Är det att fuska?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Om man ställer av när man inte kör och på när man väl ska köra och då bara betalar helförsäkring för de dagar man kör och använder hojen medans man bara betalar garageförsäkring medans den står mån-fred - är det att fuksa då?

Varför ska jag betala ett skydd för om jag trillar på en torsdag jag inte använder hojen? Bara så att bolaget ska få råd till de som trillar den dan?

Antagligen kommer jag göra så här detta året.

2Late skrev:
För mycket byråkrati för bolagen. I så fall kommer garageförsäkringen att gå upp i samma pengar som hel sådan. Det är ju inte bara försäkringen, utan även vägverket osv. som skall ha hojen på eller av.

jag har funderat lite på det där...

hur gör du/ni när ni ställer av/på era hojar? gör ni det via

1: Telefon
2: Fax
3: Brev
4: Internet (om det är möjligt)

Finns det fler sätt ?
lite jobbigt om man ska skriva i reg. beviset o skicka in det så fort man ska ställa av/på

Åtminstone här i landet så måste ståförsäkringen vara på MINST 30 dagar i ett sträck, annars kan du inte ställa den på ståförsäkring.

Lokke skrev:
Åtminstone här i landet så måste ståförsäkringen vara på MINST 30 dagar i ett sträck, annars kan du inte ställa den på ståförsäkring.

Nope, har under hela sommaren ställt av och på!!
Ställt på den på lördag och stält av den på söndag!
Gå bara in på vv.se så är det fixat på 1 minut!

En jäkla massa papper från försäkringsbolaget bara, för att inte tala om alla skattemärken jag har liggandes!!
Billigt blev det i alal fall!!

Det är inte fusk. Jag vart uppmanad av mitt försäkringsbolag att göra så. :tummenupp

Mavve skrev:
Om man ställer av när man inte kör och på när man väl ska köra och då bara betalar helförsäkring för de dagar man kör och använder hojen medans man bara betalar garageförsäkring medans den står mån-fred - är det att fuksa då?

Varför ska jag betala ett skydd för om jag trillar på en torsdag jag inte använder hojen? Bara så att bolaget ska få råd till de som trillar den dan?

Antagligen kommer jag göra så här detta året.

Blade skrev:

En jäkla massa papper från försäkringsbolaget bara, för att inte tala om alla skattemärken jag har liggandes!!

jag gjorde oxå så förra säsongen... men kan höja ett varningens finger!

när man väl ställer på igen så brukar det oftast bli fel och du får en helt annan försäkring än den du vill ha. iallafall så blev det fel för mej varje gång så jag fick ringa och ändra!

tex att jag kör bara trafik.. och har autogiro hos folksam. men när jag ställer på igen så har det helt plötsligt blivigt en halvförsäkring med betalning kvartalsvis.. och hinner du inte på dom då så drar dom 5-6 papp direkt!

Verkar som bolagen räknar med att man bara försäkrar "aktiv" tid. Var det inte ng som fått hel/hel 140000.- år =380.-/dag?
//pg

Blade skrev:

Alltså här i landet, sa jag....

<----------------------------

Lokke skrev:
Alltså här i landet, sa jag....

<----------------------------

Ahh... :hihi

Det som händer är att varje gång man ställer på tecknar man en ny försäkring. Detta leder till att man få den nya premien varje gång, oftast är den nya premien en högre!!

Jag hade förhandlat till mig en viss premie om jag ställde på hojen innan 1a April förra året, när jag sedan ställde på den efter avställning hade höjt månadskostnaden med 5000:- :mad:

det e skit bra o ställa av o på :fatta! jag ställde av min hoj i 3 dagar fick en höjning på 7000kr

om man har garage försäkring eller avställnings försäkring.
har man rätt till ersättning om hojen blir stulen....
är det samma självrisk som vanlig eller är det lägre???????

har if försäkring....

jojje skrev:
om man har garage försäkring eller avställnings försäkring.
har man rätt till ersättning om hojen blir stulen....
är det samma självrisk som vanlig eller är det lägre???????

har if försäkring....
Har själv if, och allt annat som ingår i halvförsäkringen ingår... Självrisken ska väl vara densamma, tror jag...

Blade skrev:

Vilket bolag?
Behövde du ringa och ändra något med försäkringen?
Var det Helförsäkring?

Pratade med en kille i somras som hade en retta och gjorde så här som du. Tydligen blev det bra mycket billigare. Minns bara inte vilket bolag han hade.

/Anders

loop skrev:
Har själv if, och allt annat som ingår i halvförsäkringen ingår... Självrisken ska väl vara densamma, tror jag...

Har tappat bort boken man får från försäkringen där det står alla vilkor och sånt.
en fråga till....
räcker det med styrlåset eller ska man komplettera med annat lås om hojen blir stulet (enligt vilkoren)från f-bol.

mvh jojje.. :tummenupp

jojje skrev:
Har tappat bort boken man får från försäkringen där det står alla vilkor och sånt.
en fråga till....
räcker det med styrlåset eller ska man komplettera med annat lås om hojen blir stulet (enligt vilkoren)från f-bol.

mvh jojje.. :tummenupp

Har du bara styrlås så ber du om att få den stulen

Napsyl skrev:
Har du bara styrlås så ber du om att få den stulen

min fråga var...
vad det står i vilkoren från f-bolagen....

och inte om jag vill ´ha hojen stulen eller inte.....kan du inte svara på frågan

då tycker att du ska hålla käften........ :kocko

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...