Är det nån idé att överklaga?

akerstrom

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Ingen
Blev tagen för fortkörning utanför Nyköping för ett par veckor sen. Polisen påstod att jag tutat runt i 127km/h på 110-vägen, något som jag självklart nekade till.
Idag fick jag ett beslut av åklagaren där det stod att jag ska böta 1200kr.

Jag vill dock inte acceptera detta, dels för att jag fortfarande har prövotid på mitt körkort så om jag gör minsta lilla sak efter det här blir jag av med lappen.

Vad kan jag säga till mit försvar vid eventuelll rättegång?
Jag tänkte åberopa att polisen antagligen inte gjort någon sikteskontroll och att dem måste ha mätt på bilen innanför mig.

Men finns det nåt mer jag kan skylla på så jag slipper dem här böterna?

Förväxlingsrisk lyssnas på ibland. Det bör dock poliserna ha noterat i protkollet från uppmätningen

Men tönt. Ta ditt straff som en man och ge fan i att slösa skattepengar.

Kör man för fort får man vackert kalkylera med risken att åka fast. Att köra fort och sen ha mage att komma och gnälla som en annan skolflicka är bara för mycket.

Pallar du inte böter, så kör inte för fort! Så enkelt är det.

duckie skrev:
2362590 Men tönt. Ta ditt straff som en man och ge fan i att slösa skattepengar.

Wörd! :tummenupp

Ska du envisas med att kosta skattebetalarna tusentals kronor i rättegångskostnader, trots att du vet att du kört för fort kan du lika gärna sparka sönder en busskur eller något annat.

Vad fan, betala och var glad över att du inte körde bort kortet.

Halogen skrev:
2362620 Det gjorde han ju? :7peta

Nja det gjorde jag faktist inte, men om jag gör en grej till bara minsta lilla så torskar jag kortet.

Sen sluta whina om skattepengar, dem är till för att spenderas. Sen om polisen tycker man är jobbig kanske dem slutar upp med såna dumheter som hastighetsövervakning :rolleyes: Inte så troligt kanske dock.

Men men, det kanske inte är nån idé att bråka? Då kan jag ju lika gärna erkänna direkt.

Orka krångla för 1200 spänn :va Betala, se glad ut, sätt dig ner i solen och sprätt en bärs :tummenupp

akerstrom skrev:
2362640 Nja det gjorde jag faktist inte, men om jag gör en grej till bara minsta lilla så torskar jag kortet.

Sen sluta whina om skattepengar, dem är till för att spenderas. Sen om polisen tycker man är jobbig kanske dem slutar upp med såna dumheter som hastighetsövervakning :rolleyes: Inte så troligt kanske dock.

Men men, det kanske inte är nån idé att bråka? Då kan jag ju lika gärna erkänna direkt.

Jaså man kan torska även med prövotid kvar? Jag trodde det var nolltolerans där.

akerstrom skrev:
2362640 Då kan jag ju lika gärna erkänna direkt.

Ja, har man kört för fort och åker dit är det väl bara att bita i det sura äpplet å erkänna. Visst, man kan ju låta konstaplarna visa videofilmen eller mätningen först om möjligt men att dra det till rättegång och kosta pengar trots att man vet att man gjort fel är slöseri. I mina ögon lika onödigt som att klottra ner en tunnelbanevagn eller sparka sönder en busskur = meningslöst resursslöseri..

Varför gorma om att sluta slösa skattepengarna? Med de skatterna vi har här i landet tycker jag det e helt rätt att utnyttja systemet för att komma undan. Gorma i ngn insändare eller ngt istället om våra s.k. förtroendevalda som fiflar och trixar för att hela tiden komma undan eller slösar våra skattepengar med regeringsflyget i privata ärenden hit och dit.

Husla eller bli huslad.. det e fan gatans lag där ute :tungan

Jag hoppas att ni som tycker att det e töntigt att försöka komma undan och ser det som ett slöseri med skattepengar inte tar emot, om så ens 100 SEK, i betalning för en "tjänst" eller annat jobb som skulle kunna klassas som svartjobb.

Santo skrev:
2362751
Jag hoppas att ni som tycker att det e töntigt att försöka komma undan och ser det som ett slöseri med skattepengar inte tar emot, om så ens 100 SEK, i betalning för en "tjänst" eller annat jobb som skulle kunna klassas som svartjobb.

Fördelen med dubbelmoral är att man kan välja vilken av dem man vill använda. Det är därför jag för tillfället väljer den moral där jag blir mer upprörd över att någon medvetet slösar med skattemedel trots att han vet att han begått en lagöverträdelse än vad jag blir arg över att min granne ger en av tonåringarna på gården 300spänn svart för att denne klipper gräset och hjälper till att måla hans staket.

Nu vill inte jag vara sån men är det inte så att i de flesta fall som man bestrider fortkörning så åker man dit och får utöver de ursprungliga böterna även pynta för rättegångskostnader?

Innebär inte det att vårt desperata moppefjun lägger grundplåten på sin första hoj på sin överklagan istället? Det lär han sig något av....

Chrille skrev:
2362776 Nu vill inte jag vara sån men är det inte så att i de flesta fall som man bestrider fortkörning så åker man dit och får utöver de ursprungliga böterna även pynta för rättegångskostnader?

Nej, det kostar inget att överklaga. Det är bara i civila processer som den ena parten åker på rättegångskostnaderna.

Varför överhuvudtaget gnälla över ett brott du själv valt att begå? Stå ditt kasst och betala istället.

Åfan. Då har jag blivit lurad av en polare som påstod att det var hans bestridande av fortköring som gjorde att förlorade 5-siffrigt belopp en sommar.

Jaja, man lär så länge man lever...

Halogen skrev:
2362647 Jaså man kan torska även med prövotid kvar? Jag trodde det var nolltolerans där.
Enda skillnaden är väl att när vi andra bara behöver låna ut kortet till länsstyrelsen några månader så får den med prövotid inte tillbaka det.. typ.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul