Är det dags att börja betala för att använda luftpumpen på bensinstationerna?

• Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date
Jag tänkte sova när jag är död. Det blir ju typ gratis då.

Man får en cykelpump och en digital lufttrycksmätare på Biltema för 150.- :tummenupp

Köpte en sån. Den gillade inte att jag fyllde på (ökade från 2 till 2.5) alla fyra däcken på bilen i en följd, sen dess låter den konstigt och glappar som om något smälte i processen. Sen är det lite bök att den går på 12 V, måste jaga bilnycklar, sätta i tändning etc, en billig HÅLLBAR pump som går på 220 hade varit bättre

Har aldrig haft problem med att hitta luft på mackar där jag bott... Ja, de obemannade oräknade då. Däremot är jag lite fundersam över hur väl trycket stämmer överens med verkligheten.
(Jag har bott i Kalmar, Karlskrona, Vimmerby och Enköping så bara småstäder)

Köpte en sån. Den gillade inte att jag fyllde på (ökade från 2 till 2.5) alla fyra däcken på bilen i en följd, sen dess låter den konstigt och glappar som om något smälte i processen. Sen är det lite bök att den går på 12 V, måste jaga bilnycklar, sätta i tändning etc, en billig HÅLLBAR pump som går på 220 hade varit bättre

Har precis samma erfarenhet av den modellen. Ska nog mer ses som en nödpump man har i bilen. Även om de där varianterna är rätt små så är det definitivt inget jag skulle vilja släpa runt på hojen för jämnan - särskilt inte när de funkar så dåligt. Då tror jag nog mer på idén att ha något rejälare i garaget, som du är inne på, men det löser ju inte problemet när man behöver fylla upp luft när man inte är hemma.

Jag kan relatera till ditt problem. Löste det med en liten biltemakompressor. Lätt värt den lilla peng för att slippa krångla med det efter man fått på sig alla kläder å sen stå i kö för något som ändå är trasigt. Att den sen kan användas till så mycket annat också gör det ju bara mer värt.

Går ändå inte att lita på deras luftklockor polarna fyllde på 2.2bar enligt deras mätare och när vi testade hemma va det över 3bar i hjulen.....

Har aldrig haft problem med att hitta luft på mackar där jag bott... Ja, de obemannade oräknade då. Däremot är jag lite fundersam över hur väl trycket stämmer överens med verkligheten.
(Jag har bott i Kalmar, Karlskrona, Vimmerby och Enköping så bara småstäder)

Ja, det känns som att så fort man kommer utanför stan blir det lättare att hitta "riktiga" mackar med luft.

Om tryckmätaren stämmer har inte så stor betydelse för mig numera då jag har sensorer i däcken som visar däcktrycket (temperaturkompenserat) i färddatorn, utan det blir mer att jag kanske vet att jag skall fylla på 0,1 fram och 0,2 bak, men inte ens det duger ju pumparnas tryckmätare till ibland. Inte ovanligt att mätarnålen pekar dit den vill beroende på hur man vinklar mätaren.

En del tar in sina tankar för att idioter snor de, inget är konstigt med det. Shell i Katrineholm har en bra station att fylla luft,,,, knappar in sitt tryck, börja fylla och ett pip talar om när det är klart.
Ett typiskt i-lands problem att detta skulle vara ett problem.

En del tar in sina tankar för att idioter snor de, inget är konstigt med det. Shell i Katrineholm har en bra station att fylla luft,,,, knappar in sitt tryck, börja fylla och ett pip talar om när det är klart.
Ett typiskt i-lands problem att detta skulle vara ett problem.

Hade fler mackar haft den typen av pump hade det nog löst en stor del av problemet. Har noterat att de verkar vara rätt vanliga i Stockholmstrakten. I Göteborgsområdet känner jag bara till en mack (Shell Landvetter) som har den modellen och just den var trasig igår så det resulterade i att den bara släppte ut en massa luft.

Jag upplever ett liknande problem som dig CFr, förut kunde man alltid lita på att bensinmackarna verkligen hade välfungerande luftpumpar som man bara behövde ställa sig vid pumpskåpet och börja fylla på luft, idag får man ens vara glad om de har en fungerande papperskorg.

Upplever att det finns 2 typer:
Antingen den alltmer vanliga autopumpen som nu brukar ha ett tvivelaktigt munstycke som ej fastar på en ventil samt att det då och då är så att man måste gå in och hämta munstycket (vilket känns fånigt).
Eller den "äldre" pumpen som man lyfter till sitt fordon, där oftast den skumma utformningen av pumpmunstycket sabbar chanserna att fylla på luft i ett motorcykelhjul, lyckas man ändå trixa dit den brukar de var så uselt inställda att de enbart klarar av att fylla i ett halvt bar så att man måste ladda om och om igen.

Bensinmackarna verkar mer och mer enbart förvandlas till mataffärer, i framtiden får man väl vända sig någon annanstans för att tanka och fylla på luft (kanske som i en hel del afrikanska länder där alla går runt med plastflaskor med bensin plus att folk här då också börjar gå runt med luftpumpar)

Det brukar sägas att utveckling är bra, men utveckling av bensinmackar är riktigt usel.

Problemet med slangvarianten är att många tror att slangen är töjbar och drar den tills skiten går av.
Problemet med luftklockan är att många tycker det är bra att plocka med den och sälja för några tusenlappar.
Problemet med maten är att det är enda sättet att gå runt, vilket många inte gör och därför har fått slå igen( där av alla automatpumpar och Time butiker).
Problemet med lönsamheten är butikernas marginal på bensinen.
Det var inte bättre förr men fan så mycket roligare för oss som jobbar i branschen.

Problemet med slangvarianten är att många tror att slangen är töjbar och drar den tills skiten går av.
Problemet med luftklockan är att många tycker det är bra att plocka med den och sälja för några tusenlappar.
Problemet med maten är att det är enda sättet att gå runt, vilket många inte gör och därför har fått slå igen( där av alla automatpumpar och Time butiker).
Problemet med lönsamheten är butikernas marginal på bensinen.
Det var inte bättre förr men fan så mycket roligare för oss som jobbar i branschen.

Ja, det känns ju rätt dumt att bensinstationerna skall ha så svårt att gå runt på det som borde vara deras kärnverksamhet - att tillhandahålla de tjänster och produkter som behövs för att hålla våra fordon rullande. Kan det vara så att höjda skatter på bränsle under årens lopp gjort att man tvingats sänka sina marginaler och ägna sig åt korv m.m. istället?

Nej, det är inte skatternas fel att handlarna har det svårt att gå runt.
Sen har vi ju OKQ8 som fortsatt att jobba med just bilprodukter och verkar få det att fungera hyggligt.

Sen är det ganska roligt det här med att pumpa däck, är förmodligen den grejen folk är absolut mest noggranna med. Kollas mer lufttryck än olja, däckmönster osv:) många kunder kollar däcktrycket minst en gång i veckan, men olja gör ju verkstaden en gång om året:)

Vad håller ni på med där nere på västkusten? Mackar där man får panta för att fylla luft? Aldrig sett eller råkat ut för här i kungliga hufvudstaden.

Vad håller ni på med där nere på västkusten? Mackar där man får panta för att fylla luft? Aldrig sett eller råkat ut för här i kungliga hufvudstaden.

Kanske har det slumpat sig så att mackar i Stockholmstrakten börjat använda de där automatiska pumparna som lösning på problemet med stölder och sen har andra mackar i området tagit efter. I Göteborg har motsvarande spridning av lösning på problemet skett, men med pantsystemet istället. Resultatet: i Göteborg kan man knappt fylla på luft någonstans utan att lämna körkortet i pant. I Stockholm finns de automatiska pumparna på många ställen. På landsbygden funkar det som det alltid har gjort (bortsett från att många mackar slagit igen) för där har man inte samma problem med stölder och vandalisering. Bara en teori...

Mej veteligt bjuder inga bensinstationer på bensinen om jag bara tankar en liter (men det är ju så lite ju....).
Inte heller bjuder de på spolarvätskan de har brevid soppapumparna.
Att komprimera luft är inte gratis så jag skulle inte knorra för mycket om de ville ha några spänn för det..

Eller så har man täta däck.. har inte pumpat mina däck på 2 år.. dom håller trycket. Bil och mc.

Gah! Betala för luftpumpen!!111 Då får dom ta mig fan sänka priset på kaffet och allt annat som är 10-20% dyrare än i vanliga handeln!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra