Är denna snubbe från en annan planet?

Kanske finns en orsak, kanske finns full dokumentation som kan verifieras, sen att bakfälgen råkade vara skitig är väl inte hela världen...D kan rätt köpare slanta en bra slant.

MEN är det 12 ägare och tvivelaktig dokummentation så kan man bara garva åt miltalsbekräftelsen, så lär den bli kvar Läääänngggeee

vad förväntar du dig for dokumentation på en hoj som rullat under 600 mil. du ska vara glad om det finns stämpel för första service gjord 1999. vad mer finns att dokumentera?
 
Det här med mil på hojar är lite intressant. På begbilmarknaden har handlarna tydliga definitioner på hur mycket bilen förlorar i värde för varje mil.

Hojpriser däremot är nästa oberoende av körsträcka och styrs bara av årsmodellen samt när dom blir lite äldre även avskicket. Fram tills hojen passerar 6000mil och momentant tappar 30% av sitt värde.

Vi borde nog kollektivt tänka över vad vi håller på med här. Den här hojen kommer antagligen inte hitta någon köpare förrän runt 45kkr senare i vår. Samtidgt kanske köparens kompis köper en likadan för 40kkr men med 5000mil på mätaren. Vem av dom tror ni är lyckligast om 3år och 3000 mil senare?

Att sedan värdera hojar efter om bakhjulet är smutsigt är ju mer komiskt än annonsen.
Välvårdad? Hur mycket vård behövs på 500mil? Personligen vore jag gladast om den vore helt oskruvad för alla djäkla klåpare som ska skruva på sina pimp-prylar har ju som regel tummen på armbågen och lyckas alltid se till att glömma skruvar, borra hål på idiotiska ställen osv.
 
Last edited:
Det positiva var väl ändå att priset var under nypriset... :D Kom att tänka på att många hojar som är ännu äldre än denna i annonsen kan dom begära mer än nypriset för i vissa fall:confused: Å då menar jag inte nåt enstaka jättefint exemplar som av någon speciell anledning anses vara mer värdefull utan det brukar vimla av bruksisar som aldrig sjunker tillräckligt i pris för att bli prisvärda:gnissla Men man får vara glader ändå :banana Den som söker han letar till han hittar den rätta :squid
 
Hojpriser styrs som allt annat av tillgång och efterfrågan. Oavsett hur mycket aftonbladet skriver om finanskris och hur många som fått gå hem från volvo.

Att jämföra med bilars värdeminskning är inte särskilt relevant då motorcyklar fortfarande ju är mer entusiastfordon än bruksfordon.

För egen del värderar jag min Kawa till en halvfull kundvagn på ICA-Maxi, så det är tur jag inte vill sälja :brinnerup
 
Hahaha :hihi

Det måste ju vara så som nån tidigare i tråden trodde, nämligen att frugans hans tvingar honom att sälja hojen, fast han inte vill :arsele
Då sätter han ett jä*la överpris, för att ingen ska köpa den.. När då ändå någon bjuder 59k för den så "har han fått ett bud på 64k" :hihi
 
Ni har inte fattat någonting. Klart den är dyr! Så få mil, och man får även med en nästan sprillans hastighetsmätare!

Dessutom är luften i däcken bytt till säsongens färg.
 
Att jämföra med bilars värdeminskning är inte särskilt relevant då motorcyklar fortfarande ju är mer entusiastfordon än bruksfordon.

Så du menar allltså att eftersom motorcyklar är entusiastfordon så slits dom inte pga körsträcka i motsats till bilar? Eller varför ska inte motorcyklar tappa i värde pga körsträcka i likhet med bilar?

Eller vad menar du? För värdeminskning/körsträcka är nämligen den enda jämförelse som gjorts mot bilar i denna tråd... Antar att du inte läste mer än ordet "bil" innan du komenterade.
 
Så du menar allltså att eftersom motorcyklar är entusiastfordon så slits dom inte pga körsträcka i motsats till bilar? Eller varför ska inte motorcyklar tappa i värde pga körsträcka i likhet med bilar?

Eller vad menar du? För värdeminskning/körsträcka är nämligen den enda jämförelse som gjorts mot bilar i denna tråd... Antar att du inte läste mer än ordet "bil" innan du komenterade.

På grund av de volymer bilar som rullar och årligen omsätts är det väl mera vedertaget och relevant att göra schabloner på värdeminskning. En SAAB 9-3 05:a är en SAAB 9-3 05:a och de flesta kör en sådan året runt, i saltslask, med glasskladdande ungar i baksätet. Skulle du hitta en extremt välvårdad dito ligger den troligen över schablonen, oavsett körda mil.

Du får betala 50K+för en Honda CBX1000-79, förutsatt att den inte är ett vrak givetvis. Knappt någon värdeminskning att tala om på 30 år. Orsaken är ju att motorcykeln oftast tagits om hand på ett helt annat sätt än bruksbilen som ägs av normalbilisten.

Personligen skulle jag betala mera för en välvårdad och korrekt servad R1-98 som rullat 6000mil än en buskörd hemmapimpad dito som misskötts i 1500 mil.
 
finns massor med folk som tror dom ska få hur mycket som helst på blocket men på varje säljare går det 10 fattiga stackare som tror man ska ge bort grejerna till dom bara för att dom erbjuder sig att betala hälften... ohh så snällt av dom.:huvet
 
Moderna (efter -78!) MCmotorer håller löjligt bra.
Skicket är definitivt avgörande.
Hellre en hoj som rullat några hundra mil varje år och skötts, än en som stått parkerad länge.
Tillgång och efterfrågan:
Man kan fastna för vilken modell som helst.
Tillverkas de inte längre, så får man betala vad det kostar.

Prenumererar på "Classic Motorcycle Mechanics".
Förutom renoverade åttiotalsvärstingar och specialare (inte särskilt noga med originalskick i den tidskriften), så är det ofta repotage om folk som lagt ut en förmögenhet och all sin fritid på att renovera någon värdelös gammal felsvetsad harv till skitraka.
Försäljningsvärde?
För de flesta: En femhundring.
För de som vill ha den modellen: Hela förmögenheten plus avsugning av valfri familjemedlem.

Kännetecknande för ägarna av dessa tid och penningätande rörhögar är att de är lyckliga.
IMO: Rätt val.


BTW:
http://www.classicmechanics.com/
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top