Är det farligt med avgassmällar?

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Varför blir det såna?
Är det farligt?

jag blir lite rädd när det poffar och smäller där bak (dirty associationer undanbedes)

duckie skrev:
2332108 Varför blir det såna?
Är det farligt?
Varför blir det såna?
Icke antänd bensin eller nja avgassystemet kanske inte är tätt och syret som kommer in hjälper till att antända avgaserna..
Är det farligt?
Ignorera problemet, smällarna är helt ofarliga för motorn

Last edited:
Dominator-Rocks skrev:
2332127 Apcoolt ju, brukar gå att bromsa till sig sånna ! :yoparty

Instämmer :D
Häromdagen när jag skulle prova att kicka igång den så blev det en riktig feting som ekade över hela byn, me like! :brinnerup

Issue

Nja avgassmällar brukar ju uppstå när man har ett luftigt avgassystem och felaktig tomgångsblandnig, om du tycker det är obehagligt så justera blandlingen lite eller njut av smällarna.

Missade att trådskaparen var en qvinna, dom fiser ju inte gärna in public :D

Brukar trampa ner två växlar i taget när jag saktar ner bara för att få smälla lite där bak... :hihi :arsele

Smäller vid avslag = ofarligt för din motor.
Smäller vid gaspådrag = farligt för din motor.

duckie skrev:
Är det farligt?

jag blir lite rädd när det poffar och smäller där bak (dirty associationer undanbedes)

andersbrink skrev:
2332851 Smäller vid avslag = ofarligt för din motor.
Smäller vid gaspådrag = farligt för din motor.

Om man tillfälligt trycker in dödarknappen då så bensinen går ut i avgassystemet så det smäller när man släpper på den, e det farligt?

Hardrock Ragge skrev:
2332859 Om man tillfälligt trycker in dödarknappen då så bensinen går ut i avgassystemet så det smäller när man släpper på den, e det farligt?

Har du otur står både avgas och insugsventil öppna när blandingen antänds i avgasröret och du skjuter sönder luftfiltret. Det är väl det värsta som kan hända - förrutom att skjuta sönder den dyra fina kolfiberdämparen.

Hardrock Ragge skrev:
2332859 Om man tillfälligt trycker in dödarknappen då så bensinen går ut i avgassystemet så det smäller när man släpper på den, e det farligt?

Kan spränga din burk om du har "tur"...
Och tjaa, i en extrem situation/maximal otur så KAN det ju baktända inne i förbränningsrummet med någon form av haveri som följd. Kan gå hela vägen ut i luftburken med en fin förgasarbrand som resultat oxå! :tummenupp

Last edited:
duckie skrev:
Är det farligt?

Är det din SV 650 som poffar o smäller är det bara att blocka
PAIR(luftinsprutning för renare avgaser)systemet.

Sätt en plugg i slangen som går från luftburken(billigt)eller köp
ett block off kit(dyrt)ock plocka bort det helt.

Vill du bli av med smällandet på avslag räcker det att göra
ovanstående.Tycker personligen att det låter bättre utan avgas
smällandet på avslag som bara låter"felinställt":tungan

Last edited:
xrperra skrev:
2332911 Är det din SV 650 som poffar o smäller är det bara att blocka
PAIR(luftinsprutning för renare avgaser)systemet.

Sätt en plugg i slangen som går från luftburken(billigt)eller köp
ett block off kit(dyrt)ock plocka bort det helt.

Det blev så efter slip on-montage. Men om ni säger att det inte är farligt så kan jag kanske lära mig att tycka om det!

duckie skrev:
2332924 Det blev så efter slip on-montage. Men om ni säger att det inte är farligt så kan jag kanske lära mig att tycka om det!

Blev precis likadant på min zx9r när jag slängde på ett bolt-on.. nog inget att bry sig om.. ibland får man för sig att den går orent när det smäller.. men vrider man bara på rullen lite så märker man att så var ju inte fallet :yoparty

duckie skrev:
2332924 Det blev så efter slip on-montage. Men om ni säger att det inte är farligt så kan jag kanske lära mig att tycka om det!

Motorer SKA snarka och leva om!
Såga bort insugsrörbiten som sitter i luftfiltret oxå så den snarlar på insug med!
Manligt!!

Men gör det INTE innan du har en bänktid, för den får mer luft och det måste det kompenseras för.
DEN lilla modden räcker det iofs att vrida upp blandningsskruvarna för, men sliponet i sig har säkerligen gjort behovet ännu större av bänkning med följande justeringar.

Vi vill se Duckie Wheela sexigt!

Avgassmällar kan också komma från otätt avgassystem.. Vanligt bla på TL1000 att collectorpackningen är "bränd". Systemet drar då in tjyvluft där och med kraftiga avgassmällar som följd.
Pairventilen skjuter också in luft i avgaserna för att få renare avgaser... Finns en del som påstår att det ska ge lite extra att plugga dem.. men har själv svårt att se varför... Bättre då att vara lite mer miljövänlig och låta den sitta kvar... eller???
Så mitt tipps vid avgassmällar är att kolla först över så du inte har avgasläckage... dvs att röret är tätt från cylle och bakåt...

SENSEI skrev:
2333196
Pairventilen skjuter också in luft i avgaserna för att få renare avgaser... Finns en del som påstår att det ska ge lite extra att plugga dem.. men har själv svårt att se varför... Bättre då att vara lite mer miljövänlig och låta den sitta kvar... eller???

Säkert olika effekt på olika Suzuki men på SV 650 är det
enkelt när du monterat slipon.
Fungerande pair=avgassmällar
Blockad pair=inga avgassmällar

Detta gäller såklart om systemet är tätt i övrigt,annars lär
det väl smälla ändå

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...