Är det fel med EL vattenpump

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
Tjenare alla glada!!!

sitter inför ett dilerium just nu...Vattenpumps fästena är sönder på min motor och jag och diverse kunniga människor har tittat på mitt motorblock och det ser ju inte bra ut för svetsning.

Så då dök den frågan upp att sätta ditt en Elvattenpump istället,,!! Är nu detta något man KAN,BÖR/KAN INTE,BÖR INTE göra på en hoj??

priset för pumpen ligger ju fanns mycket bättre till än o köpa en ny motor.

Hojen vi snackar om är en CBR-900 92:a

Snälla svara med svar som att det är inga som helst problem att montera en sådan pump så blir jag väldigt VÄLDIGT GLAD!! :):):)

MvH/Abstinens

Inga problem,så länge den har samma kapacitet som originalet.
Bmw har ju numer el-pump på sina bilar,så varför inte?

Inga problem,så länge den har samma kapacitet som originalet.
Bmw har ju numer el-pump på sina bilar,så varför inte?

ok det låter ju kanon,men jag antar att om jag finner en återförsäljare för dessa pumpar(tips är uppskattat) så kan dom kanske ge mig rätt modell baserat på kapacitet,,för det har jag ju ingen aning om...

En elpump ær dock inte alls lika sæker som en mekanisk, men de går ju ..

Hur menar du med lika säker,,den pumpar väl likaväl som en mekanisk,,har även läst på vissa sajter att dom föredrar el pumpar men det kanske är för något speciellt tillfälle.vad vet jag,,,,alt jag vet e att jag e kåt på o köra nu efter 1års uppehåll....

livet suger utan hoj

Helt sant, oljepump vill jag då ha mekanisk! Men för vattnet har man ju tempmätare som ju indirekt visar om vattnet står still, men en trycksensor skulle ju inte skada...

Ok,,låter mer och mer komplicerat men kanske bara för mig,,sen är det ju sådant med inkoppling av allt det här,,hoppas på att min lokala elektriker har ett par timmar över... hehe

Last edited:
Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på din hoj, men man måste väl endå svettsa på någonting där den mekaniska pumpen ska sitta eftersom det är väl där kylvättskan ska in i blocket.. Och då måste det vara lika enkelt/svårt att göra det ordentligt så man får dit den riktiga pumpen.. Eller är jag ute och cycklar.:va

Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på din hoj, men man måste väl endå svettsa på någonting där den mekaniska pumpen ska sitta eftersom det är väl där kylvättskan ska in i blocket.. Och då måste det vara lika enkelt/svårt att göra det ordentligt så man får dit den riktiga pumpen.. Eller är jag ute och cycklar.:va

Jo det är sant men själva nedre fästet för vattenpumpen kommer precis i delningen mellan blocken så det finns ingen svetsare som vill ta sig ann det jobbet,,men att svarva till en "plugg" för och täppa till hålet där drivaxlen från pumpen tittar in är mycket enklare sedan montera en el pump helt enkelt...

så som jag fatta det iallafall..men det lär man ju få se när dom duktiga grabbarna sätter igång...fram tills det så bara säger jag vad dom säger till mig.

Ok,,låter mer och mer komplicerat men kanske bara för mig,,sen är det ju sådant med inkoppling av allt det här,,hoppas på att min lokala elektriker har ett par timmar över... hehe
Dels måste du ju ha den avsäkrad, å går säkringen så har du ju ingen pump längre. Dels måste du ju montera in själva pumpen nånstans. Vars hade du tänkt göra det? Och hur gör du med den gamla pumpen?
Att koppla in elen är det absolut enklaste ;)

Om du har en trycksensor/flødessensor och en blaffig varningslampa tycker jag det ær en okej løsning.. Antar att bmw har det i sina nya bilar

Jarem; En mekanisk pump pajar vældigt sællan. En elpump har en kortare livslængd och en parameter till som gør att den kan sluta funka (ingen strøm)

Dels måste du ju ha den avsäkrad, å går säkringen så har du ju ingen pump längre. Dels måste du ju montera in själva pumpen nånstans. Vars hade du tänkt göra det? Och hur gör du med den gamla pumpen?
Att koppla in elen är det absolut enklaste ;)

får ha ett par säkringar extra i fickan om dom går sönder..pumpen monterar jag på samma ställe där den gamla satt.hur jag gör med gamla pumpen?? den sparar jag i förrådet..hehhe

/Jw

Om du har en trycksensor/flødessensor och en blaffig varningslampa tycker jag det ær en okej løsning.. Antar att bmw har det i sina nya bilar

Jarem; En mekanisk pump pajar vældigt sællan. En elpump har en kortare livslængd och en parameter till som gør att den kan sluta funka (ingen strøm)

jojo alla dessa saker är ju iofs självklara men det är ju ganksa lätta åtgärder i sammanhanget.ingen vill eller kan svetsa mitt block,så det med elpump e väl ändå inte helt värdelöst......men jag tackar för att ni pekar ut dom negativa sidorna,,nu vill jag ha positiva med..

/Jw

Last edited:
får ha ett par säkringar extra i fickan om dom går sönder..pumpen monterar jag på samma ställe där den gamla satt.hur jag gör med gamla pumpen?? den sparar jag i förrådet..hehhe

/Jw

jojo alla dessa saker är ju iofs självklara men det är ju ganksa lätta åtgärder i sammanhanget.ingen vill eller kan svetsa mitt block,så det med elpump e väl ändå inte helt värdelöst......men jag tackar för att ni pekar ut dom negativa sidorna,,nu vill jag ha positiva med..

/Jw

någon som har en susning om en återförsäljare för sådana här prylar då....borde man kunna hitta färdiga rekommenderade kit ju med tanke på allt annat som finns idag. eller??

När lik ändå väckts, största problemet med en elpump på hoj är att generatorna ofta är ganska klent dimensionerad för extrautrustning.

Men jänkedelskedjor tex summit eller craig davis ? har väl pumpar med termostatstyrning (pumpar mer ju varmare det blir) men orkar ditt batteri och generator?

När lik ändå väckts, största problemet med en elpump på hoj är att generatorna ofta är ganska klent dimensionerad för extrautrustning.

Men jänkedelskedjor tex summit eller craig davis ? har väl pumpar med termostatstyrning (pumpar mer ju varmare det blir) men orkar ditt batteri och generator?

Helt sant. jag behåller den mekaniska....
fast rent teoretiskt så borde man spara någon Hk på det.

Problemet med effektförlust är helt sann. En elpump snurrar med samma flöde hela tiden, det flöde som krävs för att kyla. En mekanisk snurrar onödigt fort på höga varv, för att kunna kyla på låga. Pumpens enda uppgift är att förhindra punktkokning. Hade kylkanalerna varit enkla och grova borde det räcka med självcirkulation... Resten av jobbet är kylarens och inte pumpens.

På v8 järnen sparas det en del mätbara hk att byta, men på en hoj med så liten vingarea på impellern så vet jag inte om det gör nån märkbar skillnad.

Det finns möjlig effekt att spara, fram för allt om du sedan ordnar smart styrning utav generatorns laddning av batteri. Gör som vissa sportbilar som kopplar ur ac vid fullgas. Troligen räcker det om generatorn laddar under bromsning och delgas och då har du effekt i överflöd.

Det finns möjlig effekt att spara, fram för allt om du sedan ordnar smart styrning utav generatorns laddning av batteri. Gör som vissa sportbilar som kopplar ur ac vid fullgas. Troligen räcker det om generatorn laddar under bromsning och delgas och då har du effekt i överflöd.

men jag har ju ingen generator....

Jag blev mest nyfiken
hitta en kille i Australien som hade bytt sin mekaniska pump mot en el.

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back