Är denna ungen på riktigt??

Lite frågor;

- Är det att du blir lite öm i fingertopparna eller att du krampar i handled/fingrar?
(Fingertopparna blir fort härdade, är det kramp så kan det förutom brist på vana vara att du inte håller på ett bra sätt).

- Sitter du eller står och spelar? Står du upp med gitarren långt ner kräver det att du är närmast överrörlig i handleden, alternativt har "bautanävar".

-Är gitarren justerad för låg stränghöjd?
Jag gillar inte det men det blir ju lättare att spela. Mina gitarrer brukar anses närmast ospelbara då jag vill ha tjocka vajrar och ganska högt justerat. Spelar just ingen roll för hastigheten i mitt fall då jag är en slowhand med tungt anslag och numera uteslutande spelar akustiskt,(mest stål då jag tydligen inte klarar att låta naglarna växa ut tillräckligt).

Ehm... På fråga 1, så svarar jag: Det ömmar inte i fingertopparna, det skär. OCH det är fruktansvärt tröttsamt för handled och underarm, på vänstran. Måste liksom vrida den så konstigt för att nå över.

På fråga 2, svarar jag: Jag sitter.

Och, på fråga 3: Det har jag ingen aning om. Det där är grekiska för mig. :D

Ehm... På fråga 1, så svarar jag: Det ömmar inte i fingertopparna, det skär. OCH det är fruktansvärt tröttsamt för handled och underarm, på vänstran. Måste liksom vrida den så konstigt för att nå över.

På fråga 2, svarar jag: Jag sitter.

Och, på fråga 3: Det har jag ingen aning om. Det där är grekiska för mig. :D

Here we go..;

1 - Gnällröv, det går över.

2 - Bra, inte så mycket att göra men så småningom kommer du fråga dig varför du tyckte det var så besvärligt.

3 - Klumpigt uttryckt av mig, men det var bara ett exempel. Om strängarna ligger lågt, (nära banden på greppbrädan), blir det avsevärt lättare då du inte behöver trycka så hårt. Betydligt snällare mot dina säkert mjuka och av diverse hudvårdsprodukter uppmjukade fingertoppar. Grekiska, jag som anvöände svenskstavning på wire, som i det här fallet avser strängar. Jag skrev om hur jag vill att en gitarr skall vara och då blir de lite jobbigare att spela på, men de låter som jag vill. Inget du vill ha, tro mig.

Frågar du din lärare om den är så lågt justerad det går, så vet han vad som menas. Lite utmaningsläge här mellan dig och Nursey, avsluta om nåt år med gitarrduell som i filmen "Crossroads" mellan Steve Vai och den där fjanten från Karate Kid. (I filmen är det Vai och Ry Cooder som lirar. Corny, välspelat och kul och finns på tuben).

Last edited:
Here we go..;

1 - Gnällröv, det går över.

2 - Bra, inte så mycket att göra men så småningom kommer du fråga dig varför du tyckte det var så besvärligt.

3 - Klumpigt uttryckt av mig, men det var bara ett exempel. Om strängarna ligger lågt, (nära banden på greppbrädan), blir det avsevärt lättare då du inte behöver trycka så hårt. Betydligt snällare mot dina säkert mjuka och av diverse hudvårdsprodukter uppmjukade fingertoppar. Grekiska, jag som anvöände svenskstavning på wire, som i det här fallet avser strängar. Jag skrev om hur jag vill att en gitarr skall vara och då blir de lite jobbigare att spela på, men de låter som jag vill. Inget du vill ha, tro mig.

Frågar du din lärare om den är så lågt justerad det går, så vet han vad som menas. Lite utmaningsläge här mellan dig och Nursey, avsluta om nåt år med gitarrduell som i filmen "Crossroads" mellan Steve Vai och den där fjanten från Karate Kid. (I filmen är det Vai och Ry Cooder som lirar. Corny, välspelat och kul och finns på tuben).

Haha, gitarrduell... Jag känner mig redan besegrad! :)
Men jag ska ge det ett nytt försök. Min kära "lärare", som är en kompis som spelar i ett metalband, och har spelat i många många år, tycker också att jag är gnällig, gällande fingrarna. Men det gör faktiskt väldigt ont. Det är en jobbig smärta, som inte är lika lätt att hantera, som tex ett brutet ben. :rolleyes:

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026