Är det ekonomiskt bäst att köpa bostad eller att hyra bostad?

Hur blir situationen där du i princip köper grannens bostad bara för att äga den, istälet för att hyra den bostad som du nu bor i, och trivs i.

Menar du att äga en bostad du själv inte bor i? Vet faktiskt inte hur reglerna ser ut kring det. Men jag antar att du då måste hyra ut den bostaden i andra hand för att få in hyran (bolånekostnader och ränta får du ju inte debitera hyresgästen). Det låter oflexibelt eftersom du först måste häva hyreskontraktet och se till att hyresgästen flyttar ut innan du kan sälja. Du kan förvisso hyra ut svart och ta ut mer i hyra, men det medför samtidigt en risk att du blir anmäld, likt någon annan här på SH blev, och får betala tillbaka.

Menar du att äga en bostad du själv inte bor i? Vet faktiskt inte hur reglerna ser ut kring det. Men jag antar att du då måste hyra ut den bostaden i andra hand för att få in hyran (bolånekostnader och ränta får du ju inte debitera hyresgästen). Det låter oflexibelt eftersom du först måste häva hyreskontraktet och se till att hyresgästen flyttar ut innan du kan sälja. Du kan förvisso hyra ut svart och ta ut mer i hyra, men det medför samtidigt en risk att du blir anmäld, likt någon annan här på SH blev, och får betala tillbaka.

Nej. Jag menar att om du har två helt likvärdiga bostäder bredvid varandra, men en av de kan du hyra och den andra köpa.
Ett exempel bara för att kunna tänka rent ekonomiskt, utan att behöva ta hänsyn till läge etc.

Nej. Jag menar att om du har två helt likvärdiga bostäder bredvid varandra, men en av de kan du hyra och den andra köpa.
Ett exempel bara för att kunna tänka rent ekonomiskt, utan att behöva ta hänsyn till läge etc.

Det som bestämmer priset är läget, läget och läget. Men ang. hyresrätt så är det ju utspelat eftersom fri marknadsprissättning inte tillåts.

Men hypotetiskt så funkar det så här men knepigt att få ihop pga det ovan.
Fastighetsägaren önskar avkastning på sitt investerade kapital t ex 8 procent, för det ska vara lönsamt. Då med avdrag för alla kostnader i fastighetskötsel mm.
Fastighetsägaren hyr ut enl dessa premisser.

Köper du bostaden så har man inte dessa ekonomiska avkastningskrav. Därmed utslaget blir det billigare även ifall det rör sig om lånefinansierat. Då hyresvärden önskar högre avkastning än låneräntan.

Men anskaffningskostnaden, vilket är viktig faktor för bostaden handlar alltid om läget.

Det som bestämmer priset är läget, läget och läget. Men ang. hyresrätt så är det ju utspelat eftersom fri marknadsprissättning inte tillåts.

Men hypotetiskt så funkar det så här men knepigt att få ihop pga det ovan.
Fastighetsägaren önskar avkastning på sitt investerade kapital t ex 8 procent, för det ska vara lönsamt. Då med avdrag för alla kostnader i fastighetskötsel mm.
Fastighetsägaren hyr ut enl dessa premisser.

Köper du bostaden så har man inte dessa ekonomiska avkastningskrav. Därmed utslaget blir det billigare även ifall det rör sig om lånefinansierat. Då hyresvärden önskar högre avkastning än låneräntan.

Men anskaffningskostnaden, vilket är viktig faktor för bostaden handlar alltid om läget.

Läget är så klart en betydande faktor när man ska köpa bostad. Hur blir det då om du har två identiska bostäder bredvid varandra där den ena är en kopebostad och den andra en hyresbostad.
Läget på bostäderna är bra. Räcker med det för att kunna se vilket av dessa bostäder man ska bo i för att man ska tjäna på det ekonomiskt. Hyra eller köpa.

Som jag skrev ovan. Det som skiljer är avkastningskravet. Avkastningskravet gör att det blir boendekostnadsmässigt dyrare i hyresrätt. När det gäller denna hypotetiska diskussion

Som jag skrev ovan. Det som skiljer är avkastningskravet. Avkastningskravet gör att det blir boendekostnadsmässigt dyrare i hyresrätt. När det gäller denna hypotetiska diskussion

Är det verkligen så enkelt. Kommunala bostadsbolag har ju hyresrätter på sjukt bra områden och de kostar enbart en spottstyver att hyra. Oftast lika mycket som i sunkigare områden.

Hade vi haft marknadshyror så hade jag förstått ditt resonemang.

Är det verkligen så enkelt. Kommunala bostadsbolag har ju hyresrätter på sjukt bra områden och de kostar enbart en spottstyver att hyra. Oftast lika mycket som i sunkigare områden.

Hade vi haft marknadshyror så hade jag förstått ditt resonemang.

Ja, det är så enkelt o så funkar det.

Regler har satt ur spel det där med marknadshyror vilket har lett till nybyggnation för hyresrätter är mer eller mindre obefintlig. För att det inte är lönsamt. Spelar ingen roll ifall de är kommunala eller i privat ägo.

Drar du in i diskussionen ang. gamla fastigheter och låga hyror så blir det lite som äpplen och päron.
Då får man tänka på att:
Men ang. äldre hyresfastigheter så baseras priset på dessa på vilken avkastning man har. Är den låg så blir priset lågt.

Attraktivt då att konvertera till bostadsrätter och tjäna en slant där marknaden kan bestämma priset.

Ja, det är så enkelt o så funkar det.

Regler har satt ur spel det där med marknadshyror vilket har lett till nybyggnation för hyresrätter är mer eller mindre obefintlig. För att det inte är lönsamt. Spelar ingen roll ifall de är kommunala eller i privat ägo.

Drar du in i diskussionen ang. gamla fastigheter och låga hyror så blir det lite som äpplen och päron.
Då får man tänka på att:
Men ang. äldre hyresfastigheter så baseras priset på dessa på vilken avkastning man har. Är den låg så blir priset lågt.

Attraktivt då att konvertera till bostadsrätter och tjäna en slant där marknaden kan bestämma priset.

Men som privatperson så kanske man lånar till 90% av bostadens pris, då borde väl kalkylen halta något? Sedan utgår du ifrån att bostäder ökar i pris med samma takt som börsen? Har inte börsens uppgång de senaste 50 åren spöat allt annat i värdeökning?

För några veckor sedan skrevs det om en studie som gjorts i det här ämnet...
Det absolut billigaste var
att äga ett radhus (inte bostadsrättsradhus då) el villa...
Sen var att äga sin bostadsrätt...
Sen kom hyreslägenheter...

Men som privatperson så kanske man lånar till 90% av bostadens pris, då borde väl kalkylen halta något? ?

Nej.
Med lån får du dyrare kostnad pga ränta, men du har ändå inget avkastningskrav vilket är högre än räntekostnad.

Sedan utgår du ifrån att bostäder ökar i pris med samma takt som börsen? Har inte börsens uppgång de senaste 50 åren spöat allt annat i värdeökning?

Äpplen och päron.
Värdeökning är aldrig med i en fastighetskalkyl.
Det gäller då insatta kapitalet som man vill ha en avkastning på jmf med obligationer t ex.

Aktier har i grunden samma funktion med utdelning för aktierna. Värdeökning är spekulativ.

De båda är i helt olika riskgrupper. Fastigheter låg risk, aktie hög risk. Dvs ej jämförbara när det gäller kapitalförvaltning.

hehe tycker de är kul att man har börsen som ett argument att bo i hyresrätt hur många här tror seriöst att de har tiden/kunskapen/intresset att förvalta så mycket pengar på börsen.

jag tycker de känns bättre att äga för då ser jag varje månad jag betalar av mitt lån så är de pengar som jag på sätt och vis får de försvinner inte. förutsatt att bostadsmarknaden inte får tok spel och min lägenhet bli värd 50kr men då får jag stå mitt kast och vänta med att sälja.
En hyresrätt försvinner ju garanterat pengarna rakt ner i någon annans ficka.

hehe tycker de är kul att man har börsen som ett argument att bo i hyresrätt hur många här tror seriöst att de har tiden/kunskapen/intresset att förvalta så mycket pengar på börsen.

jag tycker de känns bättre att äga för då ser jag varje månad jag betalar av mitt lån så är de pengar som jag på sätt och vis får de försvinner inte. förutsatt att bostadsmarknaden inte får tok spel och min lägenhet bli värd 50kr men då får jag stå mitt kast och vänta med att sälja.

Du måste ju inte vara en daytrader för att satsa pengar på börsen. Finns väl en massa alternativ som följer börsens index utan att behöva göra ett jota själv.

Att varje månad få ett besked där man ser hur man amorterar är en utopi när man lånat två mille... Snarare ser du på låneavin att du pyntar in 8000:- till banken i räntor varje månad. Däremot har man lite ont i magen när lågkonjuturen knackar på dörren, rätorna höjs, det varslas högt och lågt, etc.

Jag tycker att detta är ett svårt val. Nu bor man för 4-5000:-/mån och trivs. Jobbigt att då plötsligt höja boendekostnaden till 12000:-/mån helt plötsligt. Visst, det genererar förhoppningsvis en vinst en dag, men frågan är när man kan "ta ut" vinsten egentligen? Jag menar, du vill väl knappast ha nåt sunkigare att bo i efter 15 år, och därmed försvinner vinsten in i den nya bostaden. Det är först när man flyttar till något billigare alternativt börjar hyra sin bostad igen som man ser pengarna.

Jag tycker att detta är ett svårt val. Nu bor man för 4-5000:-/mån och trivs. Jobbigt att då plötsligt höja boendekostnaden till 12000:-/mån helt plötsligt. Visst, det genererar förhoppningsvis en vinst en dag, men frågan är när man kan "ta ut" vinsten egentligen? Jag menar, du vill väl knappast ha nåt sunkigare att bo i efter 15 år, och därmed försvinner vinsten in i den nya bostaden. Det är först när man flyttar till något billigare alternativt börjar hyra sin bostad igen som man ser pengarna.

Som tidigare sagts så ska du använda de där 12000 ifall du kommer att trivas bättre, inte att spekulera med.

Eftersom det låter som om vi pratar lägenhet så bör du också ta en ordentlig koll på föreningens ekonomi innan du köper lyan.

Om du trivs bra i din hyresrätt, så kan du väl stanna där ett tag, spara mellanskillnaden och använda de pengarna som insats när du hittat en bostad du verkligen vill köpa?

Kanske är det så att pengarna satsade på börsen är tryggare.
Närmar man sig dåliga tider så kan man ofta sälja av hela sin portfölj på 1 dag. Att sälja sin bostad kan både ta 1 och 2 månader och ibland mycket längre än så också..

Att äga sitt boende tjänar man oftast på på lång sikt. Bara för att priserna på borätter och villor går ner ibland betyder inte att man gör en förlust på att äga sitt boende. Boendet är ingen kortsiktig investering som man gör sig av med bara för att priserna går ner. Om man har den planen när man köper bostad ska man nog bo i hyresrätt istället och investera något annat istället.

För den delen så är det inte alls helt säkert att du får dina aktier sålda om det rasar jättemycket. En del bolag på midcap och smallcap har ju inga köpare över huvudtaget.

Att äga sitt boende tjänar man oftast på på lång sikt. Bara för att priserna på borätter och villor går ner ibland betyder inte att man gör en förlust på att äga sitt boende.
Ja, så är det i många fall.
Idag så är dock visningarna tomma då många säljare fortfarande tror att dom kan sälja för samma pris som grannen som sålde sommaren 2007.

Boendet är ingen kortsiktig investering som man gör sig av med bara för att priserna går ner. Om man har den planen när man köper bostad ska man nog bo i hyresrätt istället och investera något annat istället.
Många har tråkigt nog låtit sig luras av att en inverstering i sin bostad alltid är lönsamt och att de bara kan öka i värde.
Facit visar annat, annars har man inte läst nyheterna de senaste 6 månaderna.

Bostadspriserna kan förstås inte öka hur mycket som helst när befolkningens inkomster inte ökar i samma takt. Efter ett tag så når vi en gräns där ingen har råd att köpa längre och möjliga köpare rasar i antalet. Vi har nu nått den punkten.

För den delen så är det inte alls helt säkert att du får dina aktier sålda om det rasar jättemycket. En del bolag på midcap och smallcap har ju inga köpare över huvudtaget.
Visst är det inte till 100% säkerhet.
Dock så kommer jag till 99% få sålt mina aktier tidigare än vad någon hinner sälja sin bostad till ett förväntat pris.
Så att tro att man kan sälja sin bostad snabbare tyder bara på att hoppet tråkigt nog tar överhand verkligheten.

Last edited:

Ja, ska man bo i en hyresrätt så bör hyran vara så låg som möjligt, ur en ekonomisk synvinkel.

Vi kan som exempel ta en person som har en hyra på 3000kr/mån jämfört med ett lån till en BR på 15000kr/mån.

Personen med en hyra på 3000kr skulle allt kunna placera 12000kr/mån på börsen. Detta kapital är mycket enklare att ta hem och placera tryggt vid tex. osäkra tider.

Så en BR är inte det enda placeringsmöjligheten som finns.

Det mesta har sagts i tråden, men en aspekt på hyresrätter är att det ekonomiska värdet är noll kr. Om du har en sambo kan det leda till diverse juridiska bryderier i förlängningen. Kan vara värt att ha i åtanke.

jag har förstått att jag nog bor i den billiga delen av svergie för jag betalar lika mycket för min br som jag skulle få betala för en hyres.

Men en sak som också känns trist i hyresrätter är ju att om du renoverar gör du hyresvärden en tjänst! hur ofta renoveras hyresrätterna vad finns de för bidrag man kan få om man vill piffa till sin hr.

jag har förstått att jag nog bor i den billiga delen av svergie för jag betalar lika mycket för min br som jag skulle få betala för en hyres.

Men en sak som också känns trist i hyresrätter är ju att om du renoverar gör du hyresvärden en tjänst! hur ofta renoveras hyresrätterna vad finns de för bidrag man kan få om man vill piffa till sin hr.

Vi renoverade hela vår hyresrätt när vi flyttade in bara för att höja trivselfaktorn. Vi fick materialet betalt förutom golven, men arbetet fick man inte ett öre för. Å andra sidan är det småpengar det handlar om för att uppnå en högre trivselgrad.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard