Är det någon som har bänkat en CR500?

Oscar.m

Ventil sallad a´la Husaberg nedan...
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Finspång
Hoj
Honda CR500R -99
Som rubriken lyder....
Jag skulle gärna vilja se en kurva med Hk & Nm på en CR 500.
Jag är lite nyfiken för jag köpte en igår... hehe :tummenupp
 
Last edited:
Tackar gpf.

Det sitter SPES pipa & FMF ljuddämpare på den nu.
Är det någon som har några tips tex. bestyckning, tändstift, bästa 2t oljan (blandning) mm. mm.
 

Bifogat

  • pict0002+.jpg
    pict0002+.jpg
    83 KB · Visningar: 541
Last edited:
Räknade ut max.vrid från kurvorna.
röd 78 Nm 5800 156 Nm/l
blå 69 Nm 5900 148 Nm/l
(Troligen är Doma (?) pipan (röd kurva) längre; mer vrid v lägre varv.)
Ingen 4takt 500 som slår dom vridvärdena.
/u
 
Last edited:
SM 570 RR skrev:


SM 570 RR --> Är dina effektsiffror från fabrik eller från dyno?


Bestyckning beror på många faktorer, men jag kör just nu på #175 huvudmunstycke, #60 tomgång och med orginalnål på 4:e spåret. Funderar på att köpa en fetare nål så att hojen drar "mjukare" på mellanregistet med litet gaspåslag. Blir ofta lite ryckigt.
Har höjt portarna ett par millimeter så att den blir snällare på botten och styggare på toppen. :skrämd
Funderar faktiskt på att bänka min för skojs skull.
 
Ja sannolikheten att en sm570 RR har 73 hk låter helt orimlig, jag skulle oxå vilja se en bromsning av en sån hoj.
 
Ecke skrev:
Ja sannolikheten att en sm570 RR har 73 hk låter helt orimlig, jag skulle oxå vilja se en bromsning av en sån hoj.

Varför är det orimligt?
På 600cc 4-t är den siffran inte direkt orimlig tycker jag. (på veven)
KTMs replika ligger väl också runt denna effekt misstänker jag , eller??
 
Men vem bryr sig om effekten på veven!?!?!? Det är vad som hamnar i backen som är viktigt! :fakta (and we're back :rolleyes: )
Veveffekt är ju för fjuniga fjortisar som får stora ögon av fabriksuppgifter mm mm. "Ahhh... baaa faaan... 80 kusar i den här motarden. Går som faaaaen baah.... wheelar på alla växlar och toppar 230km/h... skitball! Sån ska jag ha å slanga ifrån alla med faan... pheettt leen..." *suck*

KTM FR har på bakhjulet ca 68 hk när dom kommer från fabriken.
 
OK, om vi snackar effekt på veven så kanske jag kan gå med på det, men jag antar att det är fabriksuppgifter?
 
Snälla, ingen pajkastning i min tråd... :rolleyes:
Jag ville ju bara ha lite tips...

Jag funderar på boysen (stavfel?) reeds,
för att få en lite jämnare övergång från mellan till högrigister.
Vad tror ni om det?
Funkade riktigt bra på mina förra honda hojar iallafall.

Tackar alla berörda :rock för sina tips & erfarenheter.
 
Last edited:
Höja avgasporten till 180 grader. Fila ner toppen så det blir 1mm squish höjd. Bygga anpassad pipa. Detta biter bättre än att köpa reeds osv.
 
Kolla in denna hemsida:

http://members.tripod.com/sidecase/homepage.htm

Sidan ser ut som fan, riktigt jänke-AOL-stil över den, men det finns en hel del bra information på diskussionsforumet.

Nån här som har provat att montera en större förgasare (40mm) på en CR500 förresten?

Det skall enligt gentlemenen på innan nämnda sida ge 5hk+ på toppen.
 
Framförallt ser det ut som den tvärdör efter effekttoppen. Tror mer på liten duration på överströmningsportarna, men sånt är omöjligt att veta utan att mäta porttiderna på den.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Framförallt ser det ut som den tvärdör efter effekttoppen. Tror mer på liten duration på överströmningsportarna, men sånt är omöjligt att veta utan att mäta porttiderna på den.
/u


Effekten i orörd CR500 kommer som om man vänder upp-och-ner på en hink; direkt, brutalt :skrämd och sen är hinken tom...i med nästa växel osv...
Blev mycket mer körbar när man höjde portarna. :tummenupp
 
Finns en viss charm i det med ;)

Min lillebror konstaterade kort och koncist efter en provtur
"Det var jobbigt att hålla i styret"
 
Oscar.m skrev:
Som rubriken lyder....
Jag skulle gärna vilja se en kurva med Hk & Nm på en CR 500.
Jag är lite nyfiken för jag köpte en igår... hehe :tummenupp
har faktiskt sett ett bromspapper på en cr 500-96 som en känd trimmare i göteborg hade gjort iordning för backtävling,den bromsade 75 häst.han hade oxå ett papper på en yamma 250-99 som bromsade 62 häst,nästan ännu mer imponerande,sen kan man ju undra hur de var att köra?ganska sega i starten kan jag tro.
 
Ante & Lasse: Nån av er som vet vad den har för porttider/duration i orginal ? Avgas, insug o överströmning.
En nyfiken
/u
 
ulf_lundin skrev:
Ante & Lasse: Nån av er som vet vad den har för porttider/duration i orginal ? Avgas, insug o överströmning.
En nyfiken
/u

Inte en aning faktiskt. Det står väl knappast i manualen skulle jag tro och då har jag inte en susning.
Men angående effekten igen; den räcker liksom alltid till. :D :bow
 
LasseR6 skrev:
Inte en aning faktiskt. Det står väl knappast i manualen skulle jag tro och då har jag inte en susning.
Men angående effekten igen; den räcker liksom alltid till. :D :bow
Tänkte kanske nån av er visste porttiderna eftersom ni talade om ändrade såna....:D
Jo, jag tror oxå effekten räcker bra; kanske tom så bra att mer duration är en bakåttrimning som gör den mer lättkörd. 180 gr är lite mycket för en 2takt som ska lämna max effekt v 6-7000 varv.
Men om nån vet nåt om porttider f en 500 cross så vore det kul att veta, tycker
/u
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top