Är det någon som känner igen sig?

Nobody skrev:
Ja, jag fick häftet och så var jag erbjuden en knappnål :rolleyes: som jag tacka nej till då jag vuxit från det stadiet sa jag. Snål... bara förnamnet.
Vad gör de för något? satte inte in mig i hemsidan .... Produkter? Tjänster?

Mr K skrev:
Vad gör de för något? satte inte in mig i hemsidan .... Produkter? Tjänster?

Dom håller på med mjukvara för mobiler..

Kollade upp med en polare som är lite insatt i det här med att sno bilder och sånt. Han trodde du kunde få ett par tusen av dom i goodwill men inte mer. Man brukar utgå från vad du hade kunnat tänka ta betalt för den bilden om dom hade frågat dig...

Nobody skrev:

Kollade upp med en polare som är lite insatt i det här med att sno bilder och sånt. Han trodde du kunde få ett par tusen av dom i goodwill men inte mer. Man brukar utgå från vad du hade kunnat tänka ta betalt för den bilden om dom hade frågat dig...

Vadå kunnat?

Han kanske inte hade VELAT vara med.
Klart man måste kunna kräva mera, annars är det ju bara fråga om man får använda nåns bild mot skälig ersättning, får man inte det använder man bilden ändå och betalar samma summa i böter.

Verkar helt sjukt om det skulle vara så

Nobody skrev:

Tror att det blir grymt svårt faktiskt eftersom dom mest består i studenter som bedriver forskning = No cash!

Kollade om du kunde gå upp en nivå till SICS som Mobile är en spinoff ifrån som en projektenhet. Tyvärr kan man läsa där "non-profit research institute...". Låter inte som om det finns mycket pengar där heller, däremot är dom samarbetspartner med tex Ericsson, du kanske kan få en mobil som dom använt inom testning eller något.

Annars tycker jag att en digitalkamera låter skäligt och inte helt omöjligt. Du är ju ändå en utav deras fotografer. ;-) Även om det är en layoutfirma som gjort jobbet, så har du ju "jobbat" för dom....

Mvh Stephenj

Nexor skrev:
Ni är ju inte mer än några år efter i tokholm.... :tungan
Det var mest sidhänvisningen jag informerade om, ser inte att den fanns postad någonstans. Tänkte att andra skulle slippa kolla igenom hela materialet för att hitta bilden. :)

/SSB

GSXR1100R skrev:
Undrar om dom har snott bilden utan tillstånd :confused:

Finns filmen upplagd på nätet så är de väl inte olagligt eller ?
Personen som tagit bilden från filmen kanske tankade filmen från tex dc vilket gör de lite svårt o fråga nån om lov :va

Yes im confused :gnissla
//D

Slappa skrev:
Personen som tagit bilden från filmen kanske tankade filmen från tex dc vilket gör de lite svårt o fråga nån om lov :va

//D

Det är fortfarande copyright på det som ligger på nätet, ingen skillnad mot att du använder tryckta bilder. Tror inte du kan sätta dit någon för personligt bruk men om dom i sin tur använder bilden i ett kommersiellt syfte är det fel.

Och att man tankat ner det från DC, skulle göra det lagligt? Skööönt då är allt jag tankat däriifrån lagligt nu! :rolleyes:

stephenj skrev:
Det är fortfarande copyright på det som ligger på nätet, ingen skillnad mot att du använder tryckta bilder. Tror inte du kan sätta dit någon för personligt bruk men om dom i sin tur använder bilden i ett kommersiellt syfte är det fel.

Och att man tankat ner det från DC, skulle göra det lagligt? Skööönt då är allt jag tankat däriifrån lagligt nu! :rolleyes:

Haha var inte så jag menade, men visst att tanka ner från dc är väl inte direkt lagligt kanske.
//D

Slappa skrev:
Haha var inte så jag menade, men visst att tanka ner från dc är väl inte direkt lagligt kanske.
//D

Nä gissade att du menade att man inte vet vem man ska fråga då, men tyvärr så är det ju så att man inte kan använda något man inte har fått lov att göra i sådana här tillfällen.

Läste du om gubben som fått sin bild på någon korvburk för ca en månad sen. Han fick rätt många miljoner trots att han sålt bilden en gång - fast inte till dom som använde den. Han sålde den till en reklamfirma för en annan kunds räkning och sedan tog någon praktikant den bilden till en annan kund också, det vart dyrt.

Så att man inte vet vem man skulle ha frågat, kanske funkade när man skolkade i högstadiet men inte nu längre :)

Slappa skrev:

//D
bilden är med i en film men oxå som bild (jpg) på hemsidan ... länk till bilden finns i tidigare inlägg ...

fick svar på mailet ......

"Hej,

Kan du inte ringa så får vi prata om saken. Du når mig säkrast på mobilen.

070-000 00 00.

Oskar"

Jag ringde, kom till mobilsvar och bad han ringa tillbaka.

Mr K skrev:
fick svar på mailet ......

"Hej,

Kan du inte ringa så får vi prata om saken. Du når mig säkrast på mobilen.

070-000 00 00.

Oskar"

Jag ringde, kom till mobilsvar och bad han ringa tillbaka.
Ska bli kul och se vad som händer...

Kunde vara värt att kolla om de verkligen är fattiga studenter eller om de har sidoinkomster/spons. Verkar ju onekligen som om det finns finansiell uppbackning, men om inte är det lite elakt att vara alltför hård... även om de så klart skall bli skrämda, inkomster eller inte så är det riktigt fult att sno bilder andra tagit utan att fråga!

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien