Är det farligt för hojen....

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
...att stå i spänn en hel natt?
Vi har packat inför en bandag i morgon och hojarna står fixerade i lastbil med gafflarna nertryckta i spänn. Kan de stå så över natten och ett par timmar i morrn, eller är det skadligt?
Ska jag gå ut och släppa lite på remmarna?

: orolig

I det långa loppet mattar du ut fjädrarna, dock inget som du märker över en natt.

En del cross pojkar är "jätte-rädda" just för att komprimera gaffeln även vid korta transporter. Brukar köpa en special grej man sätter mellan framskärm och däck just för att gaffeln inte ska kunna komprimeras. Hela grejen är att packboxarna ska kunna läcka.

Men jag tycker det är bull-shit.

Vi har packat inför en bandag i morgon och hojarna står fixerade i lastbil med gafflarna nertryckta i spänn. Kan de stå så över natten och ett par timmar i morrn, eller är det skadligt?

Gå ut och släpp lite på dom så sover du bättre, men glöm fan inte att spänna dom imorgon!

Gå och lägg dig och sov gott så du är pigg och utvilad på bandagen imorgon.
Skulle hojen stå nerspänd i ett halvår eller mer kanske det skulle märkas i slutänden men annars tror jag bara att det är överdrivet pjosk

Kan någon förklara varför man skulle kunna skjuta packboxar om gaffeln är komprimerad under en längre tid (läs ett par dagar) vilket en del personer påstår? Jag tror det är en myt. Rätta mig om jag har fel :tungan
Blir det verkligen ett högre oljetryck mot packboxen?

(Att fjädern, rent teoretiskt, skulle kunna mattas är jag med på.)

Jag har haft mina hojar fastspända på släpet över flera nätter utan problem.

Hur gör man med en BMW som har luftfjädring? :confused:

Duckie, ska ni åka lastbil dit!? Det vore manligare att köra hoj dit och hem. Eller visst ja, det var ju bara cheyer som skulle med. Fniss.

Du kan nog ta det helt lugnt. När ktm fraktar sina crossar så står dom fastspännda på typ en brygga med reält tryck på framgaffeln utan några distanser mellan hjulet och skärmen och jag antar att dessa blir fraktade med båt eller lastbil från (österriket?) vilket borde ta mer än en natt :tummenupp

De är lugnt... KTM´s hojar kommer monterad i transportställning med 90% komprimerad framgaffel från fabriken

Jag brukar inte tveka det viktiga är hur man spänner fast den snarare hur hårt

fjädrarna blir knappast matta på den korta tiden. och packboxarna ska inte läcka för det trycket. hur blir det då vid full komprimerad gaffel ex vid platå hopp med cross?? enda jag kan komma på! är att däcket kanske blir lite platt. men de e borta efter 10min körning iaf.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back