Är det dags för mig att skenförsäkra?

Nicke skrev:
Jag är emot skenförsäkringar men måste rätta HanneZ. En kille på jobbet kör samma deal som IRON MAN och LF vet om att han kör hojen till större del. Han la den och enligt verkstan hade LF:s utsände sagt att "det är han som försäkrar på farsan va?" och den försäkringen gällde - dock med 16000 kr i självrisk. Detta är bara fakta - jag tycker att den som äger och kör också ska stå för försäkringen till 100%.

Precis, det är detta jag har fått höra också. Skulle man köra någon annans hoj så brukar det vara så att självrisken är aningen högre.. eller rättare sagt rätt brutal.
 
Nicke skrev:
Jag är emot skenförsäkringar men måste rätta HanneZ. En kille på jobbet kör samma deal som IRON MAN och LF vet om att han kör hojen till större del. Han la den och enligt verkstan hade LF:s utsände sagt att "det är han som försäkrar på farsan va?" och den försäkringen gällde - dock med 16000 kr i självrisk. Detta är bara fakta - jag tycker att den som äger och kör också ska stå för försäkringen till 100%.

Det där är inte säkert för fem öre, när han har skrotat sin hoj får han veta om det gäller eller inte. Försäkringsbolag är som de är.
 
Man gör ju som man vill när det gäller försäkringar. Men jag själv skulle inte våga "skenförsäkra". Helt lötsligt står man där med klotad hoj och ett försäkringsbolag som har satt sig på tvären.
Köp en hoj du har råd att köpa OCH försäkra!
 
BlueNote skrev:
Precis, det är detta jag har fått höra också. Skulle man köra någon annans hoj så brukar det vara så att självrisken är aningen högre.. eller rättare sagt rätt brutal.

Jepp, om du lånar din pappas hoj så är det så. Men inte om du skenförsäkrar, vad är det som inte går in?
 
kör halvförsäkrad och gnäll inte :fatta!
Då behöver du inte vara orolig vad försbolaget ska säga om ersättning
 
men man för ju över penngar till farssans konto så han betalar den i praktiken så inge ser vart penngarna kom från i början
 
LiCro:
Köp den hoj du har råd med, och då menar jag att önskat försäkringsskydd ska ingå i kalkylen. Har du inte råd med R1 (eller vad du nu vill ha) så köper du inte det.
Köp en lite äldre knarr (min äldsta är från -79, trots att jag har råd med nya knarrar) och kör med den. Den äldre knarren är billig i försäkring och du kanske kan nöja dig med trafik = riktigt billigt på äldre knarrar.
Och det är rätt lajban att åka från nyare värstinghojar med en gammal galt.
Och du slipper vara orolig för vad som händer om du går på näbben. Dvs f-bolaget. Ont gör det vad du än åker på.
Och kosta på lås + kätting som heter duga!
Och en hoj med några år på nacken har mer själ än en ny! (nu får jag säkert på skallen för det men det tar jag)

Om du nu inte kan meka och därför är orolig för att köpa en äldre knarr så kompletterar du med en mekhandbok till knarren och lite verktyg till det mest grundläggande (räkna med det också i kalkylen!). Sen kan du alltid ställa frågor här i mekhörnan. Vi är många som gärna besvarar så gott vi kan. Men sök först, alla "standardfrågor" är redan besvarade 20 ggr. Och sätt tydliga rubriker på trådarna! :fatta!
Svårare jobb kanske du åker på att lämna in men med en måttlig försäkringskostnad så kommer du i alla fall billigt undan. Mellanskillnaden kan du lägga på fler däck och mer soppa = åka massor.
Knarrar från början/mitten av 90-talet går friskt, är rätt billiga att köpa och är fortfarande oftast inte hejdlöst nedgångna (även om såna finns också).

Och det är manligt att stå för sina egna kostnader. :tummenupp
Och det är fjolligt att lämpa över räkningen på andra hojåkare.
 
LiCrO skrev:
Är nitton fyller tjugo om en månad och drömmer om att ha en nyare cykel....<snip>

Gör så här. Strunta i allt snack om "skenförsäkring". Jag tvivlar på att den termen existerar i t ex TSL. Leta rätt på det bästa försäkringsalternativet för dig och din familj. Acceptera och följ regler och avtal. Om du får en förmånlig ersättning av F-bolaget vid t ex en crash, så ska du inte ha dåligt samvete för det utan vara glad att du valt en bra produkt. Om det står att familjens hund får köra MC'n så är det inte ditt fel och framförallt inte ditt ansvar att välja bort denna produkt. Om folk irriterar sig på dig och ditt val av försäkring, så be dem kontakta försäkringsbolaget som säljer produkterna.


:corn
 
Robban_C skrev:
LiCro:
Köp den hoj du har råd med, och då menar jag att önskat försäkringsskydd ska ingå i kalkylen. Har du inte råd med R1 (eller vad du nu vill ha) så köper du inte det.
Köp en lite äldre knarr (min äldsta är från -79, trots att jag har råd med nya knarrar) och kör med den. Den äldre knarren är billig i försäkring och du kanske kan nöja dig med trafik = riktigt billigt på äldre knarrar.
Och det är rätt lajban att åka från nyare värstinghojar med en gammal galt.
Och du slipper vara orolig för vad som händer om du går på näbben. Dvs f-bolaget. Ont gör det vad du än åker på.
Och kosta på lås + kätting som heter duga!
Och en hoj med några år på nacken har mer själ än en ny! (nu får jag säkert på skallen för det men det tar jag)

Om du nu inte kan meka och därför är orolig för att köpa en äldre knarr så kompletterar du med en mekhandbok till knarren och lite verktyg till det mest grundläggande (räkna med det också i kalkylen!). Sen kan du alltid ställa frågor här i mekhörnan. Vi är många som gärna besvarar så gott vi kan. Men sök först, alla "standardfrågor" är redan besvarade 20 ggr. Och sätt tydliga rubriker på trådarna! :fatta!
Svårare jobb kanske du åker på att lämna in men med en måttlig försäkringskostnad så kommer du i alla fall billigt undan. Mellanskillnaden kan du lägga på fler däck och mer soppa = åka massor.
Knarrar från början/mitten av 90-talet går friskt, är rätt billiga att köpa och är fortfarande oftast inte hejdlöst nedgångna (även om såna finns också).

Och det är manligt att stå för sina egna kostnader. :tummenupp
Och det är fjolligt att lämpa över räkningen på andra hojåkare.


jag ska köpa mig en lite större hoj än min lilla 125:a till hösten, blir nog en lite äldre hej, typ CBR/ninja/gsxr... i 35k kr klassen.
jag har iaf ingen större lust o betala 10 000kr/år för en hej som kostar 30 000...blir nog skenförsäkring för min del, eller halvförsäkring.

min nuvarande hoj hade kostat 11000kr/hel/helår...och hojens värde ligger på Ca. 20 000, vafan tror ni att man gör...inte fan försäkrar man den på mig själv!

De ja vill säga är att jag förstår dom som skenförsäkrar...

PS. jag kör som en kärring tills jag haft kortet i 2 år...ska inte hända några olyckor! (kan hända ändå, ja vet)
 
LÅT BLI å skenförsäkra du får inte ut ett öre från F-B vid olycka, F-B är ben hårda på att kontrollera MC olyckor/stölder/osv

plus att det skulle inte förvåna mig om sånna grejer gör att för oss under 24 blir lidande av högre premier pga sådana tomtar som skenförsäkrar sin hoj/bil å kvaddar i farmors namn eller liknande...
 
Last edited:
Skit i att försäkra istället. Du lär inte få ut några pengar i alla fall. Då är det väl onödigt att betala in en massa till försäkringsbolaget. Sup upp de pengarna istället! :tummenupp

weeeiii skrev:
min nuvarande hoj hade kostat 11000kr/hel/helår...och hojens värde ligger på Ca. 20 000, vafan tror ni att man gör...inte fan försäkrar man den på mig själv!

De ja vill säga är att jag förstår dom som skenförsäkrar...

PS. jag kör som en kärring tills jag haft kortet i 2 år...ska inte hända några olyckor! (kan hända ändå, ja vet)
 
Min SV 650 är försäkrad på min mor. När försäkringen skulle tecknas så berättade vi för försäkringsbolaget att även jag skulle köra den.

Fick då en allmän försäkring alltså ingen 40+ eller tjej. Alltså ingen skenförsäkring och ingen skyhög försäkring heller.


Hur bra som helst :yoparty
 
Hmm.....

Om hojjen är kontant betald med kvittot i din fars namn.... och om motorcyckeln är försäkrad osv... i din fars namn.
DÅ ÄR DET DIN FARS MOTORCYCKEL!!! :huvet

Det finns en rad olika varianter på försäkringar...där bara ägaren får köra motorcyckeln för att Vagnskadan ska gälla...eller 10000:- mer i SR om nån annan än ägaren krashar osv....

Om din far nu "råkar" låna ut sin MC till dig och du krashar så är det försäkringsbolagets sak att försöka bevisa att du är den verkliga ägaren... :fakta
 
wdac skrev:
LÅT BLI å skenförsäkra du får inte ut ett öre från F-B vid olycka, F-B är ben hårda på att kontrollera MC olyckor/stölder/osv

plus att det skulle inte förvåna mig om sånna grejer gör att för oss under 24 blir lidande av högre premier pga sådana tomtar som skenförsäkrar sin hoj/bil å kvaddar i farmors namn eller liknande...

OM De nu kan bevisa att det är en skenförsäkring!
 
Hur ofta kör hon den?

Ljungqvist skrev:
Min SV 650 är försäkrad på min mor. När försäkringen skulle tecknas så berättade vi för försäkringsbolaget att även jag skulle köra den.
 
Jag vet att de kan gå ganska långt i tveksamma fall (t.ex. sporthoj på morsan/farsan). De kan t.ex. fråga era grannar om vem som brukar köra hojen.

Det blir nog jävligt jobbigt den dag du ev. ligger skadad i diket. Då måste det ljugas ordentligt samt att det förhoppningsvis inte finns vittnen som sett dig köra hojen osv.

Kostet78 skrev:
OM De nu kan bevisa att det är en skenförsäkring!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top