Är denna plastringen viktig? (bild)

da-geez

Medlem
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Malmoe
Hoj
2004 GSXR 1000
När jag plockade bort generatorkåpan på min hoj och tittade
in i svänghjulet så upptäckte jag att det felade bitar på
plastringen som sitter längst på hjulet.

Vad är den till för? Den kan ju inte täta mot någonting
eftersom det är olja runt omkring allting där inne ändå.
Eller? Gör det något om den inte är hel?

Lägger upp en bild på den där jag ringat in där det felar
små bitar.

/Johan
 

Bifogat

  • Svänghjul.jpg
    Svänghjul.jpg
    51.6 KB · Visningar: 333
Vad jag ser så verkar det vara väldigt symetriskt och att bitarna ska fattas om du förstår vad jag menar. Det är nog ingen tätningsring som tätar något utan mer som skyddskant.
 
Swedie skrev:
Vad jag ser så verkar det vara väldigt symetriskt och att bitarna ska fattas om du förstår vad jag menar. Det är nog ingen tätningsring som tätar något utan mer som skyddskant.

Jag hittade bara en liten passande bit när plockade bort kåpan.
Ja, det ser rätt symetriskt ut så det är nog ingen risk att det
blir obalans om det nu kan bli det av så lite vikt..

Jag sätter nog dit det som det är när jag får tillbaka kåpan.
 
da-geez skrev:
Jag hittade bara en liten passande bit när plockade bort kåpan.
Ja, det ser rätt symetriskt ut så det är nog ingen risk att det
blir obalans om det nu kan bli det av så lite vikt..

Jag sätter nog dit det som det är när jag får tillbaka kåpan.


Jag har en sådan motor i delar hemma, kan försöka komma i håg att titta hur det ser ut när jag kommer hem från jobbet.
 
Såvitt jag kan se av bilden är det limningen av magneterna som du har ringat in.
Men jag blir lite fundersam eftersom jag har för mig att mitt svänghjul till sån där knota ser annorlunda ut.
SKa kika om jag hinner idag.
 
Var inne hos en mc-verkstad idag och frågade dem.
Vi kollade på lite sprängskisser över motorn och den
här plastringen fanns iaf inte att beställa lös.

Den sitter ihop med hela hjulet och det kostar 3500:-. :tummenupp
Det måste funka som det är nu med andra ord!

Om det är någon limning får man ju hoppas det håller..
Inte så lattjo o plocka magnetflisor i hela motorn sen.
 
da-geez skrev:
Var inne hos en mc-verkstad idag och frågade dem.
Vi kollade på lite sprängskisser över motorn och den
här plastringen fanns iaf inte att beställa lös.

Den sitter ihop med hela hjulet och det kostar 3500:-. :tummenupp
Det måste funka som det är nu med andra ord!

Om det är någon limning får man ju hoppas det håller..
Inte så lattjo o plocka magnetflisor i hela motorn sen.


Tittade på min havererade motor i går, det ser precis likadant ut på den.
Behöver du några delar så kan du prova att höra av dig så kanske jag har dom.
 
norrlansguld skrev:
Tittade på min havererade motor i går, det ser precis likadant ut på den.
Behöver du några delar så kan du prova att höra av dig så kanske jag har dom.

Okej, tack för hjälpen!

Satte ihop möget ikväll och det verkar funka bra.

Nu jäklar ska det köras! :yoparty
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top