eMule går slött. Det fungerar lite annorlunda mot t ex bittorrent. Några tips är att läsa i genom hjälpen, öppna en port i routern och dirigera eMule till den porten så att du får ett "High ID". Sen är det som så att ju längre tid du är ansluten ju högre upp på prioriteringslistan kommer du. Ju högre upp ju snabbare går det. Det lönar sig med andra ord att att ligga och ladda upp eller ned något längre perioder om du vill få en bra hastighet. Du kan kanske snitta 20-40KB/s om du har lite tur och alla inställningar är optimala om du bara använder programmet korta perioder..
Ha dessutom mer än en fil på nedladdning, det hjälper till att få upp farten. Se till att din uppladdningshastighet inte är för högt ställd gentemot din nedladdningshastighet. Se till att du alltid låter andra ladda ned från dig. Det är många som avbryter din nedladdning om du inte delar med dig i din tur.
Jag använder bara eMule om jag inte kan hitta det jag vill ha någon annanstans. Det är perfekt för lite mer obskyra grejer som undergroundfilm mm.