Är denna ungen på riktigt??

Det var väll inget :D

Spana in den här GuitarHeroHjälten istället :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

[YOUTUBE-ID]KUzNcheoY6U[/YOUTUBE-ID]

För oss gamlingar som har provat på GH så är det sjukt imponerande :nicka

Most impressive. Det jag aldrig lär mig i det där jävla spelet är hur man strummar snabbt. Typ metal-låtar när man måste strumma upp och ner. Det är ta mig fan omöjligt. Det måste vara nåt fel på gitarren.

Most impressive. Det jag aldrig lär mig i det där jävla spelet är hur man strummar snabbt. Typ metal-låtar när man måste strumma upp och ner. Det är ta mig fan omöjligt. Det måste vara nåt fel på gitarren.

Men ibland använder han ju inte "plektrumet", alltså hans högerhand, utan kör bara med fingrarna på de färgade knapparna. Nån ny funktion? :va

Ingen aning jag är N00b har spelat lite på grabbens Snikvariant Aerosmith.

Jag och några polare körde lite ikväll, drack whisky och öl och jag hade ett rent helvete att klara mig på "medium" :hihi

Men ibland använder han ju inte "plektrumet", alltså hans högerhand, utan kör bara med fingrarna på de färgade knapparna. Nån ny funktion? :va

Hammer-ons och Pull-offs. När prickarna är upplysta så behöver man inte strumma så länge man har träffat pricken som var före.

Jag tror funktionen har funnits sen början, fast det var mycket svårare förut och man kunde inte göra det under lika långa partier.

Ingen aning jag är N00b har spelat lite på grabbens Snikvariant Aerosmith.

Jag och några polare körde lite ikväll, drack whisky och öl och jag hade ett rent helvete att klara mig på "medium" :hihi

Allright. Du kommer förstå vad jag menar när du börjar spela på svårare nivåer. Tänk slutet på One t ex. Nog tar man sig ju igenom, men det går inte att få nån streak. Som sagt så måste det vara nåt fel på gitarren. Det är inte möjligt att det är jag som gör fel.

Last edited:
Hammer-ons och Pull-offs. När prickarna är upplysta så behöver man inte strumma så länge man har träffat pricken som var före.

Jag tror funktionen har funnits sen början, fast det var mycket svårare förut och man kunde inte göra det under lika långa partier.

Allright. Du kommer förstå vad jag menar när du börjar spela på svårare nivåer. Tänk slutet på One t ex. Nog tar man sig ju igenom, men det går inte att få nån streak. Som sagt så måste det vara nåt fel på gitarren. Det är inte möjligt att det är jag som gör fel.

Inte en chans med det nicket den avataren :hihi

Jag tycker han var ganska risig. Finns många duktiga små barn företrädelsevis i tjingtjong-land men denna var inget underbarn. Tony Royster Jr däremot är en jäkel på trummor.

Last edited:
Om jag någonsin ska kirra unge så ska jag ha sungha! lyssna på fields of gol, killen kan lira,,,

Teo; Vem f*n kan inte spela trummor??? slå på lite läderklädda oljefat? gitarr, det är där tjejerna finns :)

Last edited:
[YOUTUBE-ID]dLbsVgkwJ38&feature=related[/YOUTUBE-ID]

OMG :yoparty

[YOUTUBE-ID]YvZ39hE3PRs&feature=related[/YOUTUBE-ID]
:yoparty

Jag har också försökt men halsen (?) på gitarren (brättet?) är för bred för min lilla tjejklena hand. Behöver smalare liksom..men alla säger att man msåte börja med nylonsträngad gitarr..så jag har gett upp

Tycker du skall snacka med den där "alla" och erbjuda ett sånt där varmt glas TurboJugend skroderar om längst ner i sina inlägg...

Det finns nylonsträngade med rätt smäckra halsar, framförallt om man gör det lite lättare och kollar på juniorgitarrer som inte är fullstora. Dottern har börjat fila lite och kom dragandes med mormors gamla Bjärton, låter helt ok och är fantastiskt lättspelad, ingen vedklabbe till hals där.(De byggde bättre förr, åtminstone när det handlar om trä). Varför göra det jobbigare än nödvändigt? Den nylonsträngade gitarren har ju helt plan greppbräda vilket gör det lite besvärligare att få fram alla toner, lite mer spreta med fingrarna.(Min åsikt och ingen absolut sanning).

Nylon eller stål? Vad vill du spela? Hur skall det låta?

Det finns definitivt inget som säger att man måste spela nylon innan man går på stålsträngat! Kanske lite jobbigare för fingertopparna i början, men det är ju bara någon vecka. Tycker däremot det är mindre krampvarning på stålsträngat, för det mesta...

Ge inte upp!

("Halsen" heter det helt riktigt och med "brättet" tror jag du menar greppbrädan).

Last edited:
Jag har också försökt men halsen (?) på gitarren (brättet?) är för bred för min lilla tjejklena hand. Behöver smalare liksom..men alla säger att man msåte börja med nylonsträngad gitarr..så jag har gett upp

Skaffa elgitarr! Mycket smalare "hals", Kitten dom har på Hobbex duger utmärkt för en nybörjare, lite väl klen stärkare dock, men det duger:tummenupp

http://www.hobbex.se/p/productmenu,261.262/pid,2765/t/product.html

Har själv ett liknande kit som det på Hobbex, fast från en riktig musik-affär, och då med en fetare stärkare(Marshall), sen har jag två aukustiska-nylonare också som brukas i stort sett varje dag (bara en åt gången dock):)

Helt klart värt att börja med en simpel nylonare, lätt att bara rycka åt sig och spela några minuter varje dag:tummenupp Börja med att lära dig några enkla ackord, typ A, G, D och kanske C, så kan du spela en hel del låtar sen, det höjer motivationen:) :tummenupp

Jag har lirat i snart 10 år så jag kan väl lira det mesta, men det är först det senaste året jag intresserat mig för att lira "rock-riff" osv. Dem "fräcka" grejerna:yoparty :)

Nu blev jag sugen på att lira, har ett nytt riff jag tänkte prova på gehör:tummenupp

Last edited:
Wiii :) tack grabbar :) skall genast återuppta mitt gitarrharvande igen :) återkommer när jag kan lira som Yngwie ;)

God fortsättning!:tummenupp

Edit...jag är smileymissbrukare :/

Wiii :) tack grabbar :) skall genast återuppta mitt gitarrharvande igen :) återkommer när jag kan lira som Yngwie ;)

Låter bra du:tummenupp :yoparty

Du är inte ensam i "smileyträsket":näsblod :gnissla :rolleyes:

Jag når inte heller över. Och jag tycker det gör fruktansvärt ont i fingrarna efter bara en liten stund!

fortsätt o tragla , det tar en stund för fingrarna o vänja sig , gör det för ont så ta en paus , sen finns det ju mjukare strängar o inhandla

ställer upp som basist då :)

Last edited:
fortsätt o tragla , det tar en stund för fingrarna o vänja sig , gör det för ont så ta en paus , sen finns det ju mjukare strängar o inhandla

ställer upp som basist då :)

Jag har ju ingen egen gitarr, så jag lånar en av "lärarens". Han är envis som fan och säger att jag visst kommer lära mig, men jag är nog lite övergnällig när det gäller fingrarna. :)
Ska ge det en ny chans i veckan! :tungan

F.ö så är det en elgitarr jag spelar på.

Jag har ju ingen egen gitarr, så jag lånar en av "lärarens". Han är envis som fan och säger att jag visst kommer lära mig, men jag är nog lite övergnällig när det gäller fingrarna. :)
Ska ge det en ny chans i veckan! :tungan

F.ö så är det en elgitarr jag spelar på.

Lite frågor;

- Är det att du blir lite öm i fingertopparna eller att du krampar i handled/fingrar?
(Fingertopparna blir fort härdade, är det kramp så kan det förutom brist på vana vara att du inte håller på ett bra sätt).

- Sitter du eller står och spelar? Står du upp med gitarren långt ner kräver det att du är närmast överrörlig i handleden, alternativt har "bautanävar".

-Är gitarren justerad för låg stränghöjd?
Jag gillar inte det men det blir ju lättare att spela. Mina gitarrer brukar anses närmast ospelbara då jag vill ha tjocka vajrar och ganska högt justerat. Spelar just ingen roll för hastigheten i mitt fall då jag är en slowhand med tungt anslag och numera uteslutande spelar akustiskt,(mest stål då jag tydligen inte klarar att låta naglarna växa ut tillräckligt).

Last edited:
Verkar ju vara folk som är kunniga på gitarr här, så jag har en fråga:

Har tänkt köpa en elgitarr och funderar mellan två st som är nästan exakt likadana och kostar lika mycket (Esp Eclipse och Esp Eclipse II). Eclipse har en greppbräda av ebony och Eclipse II har rosewood (kan inte dom svenska namnen). Jag undrar om det spelar nån roll och isf vilket av träslagen som är bättre?

Verkar ju vara folk som är kunniga på gitarr här, så jag har en fråga:

Har tänkt köpa en elgitarr och funderar mellan två st som är nästan exakt likadana och kostar lika mycket (Esp Eclipse och Esp Eclipse II). Eclipse har en greppbräda av ebony och Eclipse II har rosewood (kan inte dom svenska namnen). Jag undrar om det spelar nån roll och isf vilket av träslagen som är bättre?

Gör inga anspråk på att vara kunnig, men kan ju ge mina synpunkter.

Har inte haft med ESP att göra sen de mest sålde delar och byggen i den här delen av världen och det var bra prylar.

Vilken typ av greppbräda man föredrar är (nog) mest bara en smaksak och har knappast med någon påvisbar skillnad i spelbarhet att göra, viss skillnad i ton isf,(ngt hårdare/vassare med ebony). Gitarrens konstruktion och kvalitetsnivå i övrigt är mer avgörande. Själv föredrar jag rosewood utan att egentligen bry mig om varför, men då är alernativet oftast lönn, (som regel lackad). Ebony är ju ett väldigt hårt träslag och kan kanske ge en något svalare känsla, kan möjligtvis bidra till än mer sustain, (frågan är om det är mätbart ens).

I det här fallet är jag nog ändå benägen att tro att det mest är en fråga om kosmetik, svart gitarr med mörkbrun greppbräda eller svart gitarr med svart greppbräda, lätt val väl? Bra instrument oavsett vilken du väljer, skulle jag tro.

Har du ändå frågor kan du kontakta Janne Helge, Helges håla i Växjö. En skön typ som kan sina saker och fortfarande har en närmast barnslig enrusiasm och förtjusning över instrumenten. Han har byggt många fina Warmouth-gitarrer/basar. Han har ESP i sortimentet och svarar nog på dina frågor utan att tvunget vilja kränga något.

Last edited:
Bra instrument oavsett vilken du väljer, skulle jag tro.

Ok. Då tar jag den jag hittar billigast.

Har en till fråga:

Ska köpa en förstärkare också. Går en 50W rörförstärkare att ha hemma eller låter dom för högt? Man måste väl ha en viss volym för att dom ska låta bra. Egentligen hade ju nån liten transistorförstärkare varit smidigare, men jag är rätt så petig och hittar ingen som låter som jag vill.

Såg att det fanns nåt som hette attenuator som ska göra att man kan få bra ljud på lägre volymer. Dock var dom rätt så dyra. Är det nånting att ha?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026