Är det en myt att 2-takt sporthojar skär hela tiden?

Aidejonas

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Snart 125cc Sporthoj!
Tja!

Jag funderar snart på att köpa sporthoj då lätt-mc körkort närmar sig. Vill ha antingen en Cagiva mito eller Aprilia RS 125 av självklara skäl hehe ;)

Dock läser jag hela tiden om att dessa skär hela tiden o.s.v vilket är jobbigt att höra. Är det en myt att dessa hojar skär hela tiden trots att man använder rätt olja och bensin, servar regelbundet och byter kolv relativt ofta, samt kör på rätt bestyckning?

Jag har en budget på runt 15.000-18.000 och har hittat lite hojar men dessa har gått runt 2500 mil och blir självklart orolig då man hört så mycket skit!

T.ex den här Aprilia RS 125, ser skit fräsch ut och har ny cylle,cdi,förgasare o.s.v, vågar man köpa när den rullat så långt?

Länk: http://www.blocket.se/vastmanland/Aprilia_RS125_Ny_cylinder_och_kolv_mm_41864871.htm?ca=11&w=3
 
Jag har en praktskuren tvåtaktare. :D Men sköter man service och håller ordning på motorn ska det inte vara någon jättefara, men de är lite känsligare än en modern fyrtaktshoj, det är ju inget att sticka under stolen med.
Och 2400 mil är väl inte långt? :va
Sålänge hojen ser fräsch och väl underhållen ut spelar milen inte någon jättestor roll. Känn på lager och kolla motorn, glappar det inte och verkar motorn okej så kör på det.

Dock, om du ska ha en A1-hoj får du tänka på att gamla tvåtakts125cchojarna ofta har för mycket effekt för det kortet. (Max 11kw)
 
Jag har en praktskuren tvåtaktare. :D Men sköter man service och håller ordning på motorn ska det inte vara någon jättefara, men de är lite känsligare än en modern fyrtaktshoj, det är ju inget att sticka under stolen med.
Och 2400 mil är väl inte långt? :va
Sålänge hojen ser fräsch och väl underhållen ut spelar milen inte någon jättestor roll. Känn på lager och kolla motorn, glappar det inte och verkar motorn okej så kör på det.

Dock, om du ska ha en A1-hoj får du tänka på att gamla tvåtakts125cchojarna ofta har för mycket effekt för det kortet. (Max 11kw)

Tack för svaret, då fick man lite hopp iallafall :) Kommer nog att köpa en redan strypt 11kw och sedan kanske strypa av den :banana
 
Problemen brukar vara:
Folk slarvar med 2-taktsoljan och/eller slarvar med kolvbytena = motorn tröttnar.
 
Ja det är en myt.
De är känsligare än 4t-hojar, men följer man lite enkla regler så håller de utan att skära. De är dessutom lättmekade, lätt att byta kolv för man slipper pilla med kammar osv.

1. Varmkör innan man pressar motorn.
2. Se till att förgasaren är rätt bestyckad.
3. Använd bra olja.
4. Håll kolvbytesintervallerna!

Detta är grundläggande för 2t :)
 
Dom håller bättre en motsvarande fyrtaktare....

Men visst kan dom rasa om man missköter dom, precis som med allt annat.
 
Motorbromsa aldrig... Iaf inte om du saknar separatsmörjning, som man ändå aldrig kan lita på.
 
Hur ofta ska man byta kolv på en tvåtaktare?
Varför ska man det?
Hur ofta ska man byta kolen på en fyrtaktare eller det är samma intervall?
 
Hur ofta ska man byta kolv på en tvåtaktare?
Varför ska man det?
Hur ofta ska man byta kolen på en fyrtaktare eller det är samma intervall?

Beror ju helt på vilken trimningsgrad det är på motorn och hur man kör den.

Min 2t 125:a som har ca 240 literhästar och körs på gata. Jag byter vid 500 mil.
Mätte precis upp 2 kolvar, den ena har gått 300 mil (med 120 literhästar höhö) och den hade knappt synbart slitage. Mätte upp 0,02 mm slitage.
Den andra har gått 5-600 mil med ostrypt motor och den har delvis slitit ut "ränderna" på trycksidan. 0,06 mm slitage. Man ska alltså inte köra längre än så med min hoj.

En 4t 125:a på 15 hk behöver kolven aldrig bytas på. Den lär gå i graven innan kolven är slut.

Man byter kolv eftersom den nöts upp och får för stort spel till cylindern. Det blir då ett slamrande oljud och risken ökar för att kolven spricker. En gissning är också att värmeavledningen från kolv till cylinder blir sämre.

Portarna i cylinderväggarna är det som äter upp kolven på 2t.
 
Tjena! Kändes som du hade koll på läget med slitage osv.
Jag är stolt ägare av en Cagiva Mito -01, och min fråga är; hur många kolvbyten klarar en cylinder? När bör man byta cylinder alltså. Kolven har alltid blivit bytt vid 500 mil!
Väldigt tacksam för svar! :hihi :hej
 
Last edited:
Typ aldrig, däremot kan den behöva honas om och i sämsta fall borras.
 
Typ aldrig, däremot kan den behöva honas om och i sämsta fall borras.

Inte rekommenderat att hona en nicasilcylle, och borrar man om måste man få nytt nicasil i skiten, och det är väl fortfarande ingen i Svedala som gör det så man får skicka till England för det där, blir billigare att köpa ny cylinder i princip.
 
Inte rekommenderat att hona en nicasilcylle, och borrar man om måste man få nytt nicasil i skiten, och det är väl fortfarande ingen i Svedala som gör det så man får skicka till England för det där, blir billigare att köpa ny cylinder i princip.

finns inte nikasilproffsen kvar? var nog ett tag sen men har ett vagt minne av att ja sett eller hört någon reklam om dom..
 
Racingkonsult nicasilerar om cylindrar. Har för mig att det landade på 2000 för min gg 125a.
 
Tjena! Kändes som du hade koll på läget med slitage osv.
Jag är stolt ägare av en Cagiva Mito -01, och min fråga är; hur många kolvbyten klarar en cylinder? När bör man byta cylinder alltså. Kolven har alltid blivit bytt vid 500 mil!
Väldigt tacksam för svar! :hihi :hej

Tjena! Misstänker att det var riktat till mig.
Helt ärligt har jag ingen aning :crash

Min cylinder fick av någon anledning nytt nikasil vid 1100 mil och den är nu inne på tredje kolven (2500 mil) sedan dess och nikasilet ser fortfarande bra ut tycker jag, honingsreporna är kvar :)
 
Tjena! Misstänker att det var riktat till mig.
Helt ärligt har jag ingen aning :crash

Min cylinder fick av någon anledning nytt nikasil vid 1100 mil och den är nu inne på tredje kolven (2500 mil) sedan dess och nikasilet ser fortfarande bra ut tycker jag, honingsreporna är kvar :)

Okej, då har jag en liten uppfattning om att. :) Men hur ser man om man har nikasilcylinder, om man ens kan se det? Eller är det någon som vet om Miton hade det som original 2001? :) :tungan
 
Alla aluminiumcylindrar har i regel nikasilbeläggning i cylinderloppet :)
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top