Är det fel att snylta på annans bredband?

Ok att "låna" oskyddat nätverk?

• Antal röstningar
    0

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Säg att jag brukar spendera en del tid på ett ställe utan internetuppkoppling och någon i närheten nu har satt upp ett nätverk med öppen åtkomst, är det fel av mig att utnyttja det?

Well du bryter ju mot lagen om du kopplar upp dig utan att ägarens vetskap, men sen är det ju ner till en fråga om moral

Josef skrev:
Säg att jag brukar spendera en del tid på ett ställe utan internetuppkoppling och någon i närheten nu har satt upp ett nätverk med öppen åtkomst, är det fel av mig att utnyttja det?

Det är ju i lagens mening ett dataintrång.
Skulle du nåla in dig på hans telefonledning för att ringa?
Skulle du läsa hans morgontidning, innan han hämtar den från brevlådan?
Skulle du sno bensin ur hans jeepdunkar och köra på?

Du snyltar ju på en tjänst han betalar för, och tar bandbredd från hans användande.
Ett företag med ett öppet trådlöst nätverk, kanske, men är det en privatperson så skulle jag söka upp personen ifråga, upplysa om dennes dåliga datorsäkerhet och fråga försynt om man kunde få snylta lite.

Jag har snyltat på min granne, då jag lånade en laptop med inbyggt trådlöst, jag visste inte om det till att börja med (jag anslöt TP kabel, men det visade sig att det kortet inte var aktivt), men jag upplyste honom om saken och han blev jättetacksam, numera får jag låna så mycket åtkomst jag vill, men övriga är spärrade

Edit: Om du får låna bandbredd, inga tunga nerladdningar, inget olagligt material, och börjar det gå tungt på nätverket, så är det du som ska stänga ner.

Last edited:
Själv skulle jag göra det. Det kostar inte den andre någonting och han kanske delade ut nätverket med flit. Har du samvetskval så kan du ju fråga..

Fråga vem?
Det är inte direkt så att jag vet vem det är. Är det mitt i stan kan det ju vara lite svårt att veta...

Josef skrev:
Fråga vem?
Det är inte direkt så att jag vet vem det är. Är det mitt i stan kan det ju vara lite svårt att veta...

Vanligtvis kan man ju gissa eller anta vilket närverk man är inne på.
Fråga först tror jag är en bra lösning om du inte vill få ovänner.
Är det som du säger "mitt i stan" på en offentlig plats tycker jag att dom får skylla sig själva.

Josef skrev:
Fråga vem?

Du får sätta upp lappar i alla trappuppgångar i 50 meters radie från dig :)
Eller skita i det.. jag röstade på alt 2, laddar man inte ner mycket så kommer det inte ens att märkas.

I min lägenhet har jag tillgång till mitt egna och tre grannars... de kräver dock en telia login för att komma ut på nätet.. mitt är helt öppet med bostream! Pallar inte sätta lösen då jag dels litar på de i mitt hus och jag har många polare med trådlöst som tar med laptopen ibland

Victor skrev:
Vanligtvis kan man ju gissa eller anta vilket närverk man är inne på.
Fråga först tror jag är en bra lösning om du inte vill få ovänner.
Är det som du säger "mitt i stan" på en offentlig plats tycker jag att dom får skylla sig själva.

Hur kan man lista ut det?
Nätverket heter NETGEAR så det är ingen hjälp...

Skulle mer än gärna betala för mig om jag visste var nätverket fanns men jag kan ju inte gärna gå ut och knacka dörr.
Borde väl helt enkelt låta bli att surfa Sporthoj några timmar om dagen, det vore säkert bara nyttigt, någon som provat? :rolleyes:

Hade någon använt min bandbredd utan min tillåtelse hade jag lackat. Jag behöver all bandbredd jag kan få, så om någon snål jäkel sitter och snyltar och sänker mina hastigheter hade det blivit nackskott...DiReKcT! :machinegu

I princip anser jag att dom får skylla sig själva, men det är ändå fel att snylta och jag skulle inte göra det. Själv kör jag med 256-bitars kryptering så dom får gärna försöka snylta på mig :D

KalleNorton skrev:
Dum fråga, det är självklart inte okej att snylta på andras bredband.

Och som man frågar får man svar :tummenupp nästan hälften verkar tycka det är ok :va

Men visst, jag kan iofs tycka att det är fel att bryta mot lagen öht. Blir bara lite svårt att leva så om man kör hoj...

Krypterar man inte så anser jag iaf att man har öppnat upp sitt nätverk till alla grannar, tar det givetvis som en invit (obs, snart kan man surfa gratis i hela göteborg samt att c$ är oskyddat på de många servrar! :tummenupp )

Jag tycker inte det är ok att snylta på andra.
Sedan att man ska skylla sig själv, nja det tror jag inte riktigt på, den dagen då du glömmer nyckeln i hojen, är det då ok för grannen att ta sig en runda?
Detta skulle passa bra i Kristers moraliska dilemma i P3 :tungan
//Tobbe

Felix skrev:
Krypterar man inte så anser jag iaf att man har öppnat upp sitt nätverk till alla grannar, tar det givetvis som en invit (obs, snart kan man surfa gratis i hela göteborg samt att c$ är oskyddat på de många servrar! :tummenupp )

Åsså finns det sånna som mig som inte vet ett skit om datorer och nätverk, och har således ingen aning om att man kunde kryptera. Nu vet jag det, men jag vet inte hur man gör. Men är man okunnig så får man alltså skylla sig själv?! :dummer

SJälvklart är det okej att snylta!

De som inte kan confa sitt nätverk bättre än så, får skylla sig själva!

Precis, och pensionärer som inte klarar av den nya tekniken ska fan inte ha nån dator alls! Eller? Tycker det är en kall hård värld där ute med noll förståelse för de som inte är teknikfreaks.

campar skrev:
SJälvklart är det okej att snylta! De som inte kan confa sitt nätverk bättre än så, får skylla sig själva!

Jag tycker att det är helt OK (alt.1 -Kör hårt!) :yoparty , så länge du inte gör ngn skada på hans grejer eller begränsar hans bandbredd i allt för stor omfattning.

Jag antar att det är trådlöst nätverk vi pratar om...

Om han/dom är så dumma och inte säkrar det nätet så kan du likaväl utnyttja det.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg