Är det några som kör på Nationaldagen eller hur firar ni?

Jag jobbade och sen köpte jag en motorcykel!

Jag åkte till o från gymet på Nationaldagen. Sen satt jag i solen i trädgården o beundrade alla svenska fanor som sakta svängde mot den knallblå himlen. Det gäller att fånga känslan innan någon beslutar att det är rasism att hissa flaggan.

Vore man konspiratoriskt lagd skulle ju tanken att någon testar beredskapssystemet samt att kommunikation som kräver extern strömtillförsel blir tämligen värdelös kvikt nog, tur man har en gammal hoj som kanske är hyggligt EMP säker :D

View attachment 443786

De enda EMP-säkra hojarna är nog den här typen:

Det jag reagerade på i broschyren däremot var sidan där de äntligen uppmanar oss till att vara vaksamma mot SVT m.fl. och säger "Var vaksam mot falsk information"
Det som skildras i tidningar och på TV är just åsikter och önsketänkande. Problemet är att vi blivit lata och tror att vår media redan är källkritiserad och färdigtuggad åt oss så vi bara behöver svälja. Det är oftast bara när s.k. knaspirationsteorier dyker upp som folk tycker att källkritik behövs. Ändå är det aldrig någon som sysslar med det. oftast är själva argumentet mot en åsikt bara just frågan om någon har gjort källkritik, "I rest my case"

:D ja du med 60 fots tider som jag tror dem tog med kol 14 metoden så var tanken var att jag skulle köra men det blev nog att jag åkte :tummenupp

För några år sen tänkte jag delta med ena trajjan i nåt race men det blev inte av (lång väg hem, kanske behövt nya delar etc). Minns inte vad det var för nån klubb nu men jag skulle säkert haft skitkul. Brukar åka och kika på mc-körningarna när det körs på Kjula. :)

STR3 R | Nina :-)

För några år sen tänkte jag delta med ena trajjan i nåt race men det blev inte av (lång väg hem, kanske behövt nya delar etc). Minns inte vad det var för nån klubb nu men jag skulle säkert haft skitkul. Brukar åka och kika på mc-körningarna när det körs på Kjula. :)

STR3 R | Nina :-)

ja dit har jag funderat på att åka vore kul å få en tid på 402:) i vårgårda är det bara 201m. men du skall absolut prova är så kul och............ frustrerande ibland :D

Låter ju som att nationaldagen använts på ett bra sätt.
(Bättre än mitt, dvs jobba) :)

Skönt det gick bra för medåkaren Iolrazz, tråkig timing så här dags på säsongen :gråta

Kjellper...... oops, tur du inte har anlag för road rage :D

BrooklynS, skaaaaplig runda :tummenupp

Comeback... hyggligt aktiv dag :tummenupp
Vore man konspiratoriskt lagd skulle ju tanken att någon testar beredskapssystemet samt att kommunikation som kräver extern strömtillförsel blir tämligen värdelös kvikt nog, tur man har en gammal hoj som kanske är hyggligt EMP säker :D

View attachment 443786

Det mest intressanta tyckte jag var att mojligheten ringa mobilsamtal i Telias nät dog direkt. Jag kunde inte ringa kollegan i Jonstorp. Men han fick SMS om misslyckat samtalsförsök. Och då försökte han ringa mig. Och det gick inte. Men jag fick SMS om att han försökt ringa mig. Och då skickade jag mitt SMS
Strömavbrott i Höganäs, hur är det i Jonstorp ?
och han svarade
Strömmen har gått i Jonstorp med. Verkar vara hela Kullahalvön.
För andra grannar så med 3 kopplades mobilen till Danmark efter ca 14 timmar och med Telenor efter ca 18 timmar. Men ringa gick inte med Telenor eller 3 heller.
Enligt grannarna.
Det gick inte att ringa med Tele2 mobil heller men det gick att ringa från Helsingborg hit till Tele2 mobil.
Och det gick inte att ringa med fast telefoni heller som en granne har !
Den bärbara datorn fungerade men routern dog när den inte fick 230Volt till den lilla svarta Nätadaptern på 230V vägguttaget. Så internet var ju kört.
Skolorna ville stänga i Höganäs av säkerhetsskäl 7 Juni eftersom de inte kunde ringa räddningstjänsten vid brand. Men kommunen ville att skolorna skulle vara öppna eftersom kommunen inte kunde nå föräldrarna............
Kommunens ide var att vid "kris" skulle man kunna nå invånarna med meddelande över internet.
Men eftersom routrarna dog när 230Volt försvann så gick inte det heller om nu internet fungerade, tveksamt.
Det som förvånade mig mest var att det direkt var omöjligt ringa i telefon.
Och att Telia kopplade mig 21:31 till Telia DK.
Mindre än en timme efter avbrottet 20:38.
Den 7 Juni kom ett sms från kommunen till de kommuninvånare kommunen hade telefon till.
Då hade det gått 15 timmar. Och SMSet talade om vad nästan alla visste.
Strömmen hade gått. Och man jobbade på att lösa det.

Hur når man 112 om man bara kan messa ?
Får hem och läsa på i "Om krisen kommer !"

Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...