Är det CDI-boxen eller är det ventilspelet som är felet för start? Kaw. GPX 600R -88

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Hoj
GSXR-1000 K6
Har en Kawasaki 600r -88
Har dessvärre inte gett upp hoppet ännu! Vill gärna hitta felet i år (2013 snart)...
Var ute och testa nu mitt i snön!
Följande har hänt. I sommras införskaffades en ny CDIbox (IC Ignition). Med den gammla boxen var hojen extremt svårstatad gick den igång kunde den gå i 1minut och sedan tvär dö.
Nya boxen (köpt beg. på skrot men skulle funka). Denna boxen var hela felet till en början trodde jag! Hojen starta direkt och jag körde en kortare sträcka stängde av och starta.
Dock visade det sig ganska snart att felet var ganska likt den gammla boxen. Efter att ha kört något längre säg 10minuter och sen stängde av, så var det omöjligt att få igång den igen.

När jag idag 2012-12-25 var ute och starta så gick den som vanligt igång nästan direkt (kall motor). Dog någon gång kanske pga. miss med chocken, men starta genast igen!
Kör den en stund och stängde sedan av. Gick ej att få igång igen! Gick in tog lite kaffe och kaka, ut igen och vips starta som en gud.

Kände på motorn som fortfarande var lite småvarm (0:gradigt ute).

Hojen har gått väldigt långt! 6000mil tror jag. Ventilspelet behöver nog justeras (ej gjorts på länge vad jag vet).

Tror ni felet är CDI boxen igen, eller Ventilspelet eller något helt annat?
Hojen går som en gud när den väl startat! Kan tycka tomgången vandra iväg något (2000v istället för normala 1000) men kanske inte var 100% varm körd.

Tacksam för allt! PS: enl. Bike trollhättan har jag fel siffror på min CDI box, men hojen har ju fungerat tidigare samt den nya boxen jag tillsslut köpte har samma siffror som den gamla.

Bifogat

• IMG_8094.jpg
    IMG_8094.jpg
    238.4 KB · Visningar: 255
Har du mätt upp ventilspelet? Går den bra i övrigt har jag svårt för att tro att detta ställer till det, men mät iaf!
Siffrorna kan ändras vid t.ex. nummerändringar.

Jag skulle nog göra en generell genomgång nu i vinter och kolla att allt är som det ska med tanke på att den ändå gått 6000 mil nu. Med andra ord kolla ventilspel, kolla förgasare, osv.

Jo det börjar ju luta åt det hållet, men känner lite att jag inte vill lägga ner så mycket jobb och tid på ventilspelet och sen slutar det ändå med att den inte går som den skall pga. t.ex. CDI-boxen eller något annat elektriskt, som jag tycker det verkar luta åt =/ så himla märkligt att den går perfekt bara den är igång =/ När man försöker starta den och den inte funkar så tänder den inte till utan det är som att veva med nyckeln och ha dödaren i.

En liten obetydlig brytare som ställer till mer bekymmer än de mesta på gamla motorcyklar sitter på högra styrhalvan/i gashandtagshållaren, nämligen "dödaren".
Den behöver säkert smörjas upp och "motioneras", inte alls ovanligt med "random" funktion på den brytaren.

Förgasare som stått med gammal soppa i brukar inte hellar fungera som dom borde, lite "InsprutningsRengöring" vid några tankningar brukar också vara lite av "QuickFix" för trilskande Mc.

Gott Nytt År föresten.

/KentW

Ger den gnista när den inte startar? Går den igång på startgas? Är den sur eller torr på stiften när den vägrar? Känns ju ganska otroligt att det skulle vara ventilspelet som är fel då den fungerar fint när den är kall.

När kollade du ventilspel senast på den? Det är 1200-milsintervall på den modellen som absolut måste följas. Man får justera ventilerna varje gång och kollar man inte ventilspelet kommer problem som ett brev på posten till den modellen.
Att den startar kall, men inte varm kan mycket väl vara för litet ventilspel eftersom ventilspelet blir mindre när den är varm och då blir det inte tillräcklig kompression för att den ska starta.
Min GPZ startade visserligen kall men inte varm när jag hade problem med CDI-boxen, men då gick den på två cylindrar ganska ofta också och misstände.

Jag hade nog börjat med ett komp. test.
När min ZXR hade gått runt 6k så ville den plötsligt inte starta, jag bytte tändstift, bränslefilter mm, var även inne på CDI box. Visade sig vara ett par insugsventiler som var nere på 0-spel. Då hade jag bara kört ca 500 mil sen justering. Så har dom väl börjat gå ner sig så går det fort. jag fick bytta insugsventiler då det inte fanns tunnare schims att köpa.

TACK!! Är mer än tacksam över era SVAR!! Jag gör en total genomgång av den! Har bla. ett nytt luftfilter som jag inte lyckats hitta plats för ännu (hittar nog dess göma då jag river hojen). Servicen har varit dålig, då det inte körts mycket med den. *Känns skönt att slippa tänka på CDI boxen mer! Är riktigt trött på den. Att det skulle vara dödan som spökar har jag lite svårt att tro, jag har tryckt den fram och tillbaka då den vägrat starta, men inte ett ljud till tändning, dessuom fungerar den bra när hojen väl är igång. Den borde dött lite hur som om den glappa. Även testat dess funktion då Mc:n startat osv.

Vad bör jag göra för stor service? (tänker på inhandlig av material) Hade tänkt (oljefilter, luftfilter, Olja). Rek. tändstift? något annat, som kan tänkas behövas? Är det specialnyckel för tändstiften tro? Funkar min vän Biltema?
Tack på förhand

Biltema funkar.

Nu vet ju jag inte hur ventilmekanismen är på din, men är det DOHC så lär det vara shimsade ventiler, då är det minsann lite jobbigare att justera än när det är ställskruvar.

Men det låter precis som ventilspelet är för litet, och när hojen blir varm så står nån/några ventiler lite öppna, därför stannar motorn/får du inte igång den.

Har hänt mig en gång på enduron, kändes rätt snopet när man var mitt ute i skogen och hojen inte gick igång.

TACK!! Är mer än tacksam över era SVAR!! Jag gör en total genomgång av den! Har bla. ett nytt luftfilter som jag inte lyckats hitta plats för ännu (hittar nog dess göma då jag river hojen). Servicen har varit dålig, då det inte körts mycket med den. *Känns skönt att slippa tänka på CDI boxen mer! Är riktigt trött på den. Att det skulle vara dödan som spökar har jag lite svårt att tro, jag har tryckt den fram och tillbaka då den vägrat starta, men inte ett ljud till tändning, dessuom fungerar den bra när hojen väl är igång. Den borde dött lite hur som om den glappa. Även testat dess funktion då Mc:n startat osv.

Vad bör jag göra för stor service? (tänker på inhandlig av material) Hade tänkt (oljefilter, luftfilter, Olja). Rek. tändstift? något annat, som kan tänkas behövas? Är det specialnyckel för tändstiften tro? Funkar min vän Biltema?
Tack på förhand

Lyft på sadeln, kolla i verktygslådan och se om du har originalverktygen kvar, där finns en utmärkt tändstiftsnyckel :tummenupp Har för mig att man behöver en rätt lång och smal tändstiftnyckel om du inte har originalverktygen kvar, precis innan du skruvar av tändstiften, dammsug i hålen då det kan ligga grus där och det vill man inte få ner i cylindrarna. När du är igång kan du kolla tändhattarna och samtidigt tändkablarna samt gnistan på varje stift. Nytt batteri kanske? gör rent bensinkranen, det är inte alls svårt. Kolla tankens avluftningsslang att den sitter rätt och att det inte är något stopp i den.

När hojen inte går igång, drar den runt på startmotorn eller är den tvärdöd??

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP