Är det någon som vet hur det gick med Öhlins hydrauliska framhjulsdrift?

Man skulle ha det på enduro och äventyrshojar. Användes även på Dakar rallyt om jag inte miss minner mig.
Om jag får gissa så var det inte tillräckligt fördelaktigt för att vara applicerbart, dessutom gav det inga fördelar totalt sett. Mer ofjädrad vikt, mer vikt totalt sett, mer att underhålla, max 20% kraft på framhjulet osv.

En riktig lirare använde det på en R6a med turbo:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?174322-Yamaha-R6-TURBO-AWD/page3

Den störta glädjen skulle man ha när hjulen har grävt ner sig i underlaget, vid långsammare körning i grus eller lera t.ex. I sådan applikation skulle nog en seriemagntiserad likstömsmotor räcka långt. Inte mycket effekt, men en jälka massa vridmoment. En startmotor kanske kan modifieras till att bli drivkälla. Helst skulle den navmonteras i framhjulet. Det skulle kunna bli smutt :)

Googla "Yamaha WR 450 2 TRAC" , finns en del kul klipp på tuben också.

var sugen på en sån en gång i tiden men ekonomin sa ifrån :-(

Kolla från 12.50 så får ni se tvåhjulsdrift in action. #4 AARON med Hondan.

Tvärtom, det tillåts inte av några reglementen. Men har använts utom tävlan på bla gotland grand national. Ingen "vinst" men det förklaras snarare av att förarna passerat sina bäst före datum.

Mats Nilsson totaltrea, Thorleif Hansen vann sin klass med 15 minuters försprång? Det tycker jag är ganska okej...:)

Mats Nilsson ledde hela tävlingen, men fick soppatorsk då man räknat fel på bränsleförbrukningen. På grund av ytterst begränsad testtid i tävlingstempo så hade man helt enkelt inte full koll på den exakta förbrukningen.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026