Är det möjligt att spegla en disk med XP?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Hallå.
Har funderingar på att skaffa större och snabbare disk.
Maskinen andas via XP.

Kan jag köra Norton Ghost på volymen och göra en image bara?

Har för mig att XP inte gillar HW-byte osv... ??

Vissa volymer på jobbet ghostar vi och det gå r ju utmärkt, men de innehåller bara N(eander)T(hal)4 i både fullver. och som small NT.
Nema problema.
Men XP har jag inte testat.

Vill ju slippa allt sjå med det jobb som är nedlagt i kataloger och liknande.

M.v.h

Dr.Bike skrev:
Hallå.
Har funderingar på att skaffa större och snabbare disk.
Maskinen andas via XP.

Kan jag köra Norton Ghost på volymen och göra en image bara?

Har för mig att XP inte gillar HW-byte osv... ??

Vissa volymer på jobbet ghostar vi och det gå r ju utmärkt, men de innehåller bara N(eander)T(hal)4 i både fullver. och som small NT.
Nema problema.

M.v.h

Det finns inga hinder för att skapa en Ghost-image på WinXp. När det gäller HW-byte så är det så att du kan inte göra en ghost och sedan byta ut delar i datorn och sedan tro att den kommer att kunna installera din ghost-image, då har du ju ändrat HAL-filen. Eftersom den är låst på ghosten så kommer du inte att kunna förändra den = går ej att installera. Byter du däremot disk eller när du byter ut din trasiga hårdvara mot samma modell som satt i tidigare så är det inga problem att köra på Ghosten.

(Att "spegla" innebär att du behöver en till hd-controller och en disk till som skapar felsäkerhet i ditt system genom att spegla innehållet på din första disk, detta kräver att båda diskarna är igång samtidigt.)

Dr.Bike skrev:

M.v.h

Byter du bara disk så går det bra, byta HW går ibland, XP är väl mest förlåtande operativet hittills vid HW byte

Mickez77 skrev:
Byter du bara disk så går det bra, byta HW går ibland, XP är väl mest förlåtande operativet hittills vid HW byte

Ok!

Sorry om jag använder fel uttryck. Men det jag vill är alltså att kunna kopiera över hela skiten från nuvarande C: till en ny disk, starta om, sätta den nya till master i bios och sedan bara rocka.

När detta är klart vill jag sen rensa den gamla och ha som extra storage bara.

Har jag fattat rätt att jag kan göra på detta viset?

Dr.Bike skrev:
Ok!

Sorry om jag använder fel uttryck. Men det jag vill är alltså att kunna kopiera över hela skiten från nuvarande C: till en ny disk, starta om, sätta den nya till master i bios och sedan bara rocka.

Du kan helt klart göra så. En grej att tänka på bara (är inte hundra på det då jag aldrig gjort det själv). När du ghostar din gamla disk kommer den skapa en imagefil som är lika stor som din gamla disk och du får en partition på den nya disken som är lika stor som den gamla disken. Givetvis kan du skapa ytterligare en partition på den nya disk för det återstående utrymmet.

Återigen, har aldrig använt just norton ghost så det kanske finns nån funktion för att bara överföra systemet till den gamla disken rakt av, utan att strula med imagefiler och så.

Hoppas det inte blev alltför oklart.

Dr.Bike skrev:
Ok!

precis så vill man göra :tummenupp

fast det är en jumper på disken som man ställer om mellan Master/Slave, troligast är dock att jumpern sitter på CS -Cable Select, anslutningskabeln bestämmer då vilken som är master, står HDD1 eller så printat på kabeln, ev. så får du hoppa in BIOS en gång och bara gå ur med Spara utan att ändra någonting själv då den med automatik känner av storleken på den nya disken i fall den står i AUTO-läge

med CS så sätter du den nya som slave och kör kloningsprogrammet sen byter du bara plats på diskarna och ev. kör BIOS setup ifall den klagar, sen är det bara att rocka :tummenupp

Coola Ola skrev:
Du kan helt klart göra så. En grej att tänka på bara (är inte hundra på det då jag aldrig gjort det själv). När du ghostar din gamla disk kommer den skapa en imagefil som är lika stor som din gamla disk och du får en partition på den nya disken som är lika stor som den gamla disken. Givetvis kan du skapa ytterligare en partition på den nya disk för det återstående utrymmet.

Återigen, har aldrig använt just norton ghost så det kanske finns nån funktion för att bara överföra systemet till den gamla disken rakt av, utan att strula med imagefiler och så.

Hoppas det inte blev alltför oklart.

moderna kloningsprogram brukar fråga eller fixa det automatiskt

Last edited:
1000 tack för era svar!

Nu skall teorin möta praktiken... :hihi en inte ALLTID smärtfri upplevelse!

Dr.Bike skrev:
1000 tack för era svar!

Nu skall teorin möta praktiken... :hihi en inte ALLTID smärtfri upplevelse!

jo teori och praktik brukar vara lite skillnad som bekant :död

bekant med jag ska bara...., så har det gå tt många timmar :gnissla

lycka till :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...