Är det årets scamvecka nu?

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Lade ut en hoj på Blocket, en enkel ER6 och scammers gick bananas. Första gången för mig faktiskt. Råkar ni andra ut för det ofta? Har det ökat? För mig var det både mail/sms på svenska och engelska. Men slutresultatet är ju identiskt, köps åt dotter/son, kan inte se på motorcykeln, transportfirma bla bla bla.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det går väl i vågor tycker jag.
Ibland får jag inga scam svar, ibland överöses man.
Har slutat ha mitt telenr i annonsen numera.
Vill folk prata i telefon så får de först ta det via medelande.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Sista scamet jag råkade ut för var när jag skulle sälja gamla bilen. Det var helt okej kontakt, bra svenska, men han ville absolut ha bilens historik. Han hänvisade till en skum (okänd) sida för man skulle betala 399:- för att köparen skulle få bilens historik. Efter en del googling kom jag fram till att sidan var bajs. Så hela scamet gick alltså ut på att folk betalade för att få ut historik, men pengarna gick antagligen direkt till den som smsade mig.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sista scamet jag råkade ut för var när jag skulle sälja gamla bilen. Det var helt okej kontakt, bra svenska, men han ville absolut ha bilens historik. Han hänvisade till en skum (okänd) sida för man skulle betala 399:- för att köparen skulle få bilens historik. Efter en del googling kom jag fram till att sidan var bajs. Så hela scamet gick alltså ut på att folk betalade för att få ut historik, men pengarna gick antagligen direkt till den som smsade mig.
Till såna köpare hade jag bara sagt "Vill du ha bilens historik kan du köpa den själv, sen fatta beslut om du vill köpa bilen eller ej". Jag ids inte kröka rygg för dylika strulpellar till köpare längre, är så in i helvete trött på allt drägg man får kontakt med när man ska sälja saker på blocket att jag nuförtiden inte ens orkar med att sälja saker. Det tar så mycket av min energi, som jag redan har begränsat förråd av, att jag hellre har skiten kvar (om jag inte lider av akut pengarbrist och verkligen måste sälja något för att få loss cash), det är precis så jävla trött jag är på blocketköpare. Jag har till och med två stycken bilar, som förvisso inte är värda några jättesummor men väl ett par 10 papp stycket, som helt enkelt fått stå då jag inte använder dem men helt enkelt inte vågar lägga ut dem på blocket då jag vet precis vilken typ av köpare de kommer attrahera... Seriöst, en del människor får en verkligen att ifrågasätta hur i helvete vi klarat oss såhär långt som art...
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Har faktiskt sällan problem men lägger å andra sidan aldrig ut telefonnummer. Bara skriftlig kontakt. Då sållar man bort merparten av ovan nämnda drägg och kan driva den lilla klick drägg som ändå hör av sig till vansinne genom idiotiska svar ?
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag säljer både bilar och motorcyklar ett par ggr per år, lägger med mitt riktiga tel nr, synligt reg nr och jag får aldrig scam via email eller meddelande.
Storprutare ja men det är bara att tacka nej till dem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag sålde Sprints RS 2020 och eftersom jag läst en del om scam avslutade jag annonsen med
No Paypal, only by personal visit and pickup in Gothenburg, only payment in cash.
Eller nått liknande.
Jag skrev ut i annonsen, mitt namn, mitt telefonnummer typ nolltreettetttvåtrefyrafemsexoch hojens regnummer
och lade till svara med telefon eller sms eftersom inte svarar när jag kör hoj eller simmar och jag sällan kollar mailen.
Vilket var tur för att kolla mailen så måste man ju "registrera sig hos Blocket" :tummenner
Så fick jag några spam till Blocket, så slapp jag se dem. Bra Va ?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Ska sälja lillgrabbens cykel, bara lagt ut på lokala FB köp o sälj och markerplace. Fick denna scam idag, lite oväntat att dom skrev kontant och inte PayPal. Gissar att när den ska hämtas har det råkat bli ett missförstånd och att förslaget om PayPal kommer då.
 

Bifogat

  • Screenshot_20210821-175714_Messenger.jpg
    Screenshot_20210821-175714_Messenger.jpg
    166 KB · Visningar: 135

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Ska sälja lillgrabbens cykel, bara lagt ut på lokala FB köp o sälj och markerplace. Fick denna scam idag, lite oväntat att dom skrev kontant och inte PayPal. Gissar att när den ska hämtas har det råkat bli ett missförstånd och att förslaget om PayPal kommer då.
Scam i all ära, men SPRÅKBRUKET!? Vafan! Skärpning alla skojare, lär er stava innan jag blir hämtad med tvångströja.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag håller på att sälja en bil, och ja, det kommer en hel del mystiska skambud på 30-40% lägre än vi har satt ut den för, och ett antal som vill att man ska kontakta dom via mail för att deras sms inte funkar. Varför inte då bara fortsätta via Blockets meddelanden? :va Vissa har tom skickat bilder med text hur dom vill att man ska fortsätta kontakta dom, antagligen för att dom blir stoppade av Blockets spamfilter. Ett par har också varit väldigt ihärdiga och vill importera den, och så speciell är inte en Skoda Octavia att man måste importera den från Sverige. Jag får intrycket av att många har som bisyssla att köpa bilar billigt och sen sälja dom vidare och göra vinst på volymen.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag håller på att sälja en bil, och ja, det kommer en hel del mystiska skambud på 30-40% lägre än vi har satt ut den för, och ett antal som vill att man ska kontakta dom via mail för att deras sms inte funkar. Varför inte då bara fortsätta via Blockets meddelanden? :va Vissa har tom skickat bilder med text hur dom vill att man ska fortsätta kontakta dom, antagligen för att dom blir stoppade av Blockets spamfilter. Ett par har också varit väldigt ihärdiga och vill importera den, och så speciell är inte en Skoda Octavia att man måste importera den från Sverige. Jag får intrycket av att många har som bisyssla att köpa bilar billigt och sen sälja dom vidare och göra vinst på volymen.
Jag håller också på att sälja en bil på Blocket och fick en bild som sa att man skulle kontakta dom via mejl, det roliga var att man i ser att det är en skärmdump tagen I maj.... :dummer
 

Bifogat

  • Screenshot_20210814-130947_Blocket.jpg
    Screenshot_20210814-130947_Blocket.jpg
    66.3 KB · Visningar: 66

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Som jag sagt i många andra trådar, om intressenter inte hör av sig med ett spårbart telefonnr. Så ödlsa ingen tid på dom. Svarar man på en annons och försöker dölja vem man är, vad försöker man då mer dölja? Anledningen till att det fortfarande år 2021 finns folk som försöker blåsa andra är för att det fortfarande finns folk som tror på mänskligheten tydligen ?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Sista bedragaren som vill skicka ett bud för att hämta meddelade jag att han skulle få en låda full med bögporr istället för en cykel (som det handlade om). Han slutade svara.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ska sälja lillgrabbens cykel, bara lagt ut på lokala FB köp o sälj och markerplace. Fick denna scam idag, lite oväntat att dom skrev kontant och inte PayPal. Gissar att när den ska hämtas har det råkat bli ett missförstånd och att förslaget om PayPal kommer då.

Jag har sett det där och man blir ju lite nyfiken på hur förfarandet fungerar. Jag misstänker att det handlar om dåligt förfalskade pengar. Eller att man inte får öppna paketet innan man kvitterat ut det och då står man där och dom tycker sig ha bevis för att man tagit emot pengarna.

Eller vad jag misstänker mest är att dom lurat någon annan att skicka pengar för en vara dom sålt och så står man där som en ofrivillig mellanhand med en person som kräver tillbaka sina pengar samtidigt som man skickat iväg sina egna prylar. Dubbelblåst.
 
Last edited:

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
La ut en köpesannons på blocket på en Gs1000g motor köpes och fick typ 10 svar och alla fanns i Norra Norrland och Södra Skåne. Alltså 95% chans att de flesta aldrig skulle åka och kolla på motorn. I alla priser ingick leverans utan att de visste om vilken adress de skulle skicka motorn till. Ska Ni köpa och sälja be om mobilnummer och testa att swisha 10kr för att se om det går att swisha på numret och vilket namn som dyker upp. 9 av 10 fungerar inte kan jag lova.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Har sålt mc Harleydelar och 2 snowboard tillhörande skor.
Även slutsteg högtalare
Bara trevligt folk.
Beror delvis vad man säljer
Klart en del vill pruta å har inga pengar. Eller inte så mycket ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top