Är det alltid Statoil som höjer priset?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Nästan varje gång bensinpriset går upp säger man på nyheterna någonting i stil med:
"idag meddelade Statoil att man höjer bensinpriset med xx öre..."

De övriga bolagen följer ju i regel med i höjningen men varför är det mestadels Statoil som är först?

-Man hör sällan "idag meddelade Shell/Preeem/OK-Q8/JET/ etc....." ?

Så fram med kreativiteten och konspirationsteorierna, vad beror det på?

Hmmm, jaaa... Jag har ingen förklaring till det faktiskt... Vad jag vet så får väl företagen bensinen från samma leverantör? Har IAF för mig att farsan som kör för OKQ8 hämtar på samma ställe som Statoil bilarna hämtar på...
Men jag tror inte det är statoil själva som beslutar om en höjning, eller ja, det påverkas väl av hur mycket leverantören tar betalt för bensinen, kanske det är så att statoil reagerar snabbast med att höja sitt pris, vad vet jag.

och det är alltig p.g.a "stigande världsmarknadspriser", aldrig har jag hört att det beror på att bolagen vill gå med större vinst :va

Pebl skrev:
Nästan varje gång bensinpriset går upp säger man på nyheterna någonting i stil med:
"idag meddelade Statoil att man höjer bensinpriset med xx öre..."

De övriga bolagen följer ju i regel med i höjningen men varför är det mestadels Statoil som är först?

-Man hör sällan "idag meddelade Shell/Preeem/OK-Q8/JET/ etc....." ?

Så fram med kreativiteten och konspirationsteorierna, vad beror det på?
Norrmännen jäklas med oss. :kulspruta

Ja precis, det beror inte på att det är mackarna som vill tjäna mer pengar utan dom får samma vinst nu som när dom var under 10:-/l, IAF vad jag har förstått.
En annan sak som folk kanske inte förstår det är ju att bensinen står inte för många procent av vinsten på en mack. Mestadels är det ju folket som går in och handlar i macken som genererar någon vinst åt företaget, så skulle dom bara stå där och pumpa bensin utan att sälja något skulle det nog vara svårt att ha någon bemanning under någon längre tid.

Hinkas skrev:
Ja precis, det beror inte på att det är mackarna som vill tjäna mer pengar utan dom får samma vinst nu som när dom var under 10:-/l, IAF vad jag har förstått.
En annan sak som folk kanske inte förstår det är ju att bensinen står inte för många procent av vinsten på en mack. Mestadels är det ju folket som går in och handlar i macken som genererar någon vinst åt företaget, så skulle dom bara stå där och pumpa bensin utan att sälja något skulle det nog vara svårt att ha någon bemanning under någon längre tid.
No shit, Sherlock.

FUBAR skrev:
No shit, Sherlock.

Hehe, OK. Förlåt om jag klargjorde det :tungan

En annan intressant sak, kanske inte direkt har hit att göra men indirekt.
Eftersom bensinen börjar bli värd så himla mycket pengar så är det på tal att tankbilschauförerna ska få bära vapen när dom kör. Tänk på att en fullastad bil med släp drar omkring lite drygt 500.000:-. Tänkt sedan också på att en tankbil oftast fylls upp 2 ggr per dag.... Shit vad himla massa pengar, aldrig tänkt på det... Brumma runt med 1mille per dag!

ATT priset går upp kan ju ha olika orsaker, världsmarknadspriser, vinstintresse, krig, allmänt jävelskap.....

Men det var inte det som var frågan, frågan är varför just Statoil nämns som de som är först med höjningen ?

Jag tycker det alltid brukar stå OK och inte Statoil, så du har nog bara sett statoil av en slump.

fogerty skrev:
och det är alltig p.g.a "stigande världsmarknadspriser", aldrig har jag hört att det beror på att bolagen vill gå med större vinst :va

Intressant det där...

Tidigare i somras så höjdes bensinpriset i Sverige pga just stigande världsmarknadspriser. Samtidigt sänktes bensinpriset i USA... :3freak

Lugn skrev:
Intressant det där...

Tidigare i somras så höjdes bensinpriset i Sverige pga just stigande världsmarknadspriser. Samtidigt sänktes bensinpriset i USA... :3freak

Undrar hur sådant motiveras isådanafall... Kanske man ska skicka uppdrag granskning på det där? :tungan
Troligtvis har vi väl inte samma leverantör isådanafall eller något sådant. Men tycker det är lite taskigt att vi inte har samma priser :(
Sedan så har väl inte dom i staterna samma fina bensin som oss? Vi har väl högre oktan och finare bensin än dom i USA?
Appropå oktan, i handboken till min hoj står det "tanka bensin med minsta oktan tal 89." Vart skulle jag hitta 88 oktan i sverige utan att späda ut bensinen :3freak

Hinkas skrev:
Undrar hur sådant motiveras isådanafall... Kanske man ska skicka uppdrag granskning på det där? :tungan
Troligtvis har vi väl inte samma leverantör isådanafall eller något sådant. Men tycker det är lite taskigt att vi inte har samma priser :(
Sedan så har väl inte dom i staterna samma fina bensin som oss? Vi har väl högre oktan och finare bensin än dom i USA?
Appropå oktan, i handboken till min hoj står det "tanka bensin med minsta oktan tal 89." Vart skulle jag hitta 88 oktan i sverige utan att späda ut bensinen :3freak

Well, vanligast här är 87-93 oktan så visserligen har ni väl "finare" bensin, men om den är värd mer än det dubbla vet i fasen....

Om Sverige kunde lägga händerna på nåt oljeproducerande land så kanske priset skulle vara rimligt där också... :3freak

Vad är rimligt förresten? Hur länge kommer bensinen att räcka? Brukar det inte nämnas att bensin blir en bristvara om si och så många år? Isf borde ju prist stiga rejält tills dess iaf...

Men det var inte det som var frågan, frågan är varför just Statoil nämns som de som är först med höjningen ?[/QUOTE]
:tomten norrmän :tomten

Statoil är störst i Sverige. Norden? Därför är de tongivande vid prissättning.

USA och Norge och andra oljeproducerande länder kan i viss mån reglera sina inhemska priser något genom att subventionera sin egen oljeproduktion. Därför kan de sänka priset när alla andra måste höja, iaf under kortare perioder.

Varför är Statoil så snabba med att höja priset på bensin pga "höjda världsmarknadspriser" men så långsamma att sänka pga "lagerhållen olja inköpta till höga priser"?

Har de inte lika stora lager inköpta till låga priser när de måste höja?

Den stora rollen i det hela är att man inte tror på regeringens handelskraft, och då höjer man priset, och sen så har ju svenska kronan tappat 15% dem senaste månaderna, och 15% är mycket..

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8