Är det någon som provat trial?

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Sluta garva! Det är seriöst menat. Läste att bla Leon Haslam körde mycket trial för att öva balansen. Blev lite sugen att testa. Hur svårt är det egentligen? Är det bra träning? Är det KUL?

Har bara testat en kortare stund i samband med en svensexa.
Då tyckte jag att det var riktigt roligt. Är nog ett bra sätt att öva balans på.

...enduro tycker jag fungerar rätt bra att träna balans och hojkontroll med, och då har man en båge som fungerar till lite av det mesta (förutsatt att man väljer något reggat). :)

Det är kanske lite lättare att få möjligheter att träna på riktiga banor med om man inte är lite feg för att traila kan man träna varenda dag i veckan om man ger sig ut på endurospår och crossbanor.
Häromkring är trial helt dött, det kanske är mer fart på't runt stockholmsregionen?

Jag har tankar på att kränga av Husan, mest för att jag är lite less på diverse småskador man drar på sig stup i ett...det är baksidan med det om man börjar ta i lite på allvar i skogen, det går ikull när farten överstiger kompetensen..

/J

Last edited:
Kolla med MC-tiger en trial klubb som ligger ute i Gladökvarn i Hudinge.
vad jag har förstått har dom några "låne trials" som man kan prova på.
jag har varit sugen på att ta kontakt med dom för att prova.
jag tror att det är as kul.

Lycka till

att köpa en 90-tals hoj är inte så dyrt.
är det en 250 man borde ha om man är en fullvuxen karl?

Det är görsköj !
Jag körde några år i min gröna ungdom och lärde mig en hel del på det.
Kostar i stort sett ingenting och man får bra kondition också.

Jag tappade sugen efter att jag ramlat ner för ett stup för mycket och blev lite för skraj för att våga satsa vidare. Men nu så börjar man bli lite sugen på att köpa sig en igen och köra lite gubbserier :tummenupp

Har provat en del trial som teknikträning för enduron och visst fan är det kul men lärotröskeln är hög. När man kör enduro känner man sig som J.Ljungren även om det inte går särskilt fort men när man faller i ett stenröse som verkade skitenkelt känner man sig inte riktigt som A.Raga.....

Det är dock löjligt billigt. En säsongs hobbyåkande kostar vad en helg RR kostar....

kul som fan att köra trial:tummenupp
en sådan cykel skulle man ha när man körde lågfarts delen på uppkörningen:D
jävligt rolig sport att kolla på tv,n speciellt inomhustävlingar,fan vad dom är duktiga:yoparty
RESPECT

Last edited:
Trial

jag har en trial beta 125cc det är svårt att förklara hur det känns att köra men om du ska skaffa någon så ska det vara en 2takt (beta) för 2takt är bra för nybörjare ;) + att det är SKIT KUL :D

Ingen som cyklar då? :va

Det måste ju vara ännu billigare ifall man endast ska träna balans, och lite träning i samma veva.

För det finns väl lika mycket man kan göra med en cykel som man kan med en trialhoj? Tänkte på cyklar åt mtb stuket, cykla på trädstammar i skogen osv

Är det en 250 man borde ha om man är en fullvuxen karl?
Svar: ja, (jag är 12 och har en 125cc den är lite för stor men fungerar :))

jag cyklar Mountainbike :D

Last edited:
Ursäkta om folk tycker detta är ot :Bugar

[YOUTUBE-ID]v3nkzjACUG4[/YOUTUBE-ID]
Men detta måste ju vara ett utmärkt sätt att träna balansen på!

Har åkt en hel del trial och det är skitkul. Bra balansträning, lagom ansträngande och framför allt är det som sagt billigt. En hoj från -02 -03 nånting duger alldeles utmärkt att motionera kroppen på och är inte farligt dyr i inköp.

Det måste ju vara ännu billigare ifall man endast ska träna balans, och lite träning i samma veva.

För det finns väl lika mycket man kan göra med en cykel som man kan med en trialhoj? Tänkte på cyklar åt mtb stuket, cykla på trädstammar i skogen osv

Joakim Stensmo cyklar downhill med. Kom 7:a i Svenska Cupen i år. Då krockade någon tävling där med RR-SM. Nästa år satsar han mera på dh och ska köra för något team/cykeltillverkare där.

Jocke har bl.a berättat att det var ramaskri och folk skulle protesera mot att inte ta ut sina licenser osv för man hade "chockhöjt" deras tävlingslicenser till förra året. Till att nu kosta 300:-/året... Han har säkert mer att berätta om man frågar han. Han hänger mer på cykelforumen än här.

Ok cyklar där verkar ligga på 60.000:- och en som kan vara lagom till motionärer/nybörjare/provapå för runt 10.000:- för en begagnad.

Last edited:

Jag cyklade Trial-cykel för några år sen, sjukt kul, var med i lite tävlingar osv. Provade även Motor-Trial, sjukt roligt det med, men just då funkade cykel bättre för ekonomin.

Hade en lite tidigare variant av denna Monty 221

bike_trial_monty_221_kamel.jpg

Jag har kört cykeltrial tidigare. Det var SKITKUL! Cyklingen fick en helt ny dimension. Att ta sig upp för ett picknickbord, sidohoppa nerför lastkajer, droppa från tak, hoppa mellan stockar och stenar mm gav en unik känsla av åkmässig tillfredsställelse.

Jag har dock aldrig kört MC trial, men kan tänka mig att det här högst annorlunda, men minst lika lärorikt. Många duktiga enduroåkare har en trialbakgrund.

En bild från gamla dar:
vladdetrial.jpg

Jo cykel är hur kul som helst. Någon fin park eller strandpromenad och några likasinnade så blir det hur kul som helst med cykla och mycket skitsnack.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!