.

Hur stor chans är det att lagstiftarna ändrar till det bättre beträffande kapitalförsäkringar? KF marknadsförs ju som "skatteparadis", fast jag förstår inte riktigt grejen för förra året måste det väl ha varit en guldgruva för staten.
Helt rätt. Breda indexfonder som följer tex den svenskaa börsen kan var värt att kika på.

Det ligger förslag på att avkastningsskatte-systemet även ska tillämpas inom bankväsendet. Något i stil med allemansfonder med årlig skatt på värdet istället för reavinstskatt när man säljer.
Avkastningsskatt ÄR en guldgruva för staten. En regelbunden intäktskälla istället för reavinstskatten som de kan få vänta på i flera år, vilken de endast får som intäkt om personen säljer med vinst.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti